• evst

New York bröllopsresa - vad ska vi se/göra?

Oh, vi var i NY förra hösten, underbart! Det ni inte får missa är den nyöppnade parken the high line, se länk nedan. Missa inte heller de många museerna, absolut Moma. The Chrysler building är också nödvändigt, liksom Central park, den berömda allén och fontänen bland annat. Åk tunnelbana, billigt och snabbt och en bra inblick i det "vanliga" NY.

Köp en riktigt bra NY guide hemma och gör upp ett schema vad ni vill göra, väl där blir man överväldigad! Ett tips är bekväma skor vad ni än gör, vi gick o gick tills fötterna värkte!

www.thehighline.org/

• evst
    MsRW skrev 2009-08-18 11:42:56 följande:
    Har lite tips här: Jag va i NY för 5:e gången för 3 veckor sen och vill bara säga - UNDVIK alla turistställen!!! De förstör hela upplevelsen! Om ni absolut vill upp i Empire mm, gå dit mitt i veckan på morgonen när de öppnar. Annars kan ni få köa i timmar (och vem vill stå i kö på sin bröllopsresa?)..
    Vi gick till empire state b på KVÄLLEN, inte en kotte där (nästan iallafall), och utsikten på kvällen var fantastisk - månen sken över ett upplyst NY, mycket romantiskt!

Kolla öppettiderna!
  • evst

En annan sak vi gjorde var att vi besökte den lilla kyrkan nere vid ground zero, som fungerade som räddningsstation vid 9/11. Man var rejält ödmjuk och rörd då man vandrade runt därinne (det är idag som en utställning över händelsen) och fick berättat för sig om alla brandmännens skor som hängde på staketet runt kyrkan, och som ingen kom och hämtade efteråt... (brandmännen kallades in och använde kyrkan som ombytes- och ledningscentral, alla hängde sina vanliga skor runt staketet och endast få av dem kom tillbaka för att hämta sina skor).

Det tyckte jag var en mycket fin upplevelse. Idag bygger de för fullt vid ground zero och av själva platsen ser man inte så mycket, däremot kyrkan är ett minnesmärke.

Svar på tråden New York bröllopsresa - vad ska vi se/göra?