• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Yllo

Visst är det typiskt *tjurar* Jag hade verkligen velat haft det där setet med de fyrkantiga formarna, har ju de runda och det är ju så snyggt med fyrkantiga tårtor + att de fyrkantiga är lättare att täcka än de runda.

Nåja, jag kan ju alltid beställa dom via Kakburken *S*

Funderar verkligen på om jag ska köra fluff i min nästa tårta eller om jag ska play it safe och köra mina vanliga mousser. Funderar på att baka en tårta till jobbet till min födelsedag och det finns väl inget lämpligare än att testa nya kombinationer på arbetskamratet *S*

• Kirsto

Yllo: Risken är bara att alla blir så glada för tårta överhuvudtaget på jobbet att recensionen blir överväldigande positiv vad man än bjuder på.

• Hjartafró

Gissar på att ni tårtmonster har koll. Finns det inga fler än Cake House Katarina och Mrs Ericsson's Cake Factory som gör våningstårtor i Sthlm med omnejd? Letar även efter nån som gör cupcakes, men hittar ingen alls.

• Aila

Hej alla tårtmonster!

Jag är ganska ny här på BT men har inte undgått tårtmonster-tråden!!!

Titta med Handgjort Stockholm, vet att de gör både klassiska våningstårtor och staplade tårtor. Har sett deras hemsida, de håller till i Fruängen.

Lycka till i jakten på er drömtårta/bröllopscupcakes!

• Kirsto

Hjartafró: Cake design i Vallentuna (www.cakedesign.se/) gör superfina tårtor. Jag tycks ha sett att chokladfabriken också gör, eller hittar jag på nu?

• Tojk

Hur många dagar kan tårtan stå i kylen?
    Tänkte om man gör dem och sen får de stå 2-3 dagar innan de äts. Men jag sätter inte på lock förrens dagen innan.
    Funkar det? Så det blir bottnar och mousse.. sen dagen innan lägger jag på vaniljgrädden och så på med lock så får de stå över natten och äts sen på kvällen dagen efter.

Ber jag om mirakel nu ?

• Fjällbruttan

Tojk skrev 2009-09-26 18:56:39 följande:
    Hur många dagar kan tårtan stå i kylen?Tänkte om man gör dem och sen får de stå 2-3 dagar innan de äts. Men jag sätter inte på lock förrens dagen innan. Funkar det? Så det blir bottnar och mousse.. sen dagen innan lägger jag på vaniljgrädden och så på med lock så får de stå över natten och äts sen på kvällen dagen efter. Ber jag om mirakel nu ?

Tojk, så gjorde jag och det funkade kanon! Trots att det var mitt i sommaren

La tårtorna på onsdagkväll,ville att moussen skulle hinna sätta sig ordentligt!,  drog på smörkräm på torsdagen och lät stelna i iskall kyl och så på med SP på fredagen och garnering samma dag. Jättefina på lördagen coh gick utmärkt att äta även på söndag och måndag...

Kola bara så att du har det torrt i kylen så de inte tar åt sig fukt, då kan de ju smälta....

Lycka till

• Tojk

Fjällbruttan skrev 2009-09-26 21:53:51 följande:

Tojk, så gjorde jag och det funkade kanon! Trots att det var mitt i sommaren La tårtorna på onsdagkväll,ville att moussen skulle hinna sätta sig ordentligt!,  drog på smörkräm på torsdagen och lät stelna i iskall kyl och så på med SP på fredagen och garnering samma dag. Jättefina på lördagen coh gick utmärkt att äta även på söndag och måndag...Kola bara så att du har det torrt i kylen så de inte tar åt sig fukt, då kan de ju smälta....Lycka till
    Så bra!! Då funkar det utan att be om mirakel
    Fukt i kylen.. det har jag aldrig tänkt på.. får ta och kolla upp det. Annars får jag väl hiva in lite kattsand (?!) *skoja*
  • Yllo

Tojk: Torrboll är utmärkt att sätta in i kylen om man är orolig för fukten Annars tycker jag din plan låter utmärkt. Skulle du ha SP eller marsipan på din tårta? Ska du ha SP så kan du ju inte använda dig av vaniljgrädden under den...

I lördags var jag på kurs till Cake and Design. Vi fick lära oss göra gerbera och ormbunke. Jag kan i alla säga redan nu att jag aldrig någonsin kommer att göra en sådan där j**la gerbera igen! Tack och lov hjälpte Annette mig att få ut dom förbenade kronbladen så att jag fick ihop blomkräket... annars hade jag nog inte fått till det. Ormbunken... inga problem.. men den där andra saken *muttrar fortfarande irriterat* Jag släpade med mig min väninna från Sundsvall också.. hon har aldrig gjort något sådan här tidigare och nu har jag "förstört" även henne *fniss* Hon har redan förvarnat om att hon nu kommer att börja våldgästa mig oftare för att gå kurser *S* Hon handlade för nästan 1000 kr när vi var där.. och i dag satt vi och lade in en beställning via nätet på nästan 1000 kr till på saker som hon kom på att hon nog behöver i alla fall Jag skickade med henne ett paket flower paste så att hon kan sitta och leka hemma med att göra blombuketter. Det var något hon ville göra och hade glömt att köpa just flower paste.. hon köpte bara modelerings pastan. Satt i går och lärde henne göra rosen i modelerings pastan och visade henne våran tråd här. Mycket möjligt att hon skapar sig ett konto här på BT bara för att hänga med oss här på tårtmonster-tråden

I morgon börjar jobbet igen efter semestern. Börjar äntligen ha fått dygnet på rätt nu.. men det har varit segt.

• Kirsto

Yllo: Haha! Jag skriver inte på så många andra ställen heller längre.. Tårttråden räcker fint!

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.