• bröllopstankar2010

Gravid eller bebis på bröllopet? Behöver råd och tips...

Vi håller på att planera inför bröllop 2010 och samtidigt försöker vi bli gravida. Kanske en dum fråga, men är det någon som har erfarenhet från att ha varit endera gravid (tidigt/sent) eller haft en liten bebis på bröllopet? Jag vet, av erfarenhet, att man inte kan planera hur man än bär sig åt... men jag tar tacksamt emot tips och råd ändå. Är t.ex. det jobbigt att fixa brudklänning när man inte vet exakt hur stor man kommer vara om man är gravid? Kan man ha kul på festen om man har en liten bebis att ta hänsyn till...? Känner mig rätt förvirrad över detta och att man kan planera ena delen men inte den andra... Behöver er hjälp!!

• Svar på tråden Gravid eller bebis på bröllopet? Behöver råd och tips...
  • nano86

Hade inte bröllop när vår dotter var bebis men jag kan föreställa mig att jag hade haft svårt att koppla av helt och bara njuta om vår dotter vart riktigt liten (första 2-3 månaderna). Jag var väldigt trött och hade inte orkat planera och fixa med bröllopsfest då. Hade jag gift mig då så hade det antingen blivit väldigt enkelt eller bett mina föräldrar hålla i så gott som allt.

Det hade vart lättare att vara höggravid tycker jag (trots ganska svår foglossning)

• frupuh2

Är i samma sits. Försöker få bebis samtidigt som vi planerar bröllop. Vet ju inte när det blir. Så vi har bokat lokal två datum. Vi ska gifta oss borgligt.

• nano86
    frupuh2 skrev 2009-08-16 22:07:09 följande:
    Är i samma sits. Försöker få bebis samtidigt som vi planerar bröllop. Vet ju inte när det blir. Så vi har bokat lokal två datum. Vi ska gifta oss borgligt.
    Låter riktigt smart
  • bröllopstankar2010

Tack för era svar!

Frupuh2: Kan man boka lokal två datum? Kostar det inte om man avbokar det ena? Får jag fråga när ni ska gifta er och hur länge ni har jobbat på att få barn... Ursäkta mina många frågor! :)

Jag tycker det är supersvårt och jag vill verkligen inte att bröllopsplaneringen ska kännas jobbigt. Det ska ju vara roligt att planera. Men ändå känner jag att jag har "bebis"planerna i huvudet samtidigt vilket gör att jag inte kan hänge mig helt och hållet till bröllopsplaneringen... Vi försöker ju nu varje månad och vi planerar bröllopet till aug/sept nästa år, så om det går vägen vid nästa försök så kommer vi få barn i slutet av maj vilket betyder att barnet kommer vara ca tre månader vid tiden för bröllopet. Är jag knäpp som tänker så här? Borde jag inte tänka alls utan bara planera och ta det som det kommer? Förvirrad...

• nano86

Vill du gifta dig då så gör det Förhoppningsvis går allt bra och ni gifter er med en 3 månaders bebis (stor skillnad mot om h*n bara var nån/några veckor). Jag skulle se till att involvera nån annan också bara så att det finns nån mer som kan hjälpa till med inköp, ringa runt och sånt iaf du inte orkar riktigt när bebisen är född. Men vissa blir ju superpigga och gör typ "allt" när de föräldralediga

• planerarbröllop2010

Jag har inte gift mig med en bebis.
    Men vi har varit på ett bröllop då våran dotter bara var 1 månad gammal och det gick hur bra som helst.
    Jag tror det inte problem och gifta sig och ha en bebis..
    Men är många nu för tiden som gifter sig och döper samtidigt.. Men bebisen ska nog vara någon månad så man hinner in i att man har en bebis och så...

• bröllopstankar2010
    planerarbröllop2010 skrev 2009-08-17 09:46:27 följande:
    Jag har inte gift mig med en bebis.Men vi har varit på ett bröllop då våran dotter bara var 1 månad gammal och det gick hur bra som helst.Jag tror det inte problem och gifta sig och ha en bebis.. Men är många nu för tiden som gifter sig och döper samtidigt.. Men bebisen ska nog vara någon månad så man hinner in i att man har en bebis och så...
    Hade ni bebisen med er då under middagen eller hade ni någon som vaktade barnet? Men det är iofs kanske lite annorlunda om man är på bröllopet som gäst eller brud..? Eftersom det är mitt första jag planerar är jag inte jätteväl insatt hur mkt man ammar de första månaderna... Kan man ha en barnvakt med sig kanske? För det är väl kanske inte idealt att sitta på sitt eget bröllop med barnet på axeln hela middagen..? Tar gladeligen emot ännu fler tips på hur man kan lösa situationen!! :) .... nu är jag ju inte gravid ännu, men vi jobbar ju på det...
  • Nordiskbrud

Vi var tristare och ställde in planerna på bröllop första gången vi planerade för det. Blev oväntat gravid med lillebror och vi kände att vi inte ville ha med två småttingar på fest och att vara gravid på den dagen var inget alternativ för mig.

Det är jättefint med gravida brudar tycker jag. MEN man måste tänka på att man inte är som man brukar som gravid, man är (oftast) mycket känsligare på gott och ont, man vet inte hur kroppen kommer att se ut med tanke på klänning, man vet inte om man drabbas av komplikationer och kansk rent av tvingas vara helt sängliggande, man kan spy sig genom hela graviditeten, må dåligt av ditt och datt och det är inte altid man känner sig speciellt fin eller fräch. Vill bara ge lite saker att tänka på för det är inte säkert att det är en rosaskimmrande dröm att vara gravid, det är ett slit - både för psyke och kropp.

Missförstå mig rätt, det är underbart att vara gravid men själv skulle jag inte velat planera för bebis, vänta barn OCH planera ett bröllop samtigt. Man blir så lätt uppslukad av båda och kanske inte är så kul för sambon och en själv heller.

• Agape

Jag är för tillfället gravid (tidigt i grav ännu) och tidigare sa jag att jag inte ville gifta mig som gravid av bla de anledningar som nordiskbrud nämnde ovan. Men nu som gravid så vet jag inte riktigt längre, om jag skulle gifta mig inom en snar framtid så skulle det isf vara ett mindre bröllop och kanske spara "stora" festen tills senare (och bröllopsresan) då jag gärna är med och dansar (utan att få sammandragningar ) men att ha en mer mingelmottagning nu...

• Emmy1982

Vi körde på samma "tänk" och nu kommer jag vara i 18:e veckan på bröllopet. Klänningen jag köpt kan jag inte ha.. Försöker leta ny, 6 veckor på mig. Annars är det väl att det är alkoholfritt och att hålla tummarna för att man mår bra och orkar en sån lång dag. Skulle inte vilja skjuta upp allt.

• frupuh2

Precis det där med illamående oxå. JAg kräktes i 36 veckor med ettan men jag har hört att risken minskar med ny pappa, så jag lever på det, haha.

Tror ni man ångrar sig om man gifter sig enkelt och har fest senare. Kommer svärmor någonsin förlåta en? =)

Svar på tråden Gravid eller bebis på bröllopet? Behöver råd och tips...