• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Flygande taxen

Nu är jag här igen med fler frgåor.

Först så ska jag tacka för tipset angående den svarta färgen. har kommit fram till att det nog blir lättast att köpa svart marsipan istället för att försöka färga grädden svart. Det verkar ju vara dömt att misslyckas så...

Men... jag vill ju ha svart glasyr på muffinsen också. Det är ju inte grädde, så man tror/hoppas ju att det skulle kunna lyckas.
    Hade ju, som sagt var, tänkt göra en vanlig glasyr av florsocker, kakaopulver, smör och liiite kaffe. Glasyren är ju rätt mörg i sig, så man tycker ju att det inte skulle bheövas så mycket till för att få den svart. Dock klarade ju inte "min" färg av det (flytande).

Tror ni att man kunde få glasyren svart m.h.a. oulverfärg istället? den är väl starkare i färgen? Eller kanske pasta-färg. Eller måste man kanske ha i så mycket färg att det börjar smaka illa?
    Vill nämligen inte ha marispan eller sugarpaste på muffinsen, utan just kakao/kaffeglasyr.

Sen vill jag gärna också ha åsikter om tårtfyllningen jag tänkt på. Kokade päronmos förra veckan och tänkte att den kanske hade varit bra fyllning! Visserligen blev den lite lös, men den går väl kanske att koka upp på nytt och redan med potatismjöl eller nåt. Till det tänkte jag ha chokladmousse! (görs av pulver)
    Så då blir det päronkräm/mos och chokladmousse på ljusa bottnar. Vad tror ni om det?

• Flygande taxen

Ber om ursäkt för alla stavfel! Har för bråttom idag... Hoppas det går att läsa för det!

• Kirsto

Flygande taxen: En tanke kanske kan vara att göra vanlig kakao/kaffeglasyr och spraya den svart? Det kan tänkas att alla gäster blir svarta i munnen, men å andra sidan gör det kanske inte så mycket.

Jag tror att päron och choklad blir jättegott. Vill du kan du ha päron och aftereight/mintchokladmousse, passar också bra med varann.

• Yllo

Jaha... här far man bort i lite drygt en vecka och vad händer? Jo, 4 sidor att läsa igenom *S*

Ska lägga in lite bilder på bröllopstårtan i mitt galleri innan jag tar natt. Får läsa i morgon istället

• Yllo

Men vaaaaa???? Sedan när har det blivit förbjudet att använda floristtråd? En sådan sak ska ju finnas med i reglerna annars kan man ju inte dömma efter det heller *muttrar irriterad* Din tårta är ju helt ljuvlig Mica! Alla de där små älvorna är ju helt enkelt bedårande. Jag hade gärna snott med mig tårtan hem idag... hade ju haft chansen efter att du farit bara för att kunna sitta och stirra på den hur länge som helst och drömma mig bort i älvlandet *ler drömmande* Jag bara älskade den där gunnande älvan! Avis så att jag är grön är jag också! Önskar verkligen att jag kunde modellera hälften så bra som du, men jag får väl hålla mig till mina buketter istället

• Fjällbruttan

Så fina de var!! Läckra blommor, var jättevackert med gula rosor!

Nu finns det nya bilder i mitt galleri under bröllop , där finns det några tårtbilder som vart riktigt bra

• Flygande taxen
    Kirsto skrev 2009-09-01 18:09:54 följande:
    Flygande taxen: En tanke kanske kan vara att göra vanlig kakao/kaffeglasyr och spraya den svart? Det kan tänkas att alla gäster blir svarta i munnen, men å andra sidan gör det kanske inte så mycket.
    Kanske bara är lite småkul att de blir svarta i munnen, om inte annat så har de ju nåt att prata om då :-P
    Tänkte faktiskt lite på detdär med spray, men jag undrar ifall det skulle bli väldigt klottigt, komma svart färg på muffinsformarna osv.

Jättefina tårtor, Yllo och Fjällbruttan! Hade först tänkt göra rätt enkla tårtor till vår fest, men ju mera bilder man ser här, destu mer inspirerad blir jag till att göra nåt riktigt specielt
  • giz83
    Mica o Krille skrev 2009-08-31 18:31:30 följande:
    Tack så hemskt mkt. Men säg inte hej förns ni har sett de andra tårtorna Ni får kolla in på tårtdekors hemsida om bilder på de andra. Säg gärna ärligt vad ni tycker sen. Men TACK, så hemskt mkt!
    guuuud vilken vacker tårta!!!!!

men ja undrar...vad har du använt för nått till jorden?

*kärleken är evig*
  • giz83

för snabb på att skicak iväg...

de ja ville säga va att det ser ut som kaffe pulver, men det är deet väl inte va??

*kärleken är evig*
  • Mica o Krille
    giz83 skrev 2009-09-03 13:29:53 följande:
    för snabb på att skicak iväg...
    de ja ville säga va att det ser ut som kaffe pulver, men det är deet väl inte va??
    Tack så jätte mkt.
    Näää det är inte kaffe Det är brun farinsocker blandad med brun pulverfärg.
Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.