• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Yllo

Ahhh... Fjällbruttan! Vilken läcker tårta!

Att baka en mjölkproteinfri tårta är ett äventyr kan jag lova. Jag lovade mig själv att jag aldrig aldrig aldrig någonsin kommer att göra en sådan igen *fniss* Totalt tog det ca 40 timmar att göra den där tårtan *pust*

Sitter och är faktiskt riktigt sugen på att baka mer tårtor just nu.. men får nog snällt vänta ett tag tills jag får hem mina prylar igen. Blev tvungen att lämna allt hemma hos pappa på Åland då jag inte ville släpa allt på båten och förvaringsboxarna inte är tillräckligt stora för min "lilla" verktygsväska

Vill också passa på och önska er alla nya välkomna hit till vår galna tårttråd

• Kirsto

Flygande taxen: Du, det har du rätt i. Kan nog lätt bli klöddigt med sprayfärg högt och lågt... Men vad tror du om att borsta glasyren med svart pulverfärg då? Typ sån här (fast en som finns i lager) www.kakburken.se/product_info.php

• Mica o Krille
    Yllo skrev 2009-09-02 20:58:59 följande:
    Men vaaaaa???? Sedan när har det blivit förbjudet att använda floristtråd? En sådan sak ska ju finnas med i reglerna annars kan man ju inte dömma efter det heller *muttrar irriterad* Din tårta är ju helt ljuvlig Mica! Alla de där små älvorna är ju helt enkelt bedårande. Jag hade gärna snott med mig tårtan hem idag... hade ju haft chansen efter att du farit bara för att kunna sitta och stirra på den hur länge som helst och drömma mig bort i älvlandet *ler drömmande* Jag bara älskade den där gunnande älvan! Avis så att jag är grön är jag också! Önskar verkligen att jag kunde modellera hälften så bra som du, men jag får väl hålla mig till mina buketter istället
    Ja, det var lite fult gjort. Men jag har kommit över det nu, och det är skönt kan jag lova, var rätt så putt ett tag där. Härligt att du gilla den också, och näääää inte sno, blod o tårar är skänkt över den där tårtan.. ehehhee.

Jepp, buketter är nåt jag inte riktigt kan. Haha, tycker det är fantastiskt att folk kan sånt. ;-D
    Men jag får öva o du får öva på modellering.
  • Tojk

Det tar sin lilla tid.. *skratt* Gör ju mycket hellre tårtor med mjölk och ägg i för det var ju så galet snabbt det gick. Är grymt avundsjuk!

Yllo skrev 2009-09-03 20:26:29 följande:
    Att baka en mjölkproteinfri tårta är ett äventyr kan jag lova. Jag lovade mig själv att jag aldrig aldrig aldrig någonsin kommer att göra en sådan igen *fniss* Totalt tog det ca 40 timmar att göra den där tårtan *pust*
  • Flygande taxen
    Kirsto skrev 2009-09-03 22:35:14 följande:
    Flygande taxen: Du, det har du rätt i. Kan nog lätt bli klöddigt med sprayfärg högt och lågt... Men vad tror du om att borsta glasyren med svart pulverfärg då? Typ sån här (fast en som finns i lager) www.kakburken.se/product_info.php
    Jo, det kunde ju kanske vara nåt! Ska se först ifall jag får tag på sån färg här hemma, annars måste jag nog beställaf rån kakburken.
  • Yllo

Mica... vad sägs om att ge mig en lite privatkurs i älvtillverkning?

Flygande taxen: Jag tycker nog att du ska satsa på antingen sprayfärg eller pulverfärg. Att blanda i livsmedelsfärg kan nog bli lite kladdigt, speciellt med tanke på att det krävs väldigt mycket svart färg för att det ska bli svart. Jag gjorde chokladglasyr här om kvällen och hade nog i lite mycket kakao.. då blev den riktigt riktigt mörk så jag misstänker att man kan göra en riktigt mörk glasyr och sedan pensla med svart pulverfärg.

• Kirsto

Mica: Jaså var det DU som gjorde liljekonvaljerna och Ellie-tårtan? Såg på familjeliv men tänkte inte på namnet (plus att det är något förvirrande att både du och jag har andra namn där... ) Fina!

• Mica o Krille
    Fjällbruttan skrev 2009-09-07 16:40:13 följande:

Tja... vad ska man säga??Annat än SKITSNYGGA, som vanligt!! Hur gjorde du dropparna på liljekonvaljerna?Supersnygg!!
    Tack så hemskt mkt. . Dem gjorde jag med liljekonvalj tyllen.

Kirsto, hehehehe ja lite förvirrande är det. Tack så mkt.
Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.