New York bröllopsresa - vad ska vi se/göra?
Ja, som rubriken säger - vad får vi inte missa på vår bröllopsresa till NY? Någon som har tips?
Ja, som rubriken säger - vad får vi inte missa på vår bröllopsresa till NY? Någon som har tips?
Jag har ju inte varit där på bröllopsresa direkt... men för att göra vistelsen lite speciell kanske ni kan boka en fin restaurang en kväll och en helikopterfärd kanske? :)
Oh, vi var i NY förra hösten, underbart! Det ni inte får missa är den nyöppnade parken the high line, se länk nedan. Missa inte heller de många museerna, absolut Moma. The Chrysler building är också nödvändigt, liksom Central park, den berömda allén och fontänen bland annat. Åk tunnelbana, billigt och snabbt och en bra inblick i det "vanliga" NY.
Köp en riktigt bra NY guide hemma och gör upp ett schema vad ni vill göra, väl där blir man överväldigad! Ett tips är bekväma skor vad ni än gör, vi gick o gick tills fötterna värkte!
www.thehighline.org/
Skippa empire state, ta rockerfeller center istället.. man ser mer, och mindre köer..
musikarlerna på broadway är ett måste.. vi såg phantom of the opera och den var sååå bra..
Uva winebar på upper eastside är också super.
använd er av dom lokala färdmedlen, buss och metro..
oj jag skulle kunna säga hundra saker.. skriv ett mail med frågor om du vill..
Jag har hört att man kan få tag på billiga musikalbiljetter i NY. Någon som har tips och råd hur man gör på bästa sätt för att få tag på bra biljetter?
Åh vi åker om 2 veckor på våran bröllopsresa till New York så den här tråden vill jag gärna följa.
Några shoppingtips kanske?
för att få tag på billiga biljetter går ni till Times Square och köar vid den röda trappan (ni ser det direkt när ni är där, gå o spana en dag innan!) där e långa köer, bara att ställa sig. Ni kan köpa biljetter till kvällens föreställning till ca halva priset. Dock finns det inte alltid biljetter till ALLA föreställningar. Så vill man verkligen se nått speciellt får man köpa till vanligt pris o boka innan. Men vi ville se Mamma mia o vi fick biljetter till just den! kanonbra platser dessutom. Vi kom dit en timme innan det öppnade och stod hyfsat långt fram i kön. Lycka till!
en fråga till er som ska gifta sig där, hur gör ni med allt praktiskt??? ska ni ha vit klänning o fin brudbukett o uppsat hår? I så fall, hur ordnar ni allt? Ska ni gifta er i svenska kyrkan?
Har lite tips här: Jag va i NY för 5:e gången för 3 veckor sen och vill bara säga - UNDVIK alla turistställen!!! De förstör hela upplevelsen! Om ni absolut vill upp i Empire mm, gå dit mitt i veckan på morgonen när de öppnar. Annars kan ni få köa i timmar (och vem vill stå i kö på sin bröllopsresa?)..
När det gäller museum tycker jag personligen att Metropolitan eller Guggenheim är absolut bäst. Bara byggnaderna är värda ett besök!
Romantiska restauranger till bra priser finns på Upper West Side längs Columbus Ave (tex Isabellas på Columbus och 77th). Vill ni ha superromantiskt är The Boat House i Central Park ett bra val.
Långa promenader i Central Park (över 70:e gatan) är också supermysigt.
Hoppas det hjälpte något :)
Smart med Empire på kvällen, det tänkte jag inte på :)
Det är lätt att säga att man ska undvika turistställen när man är där för femte gången.. Åker man dock dit för första gången så är det nog rätt mycket av de kända platserna man vill se..
Vi åkte en helikopterdfärd runt hela New York, bland annat jättenära Frihetsgudinnan.. Riktigt häftigt!
Vi såg även Mamma mia på Winter Garden Theatre och vandrade i Central Park, besökte Empire State Building sent på kvällen. Drack drinkar i restaurangen på Rockefeller Center.
