• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Fjällbruttan

Tojk skrev 2009-10-02 09:54:32 följande:
    Jag har precis slängt ut den ägg&mjölkfria tårtan och jag känner mig så grymt nöjd! Var bara tvungen säga det Imorgon gifter jag mig och jag går halvt tillbaka till ursprungsplanen vad gäller bröllopstårta. De andra får de väldigt snygga fina tårtorna sprängfyllda med mjölkprotein och ägg Vi herr och fru får varsin fin muffins som får samma dekoration som tårtorna. Är så lättad! Öppnade man kylen och tittade så var det fyra fina höga tårtor och så ett monster. Blir tokig på att baka utan ägg.

Lycka till imorgnn tojk och hoppas att ni får en underbar dag!!
    All lycka till er!

Smart med muffins, istället för att kämpa med nåt man tycker blir halvbra

• Kirsto

Tojk: Tack för receptet! Toppen att ha! Tycker det verkar skitbra att ni får varsin muffins (eller dela en på mitten om ni vill skära tårtan?).

• Kirsto

Innie: Klart det hör till tråden! Välkommen hit!

Jag har sett många som har moussetårtor, passar utmärkt. Du kan också ha valfri smak på moussen med plattor av vit choklad runt. Blir vackert och är inte svårt att göra. Annan dekoration som är buslätt är att lägga färska (helst ekologiska så man slipper gifter) blommor på tårtan. Svårt att misslyckas med, se bara till att försegla snittytan med.. ja vad använder man? Vax? Lack? Kanske nån annan vet bättre.

Du kan också köpa färdiga dekorationer på www.kakburken.se eller liknande affär, eller beställa bara dekorationer av någon hobbybagerska. Särskilt i Stockholmsområdet är det en möjlig lösning då jag vet att det finns en hel del som gör sockerblommor här (flera i denna tråd). Eller så lär du dig! Inte svårt att göra rosor, men jag varnar dig... det är så kul att man lätt fastnar, och DÅ blir det inte billigt eftersom man vill ha så jädrans mycket verktyg!

• Kirsto

Innie: Kom precis att tänka på en enkel dekoration till! Oblatbilder! Är inte hundra på om det funkar på mousse, men man kan ju också ha en platta av SP ovanpå. T.ex. monogram kan bli urtjusigt på ett väldigt enkelt sätt. Finns att beställa på www.cakedesign.se (under webshopen).

• Aila

Tänker delge er mina resultat från tårtfyllningslabbet!

Kirsto: chokladgrädden blev riktigt bra, halverade dock mängden kakao och socker efter att först ha provat receptet du gav. Använde fin, fransk kakao så jag tror att de minsta kan uppleva det lite starkt att köra 1 + 1 dl! Tack än en gång =)!

Har provat hallonpannacotta som också blev riktigt bra! Jag mixade hallonen med stavmixer, värmde upp dessa och tillsatte gelatin. När blandningen var rätt så sval blandade jag i Go greens visp. På så sätt hettades ju aldrig grädden upp. Tillsatte inget extra socker så smaken blev frisk och god!

Men nu till nästa fråga: kan man äta Ahlgrens bilar om man är mjölkproteinallergiker? Tänker prova att göra fluff av dessa.

Har läst på innehållet på påsen men det står inget om mjölkproteintillsats. Däremot innehåller det E 270, en syra framställd av mjölksyrabakterier...

Någon som vet?

• Tojk

Aila
    Ahlgrensbilar går bra att äta

Mjölksyrebakterier finnas i magen hos alla människor och bildas även om man tränar hårt och musklerna inte syresätts tillräckligt. Så det går utmärkt att äta produkter med just mjölksyrebakteriet

• Aila

Tack ska du ha Tojk!

Ibland känns det som om jag inte tänker längre än näsan räcker, visst vet jag ju också det där med mjölksyra i kroppen...

Men jag vill bara vara på den säkra sidan! Har senaste tiden fått titta en hel del på alla E beteckningar och ibland vill man nog inte veta vad det är man äter. Ska trotsa vindarna och gå och handla Ahlgrens!

Ha en bra dag allihopa!

• Mica o Krille

Tooojk, hur var det, hur hade ni det?
    Grattis i efterskott!!!

OT: Länge sen jag var här inne.. Hinner inte ens läsa ikapp. Hehe. Igår var vi och titta på Pablo Fransisco, och han gäng på china teatern. Fy vad kul det var Det var min födelsedagspresent från min man. SKoj skoj, första stand up jag varit på.

Tårtor.. Mjaa, gjorde 1 för 2 veckor sen, 2 nu i helgen. dock ligger de på min mans telefon, återkommer med dem. Dock är de inte så roliga, "bara" bildtårtor.

• Kirsto

Aila: Låter som en bra idé att göra chokladgrädden lite mildare i smaken till de små. Roligt att hallonpannacottan blev bra också!

• Tojk

Mica o Krille skrev 2009-10-05 09:36:04 följande:

Tooojk, hur var det, hur hade ni det? Grattis i efterskott!!!
    Vi hade en underbar dag! De hade fått till själva festen riktigt bra också, det blandades med fina tal och spex, lekar och sånger så det stod härligt till! Det blev bättre än vad vi önskat oss
Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.