• Åsa Erika

Tårtmonster-tråden del 11.

Håll tummarna för mig. Min konditor hoppade av men hon förbereder allt såsom blommor och bottnar men jag får själv montera ihop tårtan och kavla ut sugerpasten mm.(en kompis som skulle kommit på vårt bröllop mes som inte komer nu.)
    Har aldrig monterat ihop en bröllopstårta förr så det blir lite väl spännande....
    Gifter mig på lördag och ska således göra tårtan på fredagen innan. Har köpt lite sugerpaste för att öva men det blir inte snyggt!! hur tjockt ska jag kavla? Hur gör jag så att det inte blir fula veck och hack? Har tyvärr långa nyfixade naglar oxå.

Och vi som ska ha 5 våningstårta.....

• Åsa Erika

Bra ide med att ha monteringstips på Youtube. Ska genast googla!

Har inte fått tips alls tyvärr bara ett "Det går nog bra ska du se!"

Tusen tack för din hjälp!

Kirsto skrev 2009-08-27 07:46:48 följande:
    Kära nån! Har du fått några monteringstips av din kompis? Den biten tycker jag är det svåraste. Det kan vara värt att överväga att ha en trevånings och en tvåvånings istället, särskilt om du känner dig skraj inför uppgiften.Kavla 2-3 mm tjockt, då kommer det att gå bättre att täcka tårtan. På youtube finns en massa bra filmer som visar hur man gör! Är på väg till jobbet nu så hinner inte googla åt dig, men det finns massor bara man hittar dem.Naglar är ivägen, men mycket kan du släta ut i efterhand. Varmt lycka till!!!Åsa Erika skrev 2009-08-27 00:22:31 följande:
  • Åsa Erika

Någon vaken? receptet på vaniljsås är spårlöst borta....
    Bör koka den inatt.

• Åsa Erika

Gick jättebra att göra min egen tårta! Gud vad nervös jag var. Hade aldrig kokat egen vaniljsås eller sylt tidigare men det gick!
    Monteringen var lite svårare....
    Svårt att kavla ut sockerpastan och välta över den på tårtorna men en lite skada som gick att fixa vart helt okej! =)

Sen när allt var fint och monterat och klart så inser jag tt jag inte fick in 5våningstårtan i kylen!! =(

Nermontering och sen in i kylen då gick det bra! =)

Tack för tipsen från er lite mer vana!

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.