• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Kirsto

Jaså är det HÄR ni är? Hade tappat bort er.

• Ne11ie

Jag har funderingar på att testa att baka "roligare" tårtor och kommer att hänga i denna tråden.

Kommer troligtvis att komma med en massa frågor och funderingar... Så, nu är ni förvarnade

• Flygande taxen

Hej hej alla tårtmonster!
    Är helt ny i denhär tråden

Jag ska baka våra tårtor själv. Eller egentligen så blir det väl lite av en tårtbuffé istället för efterrätt. Så det som jag hittills bakat ät 75 chokladmuffins (ca 40 gäster) och en tårtbotten.
    Bröllopsfesten blir i oktober, så jag börjar redan nu och fryser ner.

Muffinsen tänkte jag dekorera med svart chokladglasyr och rött, ätbart glitter.
    Testade lägga sån glasyr på en sats mockarutor/snoddas/kärleksmums (kärt barn har många namn!) och det blev skit! Så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Har flytande karamellfärg (svart) som jag blandade i glasyren (gjord av margarin, lite kaffe, kakaopulver och massa florsocker). Tyckte jag satt rätt mycket karamellfärg men inte blev glasyren svart för det! Man vill ju inte behöva lägga en hel flaska färg per glasyrsats heller, dyrt och börjar smaka illa. Tror ni att karamellfärg i pulverform hade passat bättre till dethär? Har den starkare färg?
    Dessutom så sjönk glittret ner i glasyren för mycket, så det syntes nästan inte alls! Har nog en reservplan i form av (stora) röda strösselhjärtan också. Men det hade ju varit så häftigt med glitter! Men kanske det blir bättre resultat om jag väntar tills glasyren stelnat lite innan jag sätter på glittret?

Tårtorna ska ha svart grädde och ett stort, utkavlat, rött marsipanhjärta på. Men nu undrar jag ju också ifall den svarta, flytande karamellfärgen kommer att ta ordentligt på grädden?
    Ska naturligtvis testa att färga också grädden först. Men det skulle vara kul att höra andras erfarenheter av dyl. problem. Nån som har erfarenhet av svart färg???

• Kirsto

Flygande taxen: Jag tror tyvärr inte att grädden kommer att bli helt svart heller. Mitt tips är att köpa färdig svart marsipan (t.ex. kakburken.se har) och täcka tårtan med istället!

Till muffinsen kan du antingen köra på svart smörkräm www.kakburken.se/product_info.php eller täcka dem med marsipan.En rundel, eller först grädde/mousse och sen marsipan blir fint. Ett alternativ kan också vara röd frosting med svart glitter?

• Kirsto

flygande taxen: Finns förresten sprayfärg också, kanske kan gå till muffins eller tårta? Dock helt oprövat av mig.

• brudjuli2010

Hej!

Ni verkar ju kunna det här.. =) JAg älskar att baka och ska ha ett stort bröllop i juli 2010. Funderar på det här med tårta. Är det värt att göra den själv, om man inte redan innan är en expert? Hur mycket billigare blir det att göra den själv och hur mycket kan man göra i förväg?
    Kakburken verkar vara en fantastisk affär, så material verkar det finnas!

Tacksam för tips!

• giz83

flygande taxen-->

jag har lite erfarenhet av det där med grädde o färg...det blir skit om man inte gör glasyr!

grädden smälter jättefort och blir en sörja!!

sen finns det på kakburken.se en färg som heter extra svart eller vad det nu är! så ett tips är verkligen att INTE använda grädde!

men kolla på kakburken.se verkligen ett stort tips...de har massa saker som man kan använda när man ska baka tårta...som en leksaksaffär för den som vill göra annorlunda tårtor...hihi

*kärleken är evig*
  • Kirsto

brudjuli2010: Om man säger så här, visst blir det billigare att göra själv men det finns en hel del nackdelar också.

*Det är stressigt nog som det är dagen innan bröllopet. Det tar TID att göra vackra tårtor och det är svårt att bedöma hur mycket tid saker verkligen tar när man är ovan.

*Är man petig med utseendet är det bättre att köpa när man är nybörjare.

*Beroende på design kan man behöva en massa verktyg. De kostar inte så mycket styck, men det drar lätt iväg över tusenlappen när man börjar handla och ska provbaka innan osv. Vill du fortsätta baka senare är det ju en investering för framtiden, annars en onödig utgift.

*Är man ok med vissa skönhetsfläckar och tycker att det är ROLIGT kan man baka själv. Det är bara dumt att bli arg, stressad och ledsen dagen innan bröllopet.

• Tojk

Vad lustigt, klurade precis på om alla hade tagit sig en bakpuase

Brudjuli2010
    Kan inte annat än hålla med kirsto!
    Önskar jag kunde leja bort våra tårtor men då vi behöver allergitårtor och de inte kan garantera det så blir jag så illa tvungen fixa det. Kommer göra väldigt enkla tårtor just för att jag inte anser mig ha den tid det faktsikt tar att göra en fin tårta. Funderar tom på att göra muffins.. dekorera dem går väldigt fort jämfört med en tårta om man håller det väldigt basic

• Tess80

Är ny här inne. Men jag älskar att baka tårtor! Har det som hobby. Jag gjorde våra bröllopstårtor (finns i mitt galleri).

Jag hänger gärna här inne för att kanske kunna ge lite tips eller få mer information och kunna utvecklas själv

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.