• Fjällbruttan

Tårtmonster-tråden del 11.

Hallå

Gillar nya trådnamnet, tårtmonstren

Har bara bakat muffins och en mjölkproteinfri tårta sen våra bröllopsstårtor, är som musten gick ur mig...

Men nu har jag börjat klura på julfikat, vi har ett varje år för våra vänner, så det brukar var typ 40 pers här

Nån som har nåt gott recept och vill dela med sig, jag prövar mycket nytt till det fikat!

Flygande taxen, håller med de andra som skrivit här, svart är inte en färg man kan fixa bra själv, vill du inte ha marsipan som är svart ( allergi mot mandel tex) så finns det svart Sugarpaste också, www.dekoreramera.se har den bla, om nu inte kakburken har det

• Fjällbruttan

Äppeloch kanelmousse låter gott, men jag vet inte hur den smakar.

Men ettl ager vaniljrabarber kanske, eller varför inte vaniljkräm... lite äppelkaka över det

• Fjällbruttan

Så fantastiskt snygg läcker och fin!!!
    Miffon som inte lät dig vinna!
    Var stolt, du är så duktig!!!

Mica o Krille skrev 2009-08-31 09:46:15 följande:
    www.brollopstorget.se/hem/mica_o_krille/galle...BT funkar ju inte korrekt så jag kan inte kommentera just nu ;)) Ser inte vad jag skriver ens... Men mittt tävlingsbidrag till scandinavian cakeshow. Kom tvåa.. de påstår att jag hade vunnit om jag inte hade använt floristtråd... vilket inte stod i reglerna innan, eller ens nåt sådant nämnt.. så, jag torska på det.. Vilket enligt mig är jäkligt fult. Så får man bara inte göra, inte bara jag som hade det ju. Tårtan som vann över mig, anser inte bara jag utan flera att inte vara värt det, det fanns en annan som absolut kunde vinna över mig men den kom 3a. Men jag är stolt över min kreation iaf. Dock lite SUR! (eller ganska mkt, kom som ett ett slag i magen )Vad tycker ni? :)

• Fjällbruttan

Så fina de var!! Läckra blommor, var jättevackert med gula rosor!

Nu finns det nya bilder i mitt galleri under bröllop , där finns det några tårtbilder som vart riktigt bra

• Fjällbruttan

Sörön, Kirstos förslag är kanonott, går även att ha under SP om man ska täcka en tårta med det.

Annars om du gör en enkel mousse och tycker att den är för lös kan du tillsätta gelatin i, kolla på förpackningen så du vet hur mycket gelatin i förhållande till vätska.
    Smält den med lite grädde och rör ner när du rört ihop alla ingredientser i moussen.

Lycka till

• Fjällbruttan

Tojk skrev 2009-09-26 18:56:39 följande:
    Hur många dagar kan tårtan stå i kylen?Tänkte om man gör dem och sen får de stå 2-3 dagar innan de äts. Men jag sätter inte på lock förrens dagen innan. Funkar det? Så det blir bottnar och mousse.. sen dagen innan lägger jag på vaniljgrädden och så på med lock så får de stå över natten och äts sen på kvällen dagen efter. Ber jag om mirakel nu ?

Tojk, så gjorde jag och det funkade kanon! Trots att det var mitt i sommaren

La tårtorna på onsdagkväll,ville att moussen skulle hinna sätta sig ordentligt!,  drog på smörkräm på torsdagen och lät stelna i iskall kyl och så på med SP på fredagen och garnering samma dag. Jättefina på lördagen coh gick utmärkt att äta även på söndag och måndag...

Kola bara så att du har det torrt i kylen så de inte tar åt sig fukt, då kan de ju smälta....

Lycka till

• Fjällbruttan

Tojk skrev 2009-10-02 09:54:32 följande:
    Jag har precis slängt ut den ägg&mjölkfria tårtan och jag känner mig så grymt nöjd! Var bara tvungen säga det Imorgon gifter jag mig och jag går halvt tillbaka till ursprungsplanen vad gäller bröllopstårta. De andra får de väldigt snygga fina tårtorna sprängfyllda med mjölkprotein och ägg Vi herr och fru får varsin fin muffins som får samma dekoration som tårtorna. Är så lättad! Öppnade man kylen och tittade så var det fyra fina höga tårtor och så ett monster. Blir tokig på att baka utan ägg.

Lycka till imorgnn tojk och hoppas att ni får en underbar dag!!
    All lycka till er!

Smart med muffins, istället för att kämpa med nåt man tycker blir halvbra

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.