Hej hej alla tårtmonster!
Är helt ny i denhär tråden
Jag ska baka våra tårtor själv. Eller egentligen så blir det väl lite av en tårtbuffé istället för efterrätt. Så det som jag hittills bakat ät 75 chokladmuffins (ca 40 gäster) och en tårtbotten.
Bröllopsfesten blir i oktober, så jag börjar redan nu och fryser ner.
Muffinsen tänkte jag dekorera med svart chokladglasyr och rött, ätbart glitter.
Testade lägga sån glasyr på en sats mockarutor/snoddas/kärleksmums (kärt barn har många namn!) och det blev skit! Så nu vet jag inte hur jag ska göra.
Har flytande karamellfärg (svart) som jag blandade i glasyren (gjord av margarin, lite kaffe, kakaopulver och massa florsocker). Tyckte jag satt rätt mycket karamellfärg men inte blev glasyren svart för det! Man vill ju inte behöva lägga en hel flaska färg per glasyrsats heller, dyrt och börjar smaka illa. Tror ni att karamellfärg i pulverform hade passat bättre till dethär? Har den starkare färg?
Dessutom så sjönk glittret ner i glasyren för mycket, så det syntes nästan inte alls! Har nog en reservplan i form av (stora) röda strösselhjärtan också. Men det hade ju varit så häftigt med glitter! Men kanske det blir bättre resultat om jag väntar tills glasyren stelnat lite innan jag sätter på glittret?
Tårtorna ska ha svart grädde och ett stort, utkavlat, rött marsipanhjärta på. Men nu undrar jag ju också ifall den svarta, flytande karamellfärgen kommer att ta ordentligt på grädden?
Ska naturligtvis testa att färga också grädden först. Men det skulle vara kul att höra andras erfarenheter av dyl. problem. Nån som har erfarenhet av svart färg???