• Yllo

Tårtmonster-tråden del 11.

Jaha... här far man bort i lite drygt en vecka och vad händer? Jo, 4 sidor att läsa igenom *S*

Ska lägga in lite bilder på bröllopstårtan i mitt galleri innan jag tar natt. Får läsa i morgon istället

• Yllo

Men vaaaaa???? Sedan när har det blivit förbjudet att använda floristtråd? En sådan sak ska ju finnas med i reglerna annars kan man ju inte dömma efter det heller *muttrar irriterad* Din tårta är ju helt ljuvlig Mica! Alla de där små älvorna är ju helt enkelt bedårande. Jag hade gärna snott med mig tårtan hem idag... hade ju haft chansen efter att du farit bara för att kunna sitta och stirra på den hur länge som helst och drömma mig bort i älvlandet *ler drömmande* Jag bara älskade den där gunnande älvan! Avis så att jag är grön är jag också! Önskar verkligen att jag kunde modellera hälften så bra som du, men jag får väl hålla mig till mina buketter istället

• Yllo

Ahhh... Fjällbruttan! Vilken läcker tårta!

Att baka en mjölkproteinfri tårta är ett äventyr kan jag lova. Jag lovade mig själv att jag aldrig aldrig aldrig någonsin kommer att göra en sådan igen *fniss* Totalt tog det ca 40 timmar att göra den där tårtan *pust*

Sitter och är faktiskt riktigt sugen på att baka mer tårtor just nu.. men får nog snällt vänta ett tag tills jag får hem mina prylar igen. Blev tvungen att lämna allt hemma hos pappa på Åland då jag inte ville släpa allt på båten och förvaringsboxarna inte är tillräckligt stora för min "lilla" verktygsväska

Vill också passa på och önska er alla nya välkomna hit till vår galna tårttråd

• Yllo

Mica... vad sägs om att ge mig en lite privatkurs i älvtillverkning?

Flygande taxen: Jag tycker nog att du ska satsa på antingen sprayfärg eller pulverfärg. Att blanda i livsmedelsfärg kan nog bli lite kladdigt, speciellt med tanke på att det krävs väldigt mycket svart färg för att det ska bli svart. Jag gjorde chokladglasyr här om kvällen och hade nog i lite mycket kakao.. då blev den riktigt riktigt mörk så jag misstänker att man kan göra en riktigt mörk glasyr och sedan pensla med svart pulverfärg.

• Yllo

Mica.... "liljekonvalj-tyll" Vilken är det? Vet att jag har spritsat liljekonvaljer, men minns faktiskt inte vilken tyll jag använde.. var det den där som ser ut som en glad mun? I vanlig ordning är dina tårtor helt underbara! Liljekonvaljtårtan var tokfin.. barntårta.. visst är det colourflow (eller hur det nu stavas) som är bilden?

Kirsto: Vad i hela friden betyder "ganasch"?

Sörön10: Jag fuskar rejält när jag gör min chokladmousse Jag använder Ekströms chokladpuddingspulver och blandar den med 2/3 grädde och 1/3 mjölk. Då blir den god, krämig och stabil

Har äntligen fått hem mina tårtprylar. Håller på och skissar på en tårta som jag ska baka till jobbet till min födelsedag. Nästa vecka far jag till Canada och det första som står på programet är att uppsöka den där bakaffären som ligger i närheten av hotellet och shoppa!! (+ att jag måste till en Appel retail store för att köpa lite leksaker åt min bror *fniss*).

• Yllo

Tojk: Jag gjorde en riktigt god citronfromage till bröllopstårtan... men den innehöll förstås ägg

Kirsto: Tror jag ska hålla mig borta från den där geggan.. lät väldigt jobbig att göra *ler snett*

Ser så fram emot min resa på onsdag. Har redan planerat fara till den där tårtaffären redan på torsdagen Ska passa på att uppsöka Appel retail stor och köpa leksaker till min bror samma dag

• Yllo

Kirsto: *fnissar* Ju enklare desto bättre

• Yllo

Tojk: När jag gör vaniljgrädde så använder jag snabbmarsán, men jag blandar 2/3 grädde och 1/3 mjölk för att få den lite mindre gräddig i smaken. Vispa med elvispen så får du en perfekt vaniljgrädde att täcka eller fylla en tårta med

Jaha, tjejer.. nu är jag i Canada och var igår till The Cookshop. Måste erkänna att jag nog blev lite besviken över hur lite Wilton produkter de hade där De kakformar som jag tänkt köpa fanns över huvudtaget inte, hade ju tänkt köpa det där setet med 4 st fyrkantiga formar. Däremot fick jag tag i den rektangulära formen och en mönstermatta som jag suktat efter när jag letat på Wiltons hemsida. Det övriga som fanns där har jag redan eller är inte intresserad av. Märkte att just den här affären hade valt att ta hem produkter för chokladkonfektstillverkning, för just de produkterna fanns det massor av.. former, flaskor, råmaterial o.s.v.
    Funderar på om jag idag ska ta och uppsöka ett annat köpcenter för att botanisera och se om jag kan hitta något annat skoj att köpa med mig hem, även om det inte är Wilton

• Yllo

Visst är det typiskt *tjurar* Jag hade verkligen velat haft det där setet med de fyrkantiga formarna, har ju de runda och det är ju så snyggt med fyrkantiga tårtor + att de fyrkantiga är lättare att täcka än de runda.

