• Villemoa

I vått och torrt och väntan

Ingen träningsvärk idag faktiskt och jag är FÖRVÅNAD!!

Det där med försäkringskassan alltså...när Moa skulle till att födas så skickade min man in sitt anställningsbevis till FK för där stod ju vad han tjänade så att de skulle kunna beräkna hans SGI. Vi hade haft kontakt med en handläggare på FK som vi ställde en massa frågor till och han skickade in sina handlingar för att uppdatera sina nya uppgifter. Vi fick till svar att när sen barnet var fött så skulle man höra av sig till dem och att man kunde göra det på tre sätt; via internet, telefon eller sms. Han ringde till FK dagen efter hon föddes och de var inte glada över att han ringde en dag senare men det gick bra ändå. Tänk att de säger olika på olika FK när de ska jobba efter samma system. Dessutom borde de ju göra om systemet så att pappor som ska anmäla sina 10 första pappadagar borde kunna få en respit om fem dagar för man har ju liiiite annat att tänka på så där dagen som barnet föds.
    Vet du hur många kvinnor som nekas havandeskapspenning eller sjukpenning för de är ju inte SJUKA, de är GRAVIDA!!! Jomen det vet man väl för fasen liksom och man kommer ju inte ha gravidsymptom efter graviditeten!! En person som har samma problem som inte är gravid nekas inte till sjukpenning oftast. Det måste varit karlar som kommit på det där systemet eller en butter kärring som aldrig varit gravid var det nån som sa till mig...

ingenjörsbruden skrev 2009-08-27 09:18:14 följande:
    Blommis: vilken dag du haft...igen! Hade hjärtans gärna sällskapat dig på bion! Va spännande med budgivningen o visningen o allt!! *håller tummar o tår allt vad det gåååååår....o så fick jag rimma lite*Pralinen: hahahah skojar du...OM det finns klänningar..helt galet vilken industri! Pergotime har en "intressant" inverkan på ens humör...men du ska se att det blir bättre.Villemoa: Va skönt det låter med vattengympa! Hoppas att träningsvärken bara blir lagom! Bruttan: Ahaaaa!!! Där kom den slutgiltiga förklaringen som jag verkligen saknat! Igår var vi på försäkringskassan för informationsmöte för nyblivna o blivande föräldrar.......jag har aldrig garvat så mkt inombords som då.....det systemet är ju helt jävla fucked up! En tjej som pluggat i 8 år...o försökt vara duktig o inte tagit CSN hela tiden (typ en period) har helt tappat sin SGI...så hon får 180 kr om dagen....tack för det....jävla system....o en annan höggravid kvinna frågade om havandeskapspenning som jag har förstått är svårt att få....hon jobbade med utåtagerande ungdommar men blev ändå inte berättigad till h.penning! Va faaaaan...jag blir ju helt förbannad! O så står gubben som iofs håller en bra föreläsning o svarar bra på frågor o säger att ja reglerna för h.penning togs på 70-talet o det har inte justerats....HALLÅÅÅÅÅÅ!!! Vilket system! Tur att man inte är drabbas själv för då vete fasen vad som hänt här.... Bara det här med tillfällig föräldrapenning som pappan ska ta vid barnets födelse....det kan du inte anmäla innan...dvs få din SGI behandlad innan....för man måste ha ett ärende o det har man inte förrän barnet är fött...öööhhh.....så ska de rota med det INNAN så måste det STÅ uttryckligen att det är för att man ska bli pappa inom kort.....lata jäklar...O så måste man anmäla sin t.f.penning samma dag som man vill ha ut kr.....så jag var bara tvungen att fråga om de allvarligt hade tänkt att när värkarna började så skulle man starta datorn o logga in o fixa med bankid o begära pappapenning????oh näää de var ju rätt JUSTA när det gällde pappadagarna MEN man var tvungen att AKTIVT skriva att pga förlossningen så har man inte kunnat anmäla det samma dag..... HAHAHAHAHAAHAAANåja...jag hade rätt kul iallafall...ställde flera frågor som fick församligen att börja skratta....så vi var nog ett antal som tycker att systemet suger!
  • Villemoa

Ninnis; grattis på bröllopsdagen!

