Tårtmonster-tråden del 11.
Jaså är det HÄR ni är? Hade tappat bort er.
Jaså är det HÄR ni är? Hade tappat bort er.
Flygande taxen: Jag tror tyvärr inte att grädden kommer att bli helt svart heller. Mitt tips är att köpa färdig svart marsipan (t.ex. kakburken.se har) och täcka tårtan med istället!
Till muffinsen kan du antingen köra på svart smörkräm www.kakburken.se/product_info.php eller täcka dem med marsipan.En rundel, eller först grädde/mousse och sen marsipan blir fint. Ett alternativ kan också vara röd frosting med svart glitter?
flygande taxen: Finns förresten sprayfärg också, kanske kan gå till muffins eller tårta? Dock helt oprövat av mig.
brudjuli2010: Om man säger så här, visst blir det billigare att göra själv men det finns en hel del nackdelar också.
*Det är stressigt nog som det är dagen innan bröllopet. Det tar TID att göra vackra tårtor och det är svårt att bedöma hur mycket tid saker verkligen tar när man är ovan.
*Är man petig med utseendet är det bättre att köpa när man är nybörjare.
*Beroende på design kan man behöva en massa verktyg. De kostar inte så mycket styck, men det drar lätt iväg över tusenlappen när man börjar handla och ska provbaka innan osv. Vill du fortsätta baka senare är det ju en investering för framtiden, annars en onödig utgift.
*Är man ok med vissa skönhetsfläckar och tycker att det är ROLIGT kan man baka själv. Det är bara dumt att bli arg, stressad och ledsen dagen innan bröllopet.
På tal om svart sugarpaste är det värt att kolla upp vilken sort som smakar bra (i t.ex. tårttråden på familjeliv finns de med erfarenhet om inte tårtmonstren här vet). Finns en sort som många tycker smakar rent illa nämligen.
Hjartafró: Här finns det t.ex. www.kakburken.se/index.php eller här www.dekoreramera.se/catalog/index.php
Kära nån! Har du fått några monteringstips av din kompis? Den biten tycker jag är det svåraste. Det kan vara värt att överväga att ha en trevånings och en tvåvånings istället, särskilt om du känner dig skraj inför uppgiften.
Kavla 2-3 mm tjockt, då kommer det att gå bättre att täcka tårtan. På youtube finns en massa bra filmer som visar hur man gör! Är på väg till jobbet nu så hinner inte googla åt dig, men det finns massor bara man hittar dem.
Naglar är ivägen, men mycket kan du släta ut i efterhand.
Varmt lycka till!!!
Åsa Erika skrev 2009-08-27 00:22:31 följande:
Mica o Krille: Å vad SÖT din tårta blev! Jag är överförtjust i alla dina små älvor, de är helt enkelt delikata. Jag försökte titta på tårtorna i tävlingen men hittade inga bilder, kan det vara så att de inte är ute ännu eller letar jag för dåligt?
Ang. floristtråden kanske den inte var förbjuden, men att de tyckte att tekniken blev svårare utan och att det därför blev avgörande? Bara en gissning förstås, men annars verkar det ju helt orimligt att ta upp det.
Mica o Krille: Mäh! Vilket mög! Förstår verkligen att det känns apsurt då.
Mica: Ap- är bra före det mesta.