• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Åsa Erika

Bra ide med att ha monteringstips på Youtube. Ska genast googla!

Har inte fått tips alls tyvärr bara ett "Det går nog bra ska du se!"

Tusen tack för din hjälp!

Kirsto skrev 2009-08-27 07:46:48 följande:
    Kära nån! Har du fått några monteringstips av din kompis? Den biten tycker jag är det svåraste. Det kan vara värt att överväga att ha en trevånings och en tvåvånings istället, särskilt om du känner dig skraj inför uppgiften.Kavla 2-3 mm tjockt, då kommer det att gå bättre att täcka tårtan. På youtube finns en massa bra filmer som visar hur man gör! Är på väg till jobbet nu så hinner inte googla åt dig, men det finns massor bara man hittar dem.Naglar är ivägen, men mycket kan du släta ut i efterhand. Varmt lycka till!!!Åsa Erika skrev 2009-08-27 00:22:31 följande:
  • Åsa Erika

Någon vaken? receptet på vaniljsås är spårlöst borta....
    Bör koka den inatt.

• Tojk

Hopps det har gått bra för dig!

Åsa Erika skrev 2009-08-27 23:38:49 följande:

hittade det!*andas ut*
  • Tojk

Såg att kakburken hade en mousse med äpple/kanel någon som provat detn? Är den god.. och vad passar till det i så fall..

• Tojk

Kan man ha vitchokladkräm att täcka tårtan med och sen ha på sp?

• Fjällbruttan

Äppeloch kanelmousse låter gott, men jag vet inte hur den smakar.

Men ettl ager vaniljrabarber kanske, eller varför inte vaniljkräm... lite äppelkaka över det

• SofieochJamie

Hej alla tårtmonster. Jag behöver lite tipps. Vi har en konditor som är vän till familjen men som är ganska traditionell i sitt bakande. Jag har alltid drömt om en bröllopstårta i "amerikansk" stil och har frågat honom om detta. Han tycker att jag ska ta vanliga tårtor istället då den kommer sjunka ihop och flytta på sig i frakten. (Ska fraktas från Jönköping till Göteborg). Kan jag ge honom tipps på hur vi fixar min drömtårta utan att det bara blir sockerkaka utan fyllning och kan man frakta den i lager och sen sätta ihop den här? Lägger man de olika lagren på en skiva som stöttas av pinnar inne i tårtan som man inte ser? Hur gör man helt enkelt?

• Birdie09

SofieochJamie: Din konditor kanske känner sig osäker inför uppgiften att göra en våningstårta. Det är inget problem att frakta 3-4 våningar den sträckan för den som kan sin sak. Vänd dig istället till någon som är van så du får den tårta du vill ha. Det är mitt bästa råd . Bl a finns ju Engelska tårthuset som är väldigt erfarna men det som är trist är att dom inte gör mousserna från grunden, jag tycker inte om mixerna som nämns här i tråden. Det finns nog fler att välja på i Gbg, känner inte till de än.

• Mica o Krille

www.brollopstorget.se/hem/mica_o_krille/galleri.php

BT funkar ju inte korrekt så jag kan inte kommentera just nu ;)) Ser inte vad jag skriver ens... Men mittt tävlingsbidrag till scandinavian cakeshow.
    Kom tvåa.. de påstår att jag hade vunnit om jag inte hade använt floristtråd... vilket inte stod i reglerna innan, eller ens nåt sådant nämnt.. så, jag torska på det.. Vilket enligt mig är jäkligt fult. Så får man bara inte göra, inte bara jag som hade det ju. Tårtan som vann över mig, anser inte bara jag utan flera att inte vara värt det, det fanns en annan som absolut kunde vinna över mig men den kom 3a. Men jag är stolt över min kreation iaf. Dock lite SUR! (eller ganska mkt, kom som ett ett slag i magen )

Vad tycker ni? :)

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.