Betty; grattis till bröllopet och vilket asshole till svåger!

Ingis; spännande!!

Själv har jag inte haft någon bra helg alls. Hade ju ordnat 60-års fest för mamma och allt var frid och fröjd tills på kvällen då en av mina nära släktingar skapade ett problem av ingenting alls och kallade mig både det ena, andra och tredje! :-0 Jag är ju inte den som sväljer saker och ting utan jag sa ifrån på skarpen men då var jag "oförskämd" mm. Sen har jag också fått höra vad samma person + dennas dotter egentligen tycker om mig fast naturligtvis har ju inte DE berättat för mig utan snackat skit bakom ryggen på mig!!
    Och detta ska alltså vara nära släktingar?! Jag är så chockad så det finns inte och har varit spänd i magen sen i fredags kväll. Nästan som sammandragningar och då är jag ändå bara i v.6+6.
    Jag har varit så ledsen i dagarna två så det finns inte!

• Villemoa

Ja det undrar jag också. Tack för kramen, det behövs verkligen!

Daa skrev 2009-08-30 18:30:58 följande:
    Men, Villemoa, så tråkigt. Vad är det med folk som inte kan bete sig som, tja, folk? *kramar*
  • Villemoa

Tack för alla uppmuntrande ord flickor, det värmer!

Lanovia; så tråkigt med hunden! Kram på dig!

Ingis; så spännande så det är inte klokt!

Ankan; vad kul med jobbintervjun, hoppas jobbet blir ditt!

Alla andra goa; kram på er!

• Villemoa

Ankan; GRATTIS till nya jobbet!! Så skönt!!

Lanovia; vad roligt med UL och skönt att allt är bra! Det är så mysigt att se lillskrutten på UL och det var då min man förstod att det faktiskt låg en bebis i min mage

Apropå ens bröllop; det känns mest bara härligt men visst kan jag sakna dagen också!! Vill ha tillbaka festen för jag tyckte att den gick alldeles för fort! Brukar titta på bildspelet från fotografen om jag längtar alldeles för mycket

• Villemoa

Hej på er! Jag läser allt men orkar inte kommentera, har haft några pissiga dagar. Känner mig allmänt nere och hoppas på uppsving snart!

Kram till alla!

Välkommen Em!

• Villemoa

Sonja; women är pluralis men du hann ju rätta dig själv Dessutom såg jag faktiskt inte att du hade skrivit i plural, kan bero på att jag inte har på mig lärarglasögonen

Men Ingis, såååå spännande!!! Hur coolt som helst om bebisen kommer på beräknat BF!! Bara 5% gör det. Och det är extracoolt ett datum som dagens!

Idag är det lite bättre flickor, ska till frisören och få håret klippt och färgat. Alltid lite skönt att få kunna skämma bort sig själv.

• Villemoa

HURRA för Daa idag!! Grattis på födelsedagen!

Välkommen hem Andbeyond!

Själv mår jag också illa större delen av tiden men jag kräks inte. Vet inte vilket som är värst; att känna mig åksjuk mest hela tiden eller att kräkas. Brösten ömmar och nog har de växt. Svårt att se skillnad då de är stora sen innan
    Kissar gör jag inte alls lika mycket den här gången som med Moa men det kommer väl antar jag. Tycker att magen putar lite redan nu, v.8+2, och det sägs ju att den kommer tidigare med tvåan.

Lanovia; mycket bra sammanfattning!

• Villemoa

Ååh en liten prinsessa!! GRATTIS familjen Ingis!! *torkar en liten tår*

Andbeyond: så vackra ni var och vilken fin beskrivning på dagen *torkar ytterligare en liten tår*

Med mig är det faktiskt bara bra idag! Efter regn kom solsken Moa och jag har spännande saker som händer utanför huset; idag smäller de upp ett hus mitt emot oss och det är lite roligt att se. Åtta till har vi att se fram emot. Moa tycker att det är väldigt spännande med lyftkranen
    Imorgon blir vår lilla tjej 1½ år, REDAN!!! :-O

Svar på tråden I vått och torrt och väntan