Hmm, vad gjorde vi mer? Vi tog Staten Island färjan fram och tillbaka. Då åker man förbi Frihetsgudinnan och får en jättefin vy av Manhattans skyline. Vackert! Dessutom nöjde vi oss med att se Frihetsgudinnan så istället för att slösa en hel dag på att köa och trängas med folk ute på ön..
Jag är förresten galen i serien Sex and the City så jag släpade med mig min sambo på en busstur som tog oss till massor av ställen där de spelat in serien. Riktigt kul upplevelse plus att man fick se en stor del av Manhattan. Och så blev vi fotograferade på Carries trappa. Kan inte se serien utan att tänka på alla ställen vi har varit nu ;)
jag skulle oxå flyga över hudson river, (då se ni frihetsgudinnna, o hela manhattan med alla dess byggnader.. relativt dyrt men helt klart värt upplevelsen!
gå på en mysig musikal, (eller bara en romantisk bio),
ta färjan till staten island, som är gratis, eller båten ut till liberty island.
dessutom åkte jag o min älskling häst o vagn i central park senast vi var där, helt underbart!
Och är ni där vintertid; hyr skriller o åk i central park, härligt!
det finns visst guidade turer till harlem oxå som kanske inte är romantiskt men däremot intressant, har inte varit på nån men en kompis rekommenderade det,
lycka till!
Tack alla!
Helikopterfärd lät ju superkul! Något tips på hur man bokar och av vilket bolag?
Cykla i Central park - finns det cyklar att hyra? Tänkte det kan vara ett bra sätt att ta sig runt stora delar.
Shopping - det finns väl bra affärer överallt men finns det nåt bra outlet som är värt att ta sig till?
Tack igen! Resfebern stiger...
Åh, vad roligt med NY!
Ja, skippa empire state building och dylikt. Bara köer!
Det finns en outlet nästan nere vid ground zero men jag kommer inte ihåg vad den hette. Någonting med manhattan och möjligen 12 eller någon siffra. Den var billig men rörig.
Annars är det svårt att tipsa om shopping när jag inte vet hur gammal du är... På femte avenyn ligger många stora affärer som Forever21, Old Navy, Gap, American Eagle, Footlocker, mfl. Wet Seal var i en galleria precis bredvid. Alla dessa affärer har hemsidor med stora delar av sortimentet som du kan kolla in innan du åker.
Jag tycker att ni ska åka ut till någon av förorterna, typ Bronx under dagtid och känna in den sydamerikanska stämningen. Ta tunnelbanan!
L M N skrev 2009-08-18 21:07:09 följande:
En annan sak vi gjorde var att vi besökte den lilla kyrkan nere vid ground zero, som fungerade som räddningsstation vid 9/11. Man var rejält ödmjuk och rörd då man vandrade runt därinne (det är idag som en utställning över händelsen) och fick berättat för sig om alla brandmännens skor som hängde på staketet runt kyrkan, och som ingen kom och hämtade efteråt... (brandmännen kallades in och använde kyrkan som ombytes- och ledningscentral, alla hängde sina vanliga skor runt staketet och endast få av dem kom tillbaka för att hämta sina skor).
Det tyckte jag var en mycket fin upplevelse. Idag bygger de för fullt vid ground zero och av själva platsen ser man inte så mycket, däremot kyrkan är ett minnesmärke.
åhhhh jag o min m2b var i new york förra året för första gången, dock endast 5 dagar pga att sonen var hemma och jag var höggravid med svåra foglossningar.
denna sida hade vi bra användning av
www.newyork.se/
mycket bra shopping tips
empier state tycker jag är ett måste, men som flera sagt åk dit till öppningen, de gjorde vi och när vi åkte därifrån var kön sjukt lång
central park oxå det ett måste, det var där sambon friade hehe, blev helt paff
Jag ska också till NY på bröllopsresa så jag suger åt mig alla tips! Har själv hittat den här bloggen som har lite kul, annorlunda tips: ettannatnewyork.blogspot.com