• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Tojk

förövrigt stavs det väl ganache?

Nu har jag iaf bestämt mig ang tårtor. Det blir 1 ägg&mjölkfri resten får det härja ägg&mjölk i hej vilt!
    Fyllningen blir hallon & citron. Jag är inte så förtjust i sötsaker så det känns friskt och syrligt men ändå tårta.
    Jag tillhör de lite udda som äter citroner som andra äter apelsiner

• Kirsto

Tojk: Du har helt rätt! Ganache ska det vara! Och du smickrar mig för mycket!

Yllo: I min bok är ganache en gegga man gör med ägg, socker, choklad och möjligen nåt mer jag har glömt. Man sjuder den sakta och försiktigt under ständig omrörning och med kontroll av temperaturen. Skitbökigt kort sagt. Kul med Kanadaresa! Åtminstone om du hinner till tårtbutiken.

• giz83

vet ni tjejer? jag tror att jag har hittat en lösning på att slippa baka själv!!! hihi

min morbrors tjej gick konditori linjen på gymnasiet så ja ska fråga henne snällt om hon kan göra vår!!!

hihi

*kärleken är evig*
  • Yllo

Tojk: Jag gjorde en riktigt god citronfromage till bröllopstårtan... men den innehöll förstås ägg

Kirsto: Tror jag ska hålla mig borta från den där geggan.. lät väldigt jobbig att göra *ler snett*

Ser så fram emot min resa på onsdag. Har redan planerat fara till den där tårtaffären redan på torsdagen Ska passa på att uppsöka Appel retail stor och köpa leksaker till min bror samma dag

• Kirsto

giz83: Det är ju perfekt!

Yllo: Som jag sa, jag kör nästan ALLTID enkel chokladgrädde numera. Jäkligt enkelt och lika gott.

• Yllo

Kirsto: *fnissar* Ju enklare desto bättre

• Tojk

Kavlingsmarsipan behöver man fodra den? Den borde ju inte smälta som sp kan göra..
    Räknar man åtgången på ungefär samma sätt som sp till en tårta?

• Chrysoberyl

Hej alla tårtmakare!

Jag var här och bad om tips för ett tag sedan när jag skulle göra tårtor till en studentmiddag, och nu skulle jag behöva lite tips och råd igen. Om ni vill och har tid alltså :)
    Min mamma fyller snart femtio och jag har fått i uppdrag att baka minst en stor tårta (vi blir många) och jag har idétorka när det gäller... ja, i stort sett allt.
    När det gäller fyllningar skulle jag vilja ha något som inte är mousse, utan något mer i stil med kräm eller fluff, gärna syrliga eller fruktiga smaker. Jag hittade ett intressant recept på vaniljfluff som jag skulle kunna använda, men jag vet bara inte vilken smak jag skulle kombinera med. Helst skulle jag vilja ha en riktig smakexplotion och inte något alldeles för "safe" om ni förstår vad jag menar. Det enda jag igentligen vet är att det inte får vara för sött. har ni några idéer?
    Finns det något bra att täcka med som man kan göra själv? som inte är sugarpaste, för det tycker jag är för sött...

tack på förhand!

• Kirsto

Tojk: Marsipan kan smälta om du har mousse med syra (dvs frukt- och bärmousser) direkt under. Grädde och vaniljkräm går finfint utan att fodra, men täck INTE över med plast! Då smälter hela skiten direkt.

Chrysoberyl: Blåbärsmousse ska vara gott till vaniljmousse har jag läst, gärna med färska bär i tårtan. Själv tycker jag att glasscreme är jättegott (50/50 av vispad grädde och vaniljkräm, eller den proportion som du själv tycker är lagom, jag brukar ta mer av grädden) och tycker att det verkar onödigt krångligt att göra nån annan slags vaniljmousse. Jag gillar verkligen färska bär i tårta, hallon eller nåt annat, så det blir lite syra.

Av de fluff jag har provat så tycker jag att punchpraliner var jättegott, men det vill ju till att man gillar punch då. Skumbananer blev bara konstigt. Fluff på FOX citronkola är supergott!!!

• Chrysoberyl

Kristo: Blåbär är kanske ingen dum idé. "Syra" är precis vad jag är ute efter. :) Jag skulle kunna ha blåbärsmousse (alternativt blåbär blandat med grädde, men det kanske blir för mycket grädde i tårtan då?), rörörda blåbär i ett lager och den där vaniljfluffen i ett. Fluffen jag ska göra är från ett recept som innehåller bland annat créme fraiche, så den kommer ju inte vara väldigt söt utan med mer fräsch smak. Fungerar blåbär ändå, tror du?
    Annars var jag inne på lemoncurd/lemoncurdgrädde också, som jag vet att min mamma tycker om. Jag har för mig att blåbär passar bra ihop med lemoncurd, men då kanske det blir alldles för mycket med vaniljfluff också?
    Jag har bestämt mig för att täcka tårtan med marsipan, alternativt någon form av grädde. Kan man kanske använda vaniljfluff istället för grädde att täcka tårtan med, eller är det bättre att bara använda smaksatt grädde?

förlåt mina hundra frågor, men det är inte långt kvar till festen och jag har som sagt idétorka :)
    tack så mycket för hjälpen!

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.