• Flygande taxen

Tårtmonster-tråden del 11.

Hej hej alla tårtmonster!
    Är helt ny i denhär tråden

Jag ska baka våra tårtor själv. Eller egentligen så blir det väl lite av en tårtbuffé istället för efterrätt. Så det som jag hittills bakat ät 75 chokladmuffins (ca 40 gäster) och en tårtbotten.
    Bröllopsfesten blir i oktober, så jag börjar redan nu och fryser ner.

Muffinsen tänkte jag dekorera med svart chokladglasyr och rött, ätbart glitter.
    Testade lägga sån glasyr på en sats mockarutor/snoddas/kärleksmums (kärt barn har många namn!) och det blev skit! Så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Har flytande karamellfärg (svart) som jag blandade i glasyren (gjord av margarin, lite kaffe, kakaopulver och massa florsocker). Tyckte jag satt rätt mycket karamellfärg men inte blev glasyren svart för det! Man vill ju inte behöva lägga en hel flaska färg per glasyrsats heller, dyrt och börjar smaka illa. Tror ni att karamellfärg i pulverform hade passat bättre till dethär? Har den starkare färg?
    Dessutom så sjönk glittret ner i glasyren för mycket, så det syntes nästan inte alls! Har nog en reservplan i form av (stora) röda strösselhjärtan också. Men det hade ju varit så häftigt med glitter! Men kanske det blir bättre resultat om jag väntar tills glasyren stelnat lite innan jag sätter på glittret?

Tårtorna ska ha svart grädde och ett stort, utkavlat, rött marsipanhjärta på. Men nu undrar jag ju också ifall den svarta, flytande karamellfärgen kommer att ta ordentligt på grädden?
    Ska naturligtvis testa att färga också grädden först. Men det skulle vara kul att höra andras erfarenheter av dyl. problem. Nån som har erfarenhet av svart färg???

• Flygande taxen

Nu är jag här igen med fler frgåor.

Först så ska jag tacka för tipset angående den svarta färgen. har kommit fram till att det nog blir lättast att köpa svart marsipan istället för att försöka färga grädden svart. Det verkar ju vara dömt att misslyckas så...

Men... jag vill ju ha svart glasyr på muffinsen också. Det är ju inte grädde, så man tror/hoppas ju att det skulle kunna lyckas.
    Hade ju, som sagt var, tänkt göra en vanlig glasyr av florsocker, kakaopulver, smör och liiite kaffe. Glasyren är ju rätt mörg i sig, så man tycker ju att det inte skulle bheövas så mycket till för att få den svart. Dock klarade ju inte "min" färg av det (flytande).

Tror ni att man kunde få glasyren svart m.h.a. oulverfärg istället? den är väl starkare i färgen? Eller kanske pasta-färg. Eller måste man kanske ha i så mycket färg att det börjar smaka illa?
    Vill nämligen inte ha marispan eller sugarpaste på muffinsen, utan just kakao/kaffeglasyr.

Sen vill jag gärna också ha åsikter om tårtfyllningen jag tänkt på. Kokade päronmos förra veckan och tänkte att den kanske hade varit bra fyllning! Visserligen blev den lite lös, men den går väl kanske att koka upp på nytt och redan med potatismjöl eller nåt. Till det tänkte jag ha chokladmousse! (görs av pulver)
    Så då blir det päronkräm/mos och chokladmousse på ljusa bottnar. Vad tror ni om det?

• Flygande taxen

Ber om ursäkt för alla stavfel! Har för bråttom idag... Hoppas det går att läsa för det!

• Flygande taxen
    Kirsto skrev 2009-09-01 18:09:54 följande:
    Flygande taxen: En tanke kanske kan vara att göra vanlig kakao/kaffeglasyr och spraya den svart? Det kan tänkas att alla gäster blir svarta i munnen, men å andra sidan gör det kanske inte så mycket.
    Kanske bara är lite småkul att de blir svarta i munnen, om inte annat så har de ju nåt att prata om då :-P
    Tänkte faktiskt lite på detdär med spray, men jag undrar ifall det skulle bli väldigt klottigt, komma svart färg på muffinsformarna osv.

Jättefina tårtor, Yllo och Fjällbruttan! Hade först tänkt göra rätt enkla tårtor till vår fest, men ju mera bilder man ser här, destu mer inspirerad blir jag till att göra nåt riktigt specielt
  • Flygande taxen
    Kirsto skrev 2009-09-03 22:35:14 följande:
    Flygande taxen: Du, det har du rätt i. Kan nog lätt bli klöddigt med sprayfärg högt och lågt... Men vad tror du om att borsta glasyren med svart pulverfärg då? Typ sån här (fast en som finns i lager) www.kakburken.se/product_info.php
    Jo, det kunde ju kanske vara nåt! Ska se först ifall jag får tag på sån färg här hemma, annars måste jag nog beställaf rån kakburken.
  • Flygande taxen

Typsikt! Hade en fråga som jag ville ställa här, skrev en lång text och så krånglar nätet så den försvann... >

Nå, det som jag undrar är kort och gott ifall det går att kavla ut marsipan till "tårtlock" i förväg, och förvara dom i kylen. Eller blir dom torra och förstörda i kylen?

har prövat att använda ett färdigt marsipanlock tidigare, men det sprack. Det kan ju dock ha varit gammalt och torrt, eller så var det för kallt och styvt från kylen.
    Men kan det lyckas om jag kavlar ut locken (som ska användas nästa lördag) redan nu, plastar in dom, rullar de runt en tidning eller nåt och förvarar dom i kylen?

Ska ha fem tårtor till nästa veckas lördag och tror inte att jag orkar kavla ut fem marsipanlock på raken på lördag förmiddag!

• Flygande taxen
    Tojk skrev 2009-10-13 12:22:49 följande:
    Flygande taxenFärga marsipanen.. men jag tror det bästa är att kavla locken innan det ska på tårtorna. Kavla locken går riktigt fort och marsipan behövs inte mjukas upp på samma sätt som ex sp.
    Marsipanen är färdigfärgad, så det behöver jag som tur var inte göra Men såå fort går det nog inte att kavla locken, tycker jag. Provbakade en tårta i förra veckan och kavlade då ut marsipanen, som var rumstempererad, och det tog nog sin lilla stund + att man blir rätt trött i armarna. Så att kavla fem lock på raken då, på lördagsmorgonen... hu!

Men jag borde ha tillräckligt med marsipan så att det räcker till en tårta extra... så kanske jag kunde testkavla ett lock ikväll och kolla på torsdag och fredag hur det ser ut, om det är fräscht och så. Och om det funkat bra så kavlar jag locken på fredag kväll.
Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.