Inlägg från: TillsDödenSkiljerOssÅt |Visa alla inlägg
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Spara vs Slösa!?

Jag vill skapa en tråd där det kan diskuteras, längtas, glädjas och framför allt tipsas om hur man kan få ned kostnaderna på/inför sitt bröllop!
    Jag personligen vill ha ett såkallat sagobröllop men så långt räcker inte budgeten till...
    Men hur kan man göra för att få det så vackert & underbart som möjligt denna dag-utan en massa kosing?
    Klart att kärleken mellan de två tu är viktigast,men...

• Svar på tråden Spara vs Slösa!?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Många klick...

Jo jag har kikat på många begagnade klänningar, varav många i normalpris dyra-men 1500kr begagnat!

• TillsDödenSkiljerOssÅt
    Bridemma skrev 2009-08-21 15:00:33 följande:
    spara: utnyttja dina vänner och familjs kunskaper, kan någon fota, sjunga, laga tårtan,fixa håret, snittarna, köpa begagnat eller kinaklänning.slösa: gör inte all mat själva anlita catering, serveringspersonal (går att få ganska billigt genom studnetföreringar och gymnasieskolor), bjud på drickat, och vi lyxade till det genom att fixa mitt hår och make i studion....för att få känna sig som en prinsessa.
    Kinaklänning som modell då eller från Kina?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Vilka billiga och bra inköpsställen kan man tillgå?

• TillsDödenSkiljerOssÅt

Vart hittar jag lokaler?
    Eniro?kommuninfo?

• TillsDödenSkiljerOssÅt

Torget har jag inte tänkt på!
    De har ju ofta fina blommor.

Taha skrev 2009-08-21 16:13:39 följande:
    Mitt bästa tips (jag tjatar om den men det var sååå bra):Gå till en blomstergrossist och köp alla blommor.Vi fick köpte på torget och de band alla buketter och dyl så det enda som skilde sig från butiken var priset.1 brudbukett2 tärnbuketter1 bilarrangemang16 små arrangemang till bröstfickan för marchalker etc30 rosor till kyrkan2 enklare långa buketter till dekorationVi fick allt för ca 2'200 sek. Dock fick vi köpa sidenband till buketterna själva. Och vi fick inget att fästa blommorna med på bröstfickan.Vi var väldigt nöjda med kvalitén på blommorna.
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

JA, vi har tänkt enbart bröllopstårta, det blir inte uppätet annars, och en tårta kostar ju ändå mkt.
    Jag jobbar på konditori och har en viss procent i rabbatt där:)

Avalon75 skrev 2009-08-21 17:25:06 följande:
    Ta inte både efterrätt OCH tårta utan ta det ni helst vill ha.Ett par tusenlappar kan man ju spara in åtminstone. :)
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Bra tips och även sånt jag tänkt på:)

Vi Som Drömmer Om Bröllop skrev 2009-08-21 21:38:11 följande:

Har precis beställt min klänning helt ny från Tradera, 3 veckors leveranstid: www.tradera.com/Elegant-ny-brudklanning-stl-4...man kan spara in mycket pengar genom att INTE säga att tårtan är till bröllop, vi betalade 17kr/biten då genom att ta en modell som redan var fin. har sagt festuppsättning om min hårfrisyr då jag ville ha enklare modell och behöver betala 500kr istället för 1500kr. vi känner en florist som kan göra brudbuketten så där sparar vi. kanske ni känner nån inom nå't yrkesområde så ni kan komma undan billigare?? köpa saker begagnat!! så många saker som använts en gång på bröllop eller har blivit över och det kan man spara mycket pengar på. vi hittade en servis, en gästbok, ljus, tårtfat mm på loppis för enbart 150kr. man ser ju om det ser fräscht ut lixom så ett sätt att spara pengar på är att skippa tänket om att allt måste vara nytt och bege sig till loppisar eller spåna på Tradera/blocket efter det man behöver.
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Får man medtaga eller förtära alkohol i förssamlingsgården?!

nano86 skrev 2009-08-21 21:10:44 följande:
    Jag skulle säga att ni bestämmer så tidigt som möjligt i planeringen vad ni vill lägga pengar på. Småsaker drar iväg kosntaderan mer än man tror.Att ha bjudning hemma/församlinggård (vår försmalingsgård tar 600 och då ingång kök med ganska så fint porslin) blir mycket billigar. Kolla upp om det finns tex hotel och restaurang gymnasium som har catering. Min mamma och hennes man hade det när han fyllde 60. Blev mycket billigare och maten var faktiskt jättegod - samt att min mamma åkte dit med torkad svamp som de skulle använda (lyxigt och "gratis").Att inte snöa in sig på den perfeka klänning är nog också ett bra tips (om man klarar av det). Att försöka bestämma vad klänningen får kosta och sen BARA leta bland de klänningar i just den prisklassen.
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Nån kunnig;) ?

TillsDödenSkiljerOssÅt skrev 2009-08-21 15:49:56 följande:
    Vart hittar jag lokaler?Eniro?kommuninfo?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt
    TillsDödenSkiljerOssÅt skrev 2009-08-21 15:43:12 följande:
    Vilka billiga och bra inköpsställen kan man tillgå?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Jag kollade en kommunsida och fann en lokal och med plats för 25 boende gäster!
    Har kontaktat dem via mail, hoppas på svar!
    Annars...?var kan man leta?

• TillsDödenSkiljerOssÅt

Vilken tur du hade:P
    Vi bor i Näsum,12km från Blekinge,Olofström och 12km till Skåne,Bromölla.
    Men ska gifta oss i Österslövs kyrka om det går vägen hos dem.
    Där finns en bykrog men det är alldeles för dyrt där:(

KatjaB skrev 2009-08-22 08:11:24 följande:
    var bor ni? det finns ju oftaw föreningslokaler, bygdegårdar och festmagasin. testa googla festlokal + din stad, eller hyra lokal, eller bröllopsfest osv.. så får du lite uppslag. Har du tur hittar du någon gammal bt tråd med massor med tips. Och kolla runt med bekanta om någon kanske är med i någon förening tex som har bra lokal. Vi hittade ett fritids i stan som har jättefin lokal som de hyr ut åt fester, och den var fin men kostade 3000 kr, sen när jag väl började prata om lokalen på jobbet visade det sig att en jobbarkompis är ordförande i en klubb och de har en jättefin lokal mitt i stan med bar, kapprum, stor sal.. ja allt.. och jag får hyra den för 500 kr.Så det gäller att hålla ögonen öppna
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Det gick inte där, avståndet blir för stort ändå!

TillsDödenSkiljerOssÅt skrev 2009-08-22 00:05:09 följande:
    Jag kollade en kommunsida och fann en lokal och med plats för 25 boende gäster!Har kontaktat dem via mail, hoppas på svar!Annars...?var kan man leta?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Hur får man ett bröllp utan den största ekonomin? :(
    Fler tips?

• TillsDödenSkiljerOssÅt

tack för alla nya svar:)

Svar på tråden Spara vs Slösa!?