• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • giz83
    Tess80 skrev 2009-08-22 23:09:02 följande:
    Är ny här inne. Men jag älskar att baka tårtor! Har det som hobby. Jag gjorde våra bröllopstårtor (finns i mitt galleri). Jag hänger gärna här inne för att kanske kunna ge lite tips eller få mer information och kunna utvecklas själv
    hej tess! va vackra ni va!!! och grattis och välkommen till vår lilla tråd...=)

och tårtorna va underbart fina!!!

*kärleken är evig*
  • Tess80

Åh tack snälla du Vad roligt hi hi!

giz83 skrev 2009-08-23 09:17:17 följande:
    hej tess! va vackra ni va!!! och grattis och välkommen till vår lilla tråd...=)

och tårtorna va underbart fina!!!

• Fjällbruttan

Hallå

Gillar nya trådnamnet, tårtmonstren

Har bara bakat muffins och en mjölkproteinfri tårta sen våra bröllopsstårtor, är som musten gick ur mig...

Men nu har jag börjat klura på julfikat, vi har ett varje år för våra vänner, så det brukar var typ 40 pers här

Nån som har nåt gott recept och vill dela med sig, jag prövar mycket nytt till det fikat!

Flygande taxen, håller med de andra som skrivit här, svart är inte en färg man kan fixa bra själv, vill du inte ha marsipan som är svart ( allergi mot mandel tex) så finns det svart Sugarpaste också, www.dekoreramera.se har den bla, om nu inte kakburken har det

• Kirsto

På tal om svart sugarpaste är det värt att kolla upp vilken sort som smakar bra (i t.ex. tårttråden på familjeliv finns de med erfarenhet om inte tårtmonstren här vet). Finns en sort som många tycker smakar rent illa nämligen.

• Tojk

Jag har börjat vela.. inte många veckor kvar nu och jag har svårt bestämma mig om jag ska göra muffins eller om det ska bli tårtor..
    Ena dagen lutar det åt tårtor och den andra emot muffins. Muffins har man ju inga sp att ta hänsyn till så det smälter ju iaf inte. Men tårta känns lite mer festligt

• giz83

tojk--> ta det lugnt...hihi

du kommer att komma på vad du vill ha när det är dags att verkligen sätta igång...=)

*kärleken är evig*
  • Hjartafró

Jag letar efter kakformar i tre olika storlekar som man kan baka en sån här bröllopstårta av: www.gervide.se/

Jag har hittar formarna i en del amerikanska webbutiker, men undrar om någon kan tipsa om svenska alternativ. :)

• Åsa Erika

Håll tummarna för mig. Min konditor hoppade av men hon förbereder allt såsom blommor och bottnar men jag får själv montera ihop tårtan och kavla ut sugerpasten mm.(en kompis som skulle kommit på vårt bröllop mes som inte komer nu.)
    Har aldrig monterat ihop en bröllopstårta förr så det blir lite väl spännande....
    Gifter mig på lördag och ska således göra tårtan på fredagen innan. Har köpt lite sugerpaste för att öva men det blir inte snyggt!! hur tjockt ska jag kavla? Hur gör jag så att det inte blir fula veck och hack? Har tyvärr långa nyfixade naglar oxå.

Och vi som ska ha 5 våningstårta.....

• Kirsto

Kära nån! Har du fått några monteringstips av din kompis? Den biten tycker jag är det svåraste. Det kan vara värt att överväga att ha en trevånings och en tvåvånings istället, särskilt om du känner dig skraj inför uppgiften.

Kavla 2-3 mm tjockt, då kommer det att gå bättre att täcka tårtan. På youtube finns en massa bra filmer som visar hur man gör! Är på väg till jobbet nu så hinner inte googla åt dig, men det finns massor bara man hittar dem.

Naglar är ivägen, men mycket kan du släta ut i efterhand.

Varmt lycka till!!!

Åsa Erika skrev 2009-08-27 00:22:31 följande:

Håll tummarna för mig. Min konditor hoppade av men hon förbereder allt såsom blommor och bottnar men jag får själv montera ihop tårtan och kavla ut sugerpasten mm.(en kompis som skulle kommit på vårt bröllop mes som inte komer nu.)Har aldrig monterat ihop en bröllopstårta förr så det blir lite väl spännande....Gifter mig på lördag och ska således göra tårtan på fredagen innan. Har köpt lite sugerpaste för att öva men det blir inte snyggt!! hur tjockt ska jag kavla? Hur gör jag så att det inte blir fula veck och hack? Har tyvärr långa nyfixade naglar oxå.Och vi som ska ha 5 våningstårta.....
Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.