• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Kirsto

Aila: Vad jätteroligt att det blev lyckat! Jag gjorde en helt mjölkfri prinsess-variant när vi gifte oss till en pojke som var svårt mjölkallergisk, och han blev också lycklig över att han också fick tårta. Oftast blir de liksom utan. Lätt att förstå hur tråkigt det känns!

• Tojk

smält sockerpasta? nu blev jag nyfiken

• GrodanoJag2010

Blev så lycklig igår.. hittade billiga tårtverktyg, så nu kan jag utveckla detta lite mer... =)

decorcraft.se/shop/

• Kirsto

Kul med ny tårtgrej-butik, GrodanoJag!

Några tårtor på gång till fars dag? Jag ska baka men har inga riktigt perfekta idéer ännu. Pappan i fråga vill nog helst ha en budapestrulle ändå, så det kan tänkas att det blir en sådan även om jag inte får dekorera så mycket då.

• Mica o Krille

Hej tjejjer, jag gjorde ingen farsdag tårta. Min man ville hellre ha en köpt blå prinsesstårta. Hehe. Men det gjorde inte mig nåt alls.. Har ni gjort några? Eller är denna tråd helt död nu på vintern?

• Kirsto

Mica: What?! Vad är det för knasig man du har? Jag gjorde en budapestrulle med blåbär, makens favorit. Inte mycket till dekorationer, bara smält mörk choklad och hjärtströssel. Fast gott!

På lördag ska jag göra en tårta till en kompis som ska fira sin syster. Den första som jag inte ska vara med och äta upp själv.

I början av december fyller min knodd ett år, och då måste det ju bli tårta! Absolut!

• Mica o Krille

Kirsto, han är trött på mina tårtor. Jag har ju hållt på i 2 år nu Tiden går fort. hihi.
    Åh budapest, det är min favvo också. Måste baka det nån dag. har du recept att del med dig?

vad roligt, får du verkligen visa vad du kan.
    och klart lille ska ha en fin tårta.

om ni inte har nåt att göra under kvällarna kommer min blogg in i bilden, jag skriver noveller där. kanske inte de bästa, men det är roligt. Här kan ni kika:

blackorchiid.blogg.se/

Ps, denna novell är inte för känsliga.
    och börja nedifrån, såklart.

• Mica o Krille

Oj tråden är verkligen död

• Kirsto

Mica: Jag har absolut recept! Lyckas varje gång. Återkommer strax med det.

Jag har gjort min första beställningstårta. Kladdkakebotten med apelsinchoklad, hallon, enkel chokladgrädde och marsipantäcke. Jag var själv inte helt nöjd med kompositionen, men recensionerna blev fantastiska! Födelsedagsbarnet sa att det var den godaste tårta hon hade ätit, och bättre än så kan det ju inte bli. Jätteglad för det! Har inte laddat över bilden från kameran ännu så nyfikna får ge sig till tåls ännu ett tag.

• Mica o Krille
    Kirsto skrev 2009-11-18 11:39:34 följande:
    Mica: Jag har absolut recept! Lyckas varje gång. Återkommer strax med det. Jag har gjort min första beställningstårta. Kladdkakebotten med apelsinchoklad, hallon, enkel chokladgrädde och marsipantäcke. Jag var själv inte helt nöjd med kompositionen, men recensionerna blev fantastiska! Födelsedagsbarnet sa att det var den godaste tårta hon hade ätit, och bättre än så kan det ju inte bli. Jätteglad för det! Har inte laddat över bilden från kameran ännu så nyfikna får ge sig till tåls ännu ett tag.
    Meh, nyfiken.
    Härligt med de betygen!
  • Kirsto

Mica: Ja, jag blev asglad! Födelsedagsbarnet är dessutom grym på att laga mat (har jobbat med det) så jag tyckte VERKLIGEN att det var superfint omdöme.

Vår dator har brunnit (!), sitter nu med en bärbar och innan den nya datorn (som för övrigt äntligen står i hallen) är installerad och klar orkar jag inte rodda med att ladda upp bilden. Sorry Mica! Men tänk dig en rosa, pärlemorskimrande rund tårta med ett pärlband runt om (rullade vita pärlor), monogram i choklad (även det pärlemorpenslat så det såg nästan silvrigt ut) mitt på och 3 vita orkidéer på ena sidan. Om det hjälper?

