• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Flygande taxen

Typsikt! Hade en fråga som jag ville ställa här, skrev en lång text och så krånglar nätet så den försvann... >

Nå, det som jag undrar är kort och gott ifall det går att kavla ut marsipan till "tårtlock" i förväg, och förvara dom i kylen. Eller blir dom torra och förstörda i kylen?

har prövat att använda ett färdigt marsipanlock tidigare, men det sprack. Det kan ju dock ha varit gammalt och torrt, eller så var det för kallt och styvt från kylen.
    Men kan det lyckas om jag kavlar ut locken (som ska användas nästa lördag) redan nu, plastar in dom, rullar de runt en tidning eller nåt och förvarar dom i kylen?

Ska ha fem tårtor till nästa veckas lördag och tror inte att jag orkar kavla ut fem marsipanlock på raken på lördag förmiddag!

• Yllo

Grattis FRU Tojk!

Aila: kul att pannacottan funkade för dig. Bra tips med att bara värma bären och sedan låta dom kallna lite innan man kör i grädden. Måste komma ihåg det om jag någon gång gör en mjölkproteinfri tårta igen.

Flygande Taxen: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med marsipanlocksfrågan Jag vägrar att arbeta med marsipan så jag vet inte om det funkar eller inte. Någon annan vet säkert

Här har det bakats en hel del, har dock inte hunnit föra över bildern från kameran till datorn än. Jag (och min man, men han uteblev) blev bjudan på bröllop i tisdags förra veckan. Inbjudan kom en vecka innan bröllopet *pust* Mitt ex skulle gifta sig och ville att jag skulle vara hans vittne och bestwomen *S* Jag slängde ihop en liten bröllopstårta till han och hans fru och sedan kläcker dom ur sig i bilen på väg till vigseln att dom ville att jag skulle göra en till tårta till nu i lördags. Jag kom hem i onsdags kväll och skulle fara till Åland på fredag Lyckades dock få ihop en tårta till dem, men den blev inte speciellt fin eller avancerad. Fanns helt enkelt inte tid för det *suck*

Innie: Tycker det är kul att ni ska laga maten och tårtorna själva. Håller med Kirsto om att du kan göra rosor själv, men att varningen om att du kan "fastna" och att det då blir väldigt dyrt är helt klart befogad *S* Min verktygslåda har inte varit billig kan jag lova

• Kirsto

Flygande taxen: Jag törs inte heller säga att det funkar med marsipanlocken. Jag hade inte vågat chansa, men det är jobbigare att färga in marsipanen än att kavla den.

GRATTIS Tojk! Det tog ett tag men nu fattar jag vad som har hänt.

• Tojk

Flygande taxen
    Färga marsipanen.. men jag tror det bästa är att kavla locken innan det ska på tårtorna. Kavla locken går riktigt fort och marsipan behövs inte mjukas upp på samma sätt som ex sp.

Kirsto & Yllo
    Tack !

Sitter och funderar på att göra äpplemuffins men vet inte vad för något gott man ska toppa dem med. Funderar på att prova göra en frosting på sojaspread (typ philadephiaost). Någon som har ett bra tips?

• Kirsto

Tojk: Vaniljsås är ju gyllene till äppelpaj, så kanske gammal hederlig glasskräm (vaniljkräm/grädde)? Annars låter ju philadelphiaalternativet jättegott också.

• Flygande taxen
    Tojk skrev 2009-10-13 12:22:49 följande:
    Flygande taxenFärga marsipanen.. men jag tror det bästa är att kavla locken innan det ska på tårtorna. Kavla locken går riktigt fort och marsipan behövs inte mjukas upp på samma sätt som ex sp.
    Marsipanen är färdigfärgad, så det behöver jag som tur var inte göra Men såå fort går det nog inte att kavla locken, tycker jag. Provbakade en tårta i förra veckan och kavlade då ut marsipanen, som var rumstempererad, och det tog nog sin lilla stund + att man blir rätt trött i armarna. Så att kavla fem lock på raken då, på lördagsmorgonen... hu!

Men jag borde ha tillräckligt med marsipan så att det räcker till en tårta extra... så kanske jag kunde testkavla ett lock ikväll och kolla på torsdag och fredag hur det ser ut, om det är fräscht och så. Och om det funkat bra så kavlar jag locken på fredag kväll.
  • Tojk

Är nog bara jag som är helt kavelförstörd

Berätta gärna sen om du provade kavla ett lock och förvarade det ett par dagar innan.

Flygande taxen skrev 2009-10-14 09:24:17 följande:

Marsipanen är färdigfärgad, så det behöver jag som tur var inte göra Men såå fort går det nog inte att kavla locken, tycker jag.
    [/citat]

Glasskräm låter ju gott annars. Tänkte ta mig en runda i affären idag och inspektera vad för tokigheter man kan hitta på
    Kirsto skrev 2009-10-13 18:20:04 följande:
    [citat]
    Tojk: Vaniljsås är ju gyllene till äppelpaj, så kanske gammal hederlig glasskräm (vaniljkräm/grädde)? Annars låter ju philadelphiaalternativet jättegott också.
  • Tojk

HAha.. *suck* jaja.. kirsto du fick mitt svar i citat rutan

• Kirsto

Flygande taxen: Jag tror att det är lite olika hur mjuk marsipanen är också, är den hård är det mycket tyngre att kavla.

Tojk: Åh! Tack för att du berättade, hade missat svaret annars.

• Yllo

Mmmmm... Jag håller med Kirsto i det där med hur mjuk något är när man ska kavla. Det är ju samma sak med SP, är den hård så tar det ju längre tid att kavla ut än om den är mjuk och välknådad.

Kirsto: Glasskräm... hur gör man det? Lät ju jättegott.. Kan man ha den som fyllning med?

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.