Ni som bytt efterman från utländskt till svenskt
Jag hade ett utländskt efternamn och ett ursvenskt förnamn, jag är halvsvensk så kombinationen passade mig bra även om jag inte var jätteförtjust i mitt förnamn. När jag tog min makes helsvenska efternamn kändes det som att det inte längre skulle vara 'jag' ifall jag bytte helt, och jag hade inte heller lust med något dubbelnamn. Dubbelnamn är ofta jobbigt både för den som heter det, för ens barn och alla andra som ska hålla reda på dem.
Så jag gjorde så att jag bytte förnamn också! Jag har ett jättesnyggt andra förnamn (som klingar lite utländskt) som jag blivit kallad för som smeknamn i många års tid, och som skulle bli jättesnyggt ihop med mitt nya efternamn. Så då bytte jag till det som tilltalsnamn istället, det blev jättebra för mig. Ett utländskt förnamn och ett svenskt efternamn, istället för tvärtom som det var innan. Men vanliga människor byter ju inte förnamn, det är bara jag
Men om du tycker om din blivande makes efternamn borde du inte ha något problem att byta till just det, annars kan ni ju komma på ett nytt namn? För min egen del ville jag inte befästa mitt asiatiska ursprung i namnet, bara markera att jag inte var -helsvensk-, i ditt fall verkar du vilja markera ditt finska ursprung någonstans i namnet. För min del så älskar jag min makes efternamn och tog till mig det direkt! Det kanske handlar lite om att man måste gilla läget också för att det ska fungera? Eller..?