• Mica o Krille
    Kirsto skrev 2009-11-18 22:59:08 följande:
    Mica: Ja, jag blev asglad! Födelsedagsbarnet är dessutom grym på att laga mat (har jobbat med det) så jag tyckte VERKLIGEN att det var superfint omdöme. Vår dator har brunnit (!), sitter nu med en bärbar och innan den nya datorn (som för övrigt äntligen står i hallen) är installerad och klar orkar jag inte rodda med att ladda upp bilden. Sorry Mica! Men tänk dig en rosa, pärlemorskimrande rund tårta med ett pärlband runt om (rullade vita pärlor), monogram i choklad (även det pärlemorpenslat så det såg nästan silvrigt ut) mitt på och 3 vita orkidéer på ena sidan. Om det hjälper?
    Nä fy. Brunnit... Tur att den inte spränged då.
    Förstår att det känns som ett bra betyg, för det är det ju verkligen. Härligt!

Ja, den jag fick i huvet var riktigt snygg så det hjälpte. Låter riktigt fint!!!
  • Kirsto

Mica: Då kanske jag skiter i att visa den på riktigt, bättre att den fortsätter vara snygg i ditt huvud!

Ja jösses alltså... Det var inte öppen låga, men FY vilken äcklig rök det blev! Kändes riktigt giftig. Iskallt i lägenheten eftersom vi var tvugna att vädra och vädra... Och till råga på allt så hade maken som lovat att han hade backupat allt av värde missat mina monogram. Allt jobb sen mars väck. Nåja.. Det hade kunnat vara värre. Allt är ju inte borta iaf. Men TA BACK UP OFTA!

• Mica o Krille
    Kirsto skrev 2009-11-19 19:10:28 följande:
    Mica: Då kanske jag skiter i att visa den på riktigt, bättre att den fortsätter vara snygg i ditt huvud! Ja jösses alltså... Det var inte öppen låga, men FY vilken äcklig rök det blev! Kändes riktigt giftig. Iskallt i lägenheten eftersom vi var tvugna att vädra och vädra... Och till råga på allt så hade maken som lovat att han hade backupat allt av värde missat mina monogram. Allt jobb sen mars väck. Nåja.. Det hade kunnat vara värre. Allt är ju inte borta iaf. Men TA BACK UP OFTA!
    Hahaha, näää du måste visa den. Säkert lika snygg!

ja usch, det brann i ett uttag för ett par år sedan med rök och fy vad det lukta, riktigt giftigt som frätte i näsan och hals. Nu vet jag inte om det var samma men kan tänka mig.. Läskigt.

Tråkigt att det försvann saker..
    Hur gör man backup? fniss...
  • theBride2010

Impad jag blir av allas idéer!
    Hittar här o var referenser/åsyftningar till tårtor som är laktosfria, hittar dock inget recept?
    Skulle också vilja ha råd kring hur man kan få en tårta att bli allt-i-ett, dvs gluten-, laktosfri och självklart supersmarrig! Ngn som har ngn idé eller rent av ett helt recept? Detta gäller alltså en bröllopstårta, och som ngn tidigare poängterade - det är så tråkigt när allergiker får stå utan (alt ngt trist puttigt alternativ)!

Tacksam för hjälp i detta!

• Kirsto

Mica: Jag kan inte heller själv. Kopiera över allt viktigt till en hårddisk som INTE är kopplad till datorn resten av tiden. Gärna en gång i månaden iaf, oftare om du jobbar mycket på datorn.

theBride2010: Gluten finns dels särskild mix att baka på (har inte provat tårtbotten, så jag törs inte säga hur bra det blir), dels kan du göra en mandelmassebotten eller marängbotten (svårare att vara säker på att den inte smälter tycker jag).

Mousser är inte så svåra att göra mjölkfria, gör som vanligt men med en mjölkfri visp-produkt. Soyatoo, t.ex. Jag har inte lyckats så bra när man hettar upp den alternativa grädden, så använd helst recept utan värme.

Min favorit"chokladmousse" är enkel chokladgrädde, 3 dl vispgrädde (eller motsvarande mjölkfri grädde), 1 dl socker och 1 dl kakao. Blanda allt, vänta en halvtimme så att sockret smälter och vispa sedan. Klart! Jättegott till tårtor, jag brukar ha bär eller banan till.

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.