Nåja, jag kan ju alltid beställa dom via Kakburken *S*

Funderar verkligen på om jag ska köra fluff i min nästa tårta eller om jag ska play it safe och köra mina vanliga mousser. Funderar på att baka en tårta till jobbet till min födelsedag och det finns väl inget lämpligare än att testa nya kombinationer på arbetskamratet *S*

• Yllo

Tojk: Torrboll är utmärkt att sätta in i kylen om man är orolig för fukten Annars tycker jag din plan låter utmärkt. Skulle du ha SP eller marsipan på din tårta? Ska du ha SP så kan du ju inte använda dig av vaniljgrädden under den...

I lördags var jag på kurs till Cake and Design. Vi fick lära oss göra gerbera och ormbunke. Jag kan i alla säga redan nu att jag aldrig någonsin kommer att göra en sådan där j**la gerbera igen! Tack och lov hjälpte Annette mig att få ut dom förbenade kronbladen så att jag fick ihop blomkräket... annars hade jag nog inte fått till det. Ormbunken... inga problem.. men den där andra saken *muttrar fortfarande irriterat* Jag släpade med mig min väninna från Sundsvall också.. hon har aldrig gjort något sådan här tidigare och nu har jag "förstört" även henne *fniss* Hon har redan förvarnat om att hon nu kommer att börja våldgästa mig oftare för att gå kurser *S* Hon handlade för nästan 1000 kr när vi var där.. och i dag satt vi och lade in en beställning via nätet på nästan 1000 kr till på saker som hon kom på att hon nog behöver i alla fall Jag skickade med henne ett paket flower paste så att hon kan sitta och leka hemma med att göra blombuketter. Det var något hon ville göra och hade glömt att köpa just flower paste.. hon köpte bara modelerings pastan. Satt i går och lärde henne göra rosen i modelerings pastan och visade henne våran tråd här. Mycket möjligt att hon skapar sig ett konto här på BT bara för att hänga med oss här på tårtmonster-tråden

I morgon börjar jobbet igen efter semestern. Börjar äntligen ha fått dygnet på rätt nu.. men det har varit segt.

• Yllo

Tojk: Jepp, har du marsipan så kan du ha grädde direkt under

Kirsto: Jag är bara här och så på en tråd till.. känns inte längre intressant att kolla alla andra trådar om klänningar, ringar, bordsplacering, prästfrågor o.s.v. Mycket roligare att prata TÅRTOR *S*

• Yllo

Grattis FRU Tojk!

Aila: kul att pannacottan funkade för dig. Bra tips med att bara värma bären och sedan låta dom kallna lite innan man kör i grädden. Måste komma ihåg det om jag någon gång gör en mjölkproteinfri tårta igen.

Flygande Taxen: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med marsipanlocksfrågan Jag vägrar att arbeta med marsipan så jag vet inte om det funkar eller inte. Någon annan vet säkert

Här har det bakats en hel del, har dock inte hunnit föra över bildern från kameran till datorn än. Jag (och min man, men han uteblev) blev bjudan på bröllop i tisdags förra veckan. Inbjudan kom en vecka innan bröllopet *pust* Mitt ex skulle gifta sig och ville att jag skulle vara hans vittne och bestwomen *S* Jag slängde ihop en liten bröllopstårta till han och hans fru och sedan kläcker dom ur sig i bilen på väg till vigseln att dom ville att jag skulle göra en till tårta till nu i lördags. Jag kom hem i onsdags kväll och skulle fara till Åland på fredag Lyckades dock få ihop en tårta till dem, men den blev inte speciellt fin eller avancerad. Fanns helt enkelt inte tid för det *suck*

Innie: Tycker det är kul att ni ska laga maten och tårtorna själva. Håller med Kirsto om att du kan göra rosor själv, men att varningen om att du kan "fastna" och att det då blir väldigt dyrt är helt klart befogad *S* Min verktygslåda har inte varit billig kan jag lova

• Yllo

Mmmmm... Jag håller med Kirsto i det där med hur mjuk något är när man ska kavla. Det är ju samma sak med SP, är den hård så tar det ju längre tid att kavla ut än om den är mjuk och välknådad.

Kirsto: Glasskräm... hur gör man det? Lät ju jättegott.. Kan man ha den som fyllning med?

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.