• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Tojk

Yllo
    Nä jag har köpt marsipan extra vit. Funkar inte vaniljgrädde under det?

• Yllo

Tojk: Jepp, har du marsipan så kan du ha grädde direkt under

Kirsto: Jag är bara här och så på en tråd till.. känns inte längre intressant att kolla alla andra trådar om klänningar, ringar, bordsplacering, prästfrågor o.s.v. Mycket roligare att prata TÅRTOR *S*

• Kirsto

Yllo: Nåja, jag har ju några andra intressen här också. Jag gör ju både trycksaker och smycken, så då finns det annan intressant läsning också. Fast roligast är det här! Självklart till stor del för att man pratar med samma personer länge genom flera trådar.

• Aila

Hej Alla pyssliga tårtmonster!

Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp med recept på mjölkproteinfria tårtfyllningar? Det drar ihop sig tll barnkalas och några av barnen är både laktos- och mjölkproteinallergiska. Ägg och gluten går bra.

Har inte hjärta att sätta fram en fin tårta som inte alla får ta av... Det är ju en sak när barnen blir större men de är bara 3-4 år gamla så känns det inte rätt att ge dem något annat.

Vill gärna att det ska vara med hallon och choklad. Har börjat testa litet och tycker själv att Go Greens visp är mkt godare än Carlshamns. Behöver man tillsätta mer gelatin än vanligt? Klarar de av att stå ett-två dygn i kylen utan att fyllningen blir lösare/rinnig?

Mycket tacksam för svar!

• Kirsto

Aila: Helt rätt tänkt att göra fika som alla får äta! Känner en liten tjej som blir utan på kalas ibland, just för att hon inte tål mjölkprotein. Trist!

Som chokladfyllning skulle jag göra enkel chokladgrädde på mjölkfri visp (ta Go Green om du gillar den!). 1 dl kakao, 1 dl socker, 3 dl "grädde". Blanda allt och vispa efter en halvtimme eller så när sockret har smält lite.

Hallon är ju supergoda att ha i tårta, jag skulle lägga ett lager hallon (eller kanske hallonsylt beroende på hur sockerstinna barn man orkar ha på besök) med hallongrädde ovanpå. Enkelt och inget jox som kan förstöra vispbarheten. Kanske de med mer erfarenhet kan rekommendera moussalternativ, jag har själv bara förstört "grädden" när jag har värmt upp den så det vågar jag inte längre.

• Aila

Tack snälla Kirsto för dina tips! Ska prova chokladgrädden!

Kan man inte värma mjölkproteinfri grädde?

Jag har recept på mousser som bygger på att man värmer en liten mängd grädde, häller över choklad, och sedan blandar ner en kallvispad sockerlag med äggulor. Sist vänder man i en lite större mängd vispad grädde.

Provade att göra det i em, men den verkar inte riktig vilja hålla ihop =(

Färska (eller frysta) hallon är ju alltid friskt och gott. Tänkte prova göra hallonpannacotta men kan man inte värma grädden så...

Jag får dra på mig stora experiment-handskarna!

Jag återkommer om det blir framgång!

• Kirsto

Aila: Jag har förstört fluff (smälta godis i mjölkfri grädde), gick inte alls att vispa efter att grädden hade varit varm. Men pannacotta har jag gjort på laktosfri grädde. Blev inte lika gott men det tror jag beror på att jag tog för mycket socker, den laktosfria är ju sötare i smaken än vanlig grädde.

Yllo brukar ha pannacotta i sina tårtor, så funkar det med mjölkfritt är hon rätt person att fråga om tips för att bygga tårtan!

Jag tycker enkel chokladgrädde är kanon på alla sätt, både billig, enkel att göra och jättegod!

• Innie

Jag vet inte alls om min fråga hör hemma i den här tråden - om inte får ni väl skälla på mej.

Jag och min fästman har mer eller mindre beslutat oss för att laga maten till vårt bröllop själva, även om det gör honom en smula nervös (hehe). Jag är dessutom väldigt sugen på att göra vår bröllopstårta, både för att det (förhoppningsvis) blir en smula billigare (jag är laktosintolerant och måste ha lite specialingredienser) men också för att jag älskar att baka! Har dock aldrig pysslat med dekorativa tårtor, hade lite funderingar på att göra vita chokladmoussetårtor med hallonfromage men vet inte om det inte är så "bröllopigt". Är det någon som har tips på tårtrecept som är möjliga att baka även för någon som inte är skicklig på just dekorationerna. I övrigt klarar jag avancerad bakning och matlagning så det är jag inte så orolig för :)

Vi gifter oss inte förrän till sommaren 2010 men med mitt kontrollbehov måste jag börja leta recept redan nu, så jag vet vad jag har att vänta ;)

Tack på förhand!

• Tojk

Aila, Kirsto
    Här får ni recept på mjölkproteinfri fluff. Den gör jag själv och den blir bra

Mjölkproteinfri fluff:
    Godis (det du vill fluffa till)
    Vanlig havregrädde
    Vispbar havregrädde

Smält godis med lite av den vanliga havregrädden i ett vattenbad. Grädden ska bara vara så godiset inte fastnar i bottnen när det smälter så det behövs bara lite.
    När det har smält så låt det stå och svalna lite men det ska fortfarnande vara rinnigt!

Vispa den andra grädden, tillsätt sedan fluffet och vispa lite till så allt blandas riktigt ordentligt. Ställ i kylen över natten och vispa sedan precis som vanligt fluff dagen därpå.
    (vid kris så behöver den inte stå över natten, släng in det lite i kylen och vispa sen)

Grädden går inte att värma och sen vispas. Den mjölkproteinfria grädden är inte heller som vanlig grädde, den går inte att få lika "hårt" vispad som vanlig grädde utan den är lite mer som lättvispad grädde.

Aila
    Vill du prova göra chokladmoussen så tycker jag du ska göra det. Använd vanlig havregrädde till det du ska värma upp och vispa sedan den vispbara för sig.

• Tojk

Jag har precis slängt ut den ägg&mjölkfria tårtan och jag känner mig så grymt nöjd! Var bara tvungen säga det

Imorgon gifter jag mig och jag går halvt tillbaka till ursprungsplanen vad gäller bröllopstårta. De andra får de väldigt snygga fina tårtorna sprängfyllda med mjölkprotein och ägg
    Vi herr och fru får varsin fin muffins som får samma dekoration som tårtorna. Är så lättad! Öppnade man kylen och tittade så var det fyra fina höga tårtor och så ett monster. Blir tokig på att baka utan ägg.

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.