Inlägg från: MrsHelloKitty |Visa alla inlägg
  • MrsHelloKitty

Ni som bytt efterman från utländskt till svenskt

Nyfiken på hur ni som bytt från ett utländskt efternamn till svenskt, känner ett tag efter ni gift er. Har ni vant er? Känns det som "du"?

Mina föräldrar kommer från Finland så jag har ett finländskt efternamn. Mitt förnamn är lika svenskt som finländskt så ursprunget märks på gott och ont inte i mitt förnamn då heller. Har alltid velat att min familj, jag och min m2b och framtida barn ska ha samma efternamn. Jag är även lite emot att ta mitt efternamn som mellannamn. Kan min m2b byta sitte efternamn till ett släktnamn så kan väl jag också släppa mitt efternamn, hmm?! Fast det är inte så lätt, försöker att tänka att min identitet inte sitter i namnet men samtidigt är det svårt att släppa "taget". Vänner som har dubbelnamn säger även att det är jobbigt att ha två efternamn.

Detta är inget PROBLEM, utan funderingar från min sida, vill veta vad andra känner som varit i samma situation. Man vill juh vara säker när man skriver på efternamns bytet.

• Svar på tråden Ni som bytt efterman från utländskt till svenskt
  • MrsHelloKitty

För mig är det inte viktigt att människor vet att mina föräldrar är från just Finland utan som Red Scarlet skrev, att jag inte är -helsvensk-. Att byta förnamn är en variant men jag trivs så bra med mitt svenska/finska/internationella förnamn.

Magkänslan säger mig att jag kommer ta m2b efternamn som enda efternamn, vill bara bolla lite innan jag bestämmer mig helt. Framtida barnen ska få "finska" andra namn =), så då kommer mitt arv föras vidare i en liten form. Eller det är så jag funderar nu i alla fall.

Kan man byta sitt andra namn föresten? Eller klart man kan men är det besvärligt?

• MrsHelloKitty
    maj2010 skrev 2009-08-22 11:07:56 följande:
    Jag känner igen mig i dina tankar! Jag är utvandrad finlandssvensk och kommer att byta från ett finskt efternamn till ett av de vanligaste svenska efternamnen som inte slutar på -son. Jag har ett förnamn som är svenskt/internationellt, så mitt ursprung kommer bara att höras när jag säger "tjugosju" utan att tänka mig för Det känns lite skumt, men för mig är det viktigare att vi heter likadant. Den etniska/kulturella tillhörigheten sitter väl ändå djupare än i namnet?
    Ja man har juh samma ursprung och rötter vad man än heter. Ska bli skönt att slippa bokstavera mitt efternamn varje gång, fast min m2b va inte lika säker då han härom dagen fått bokstavera Olofsson (vi ska ta ett släktnamn till honom och inte heta just Olofsson)

Men blev lite sugen på att lägga till ett andra namn. Kanske ska göra det istället? Får fundera på det. Skönt att höra vad ni andra har för tankar om just detta med att byta till svenska efternamn =).
Svar på tråden Ni som bytt efterman från utländskt till svenskt