• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Tojk

Mica

Fina tårtor som vanligt Gillade liljekonvaljtårtan skarpt!
    Är ju så man ångrar sig att man inte gifter sig i sthlm

• Åsa Erika

Gick jättebra att göra min egen tårta! Gud vad nervös jag var. Hade aldrig kokat egen vaniljsås eller sylt tidigare men det gick!
    Monteringen var lite svårare....
    Svårt att kavla ut sockerpastan och välta över den på tårtorna men en lite skada som gick att fixa vart helt okej! =)

Sen när allt var fint och monterat och klart så inser jag tt jag inte fick in 5våningstårtan i kylen!! =(

Nermontering och sen in i kylen då gick det bra! =)

Tack för tipsen från er lite mer vana!

• Kirsto

Åsa Erika: Å vad roligt att det gick så bra! DUKTIGT!

• Mica o Krille

Åsa Erika skrev 2009-09-08 19:22:37 följande:

Gick jättebra att göra min egen tårta! Gud vad nervös jag var. Hade aldrig kokat egen vaniljsås eller sylt tidigare men det gick! Monteringen var lite svårare....Svårt att kavla ut sockerpastan och välta över den på tårtorna men en lite skada som gick att fixa vart helt okej! =)Sen när allt var fint och monterat och klart så inser jag tt jag inte fick in 5våningstårtan i kylen!! =(Nermontering och sen in i kylen då gick det bra! =)Tack för tipsen från er lite mer vana!
    Härligt.
  • Sörön10

hej! Får man ställa frågor här??

Jag chansar! =) :

Jag har en dröm om en chokladmoussetårta på tryffelbotten! (maaaassa choklad ska det vara!). Har en tryffelbotten på kylning just nu, men den ljusa chokladmoussen (tänkte ha en mörk också, men den råkade sambon misslyckas lite väl mycket med! ;) ) känns lite lös..

Har ni något bra recept på en mousse som är enkel att göra men samtidigt är så pass kompakt att det går att skära i den??

Tack på förhand! =)

• Kirsto

Sörön10: Jag har den enklaste av alla enkla mousser. Den är inte sofistikerad, men jag tycker själv att den blir lika god som enkel mousse med riktig choklad i (den enda som jag har gjort som är godare kräver ganasch med ägg, termometer och en massa sånt bök).

Blanda 1 dl strösocker, 1 dl kakao och 3 dl vispgrädde. Låt stå en halvtimme eller så i kylen så sockret får smälta lite. Vispa. Klart!

Sjukt lätt och väldigt gott. Jag brukar använda den på tårta, och den blir absolut väldigt fast så den är lätt att skära.

• Fjällbruttan

Sörön, Kirstos förslag är kanonott, går även att ha under SP om man ska täcka en tårta med det.

Annars om du gör en enkel mousse och tycker att den är för lös kan du tillsätta gelatin i, kolla på förpackningen så du vet hur mycket gelatin i förhållande till vätska.
    Smält den med lite grädde och rör ner när du rört ihop alla ingredientser i moussen.

Lycka till

• Sörön10

tack för era svar! ska testa mig fram till den perfekta tårtan!! =) har en i frysen från igår kväll som vi ska tina och testa idag! hoppas tryffelbotten blir en succé! :P

• Yllo

Mica.... "liljekonvalj-tyll" Vilken är det? Vet att jag har spritsat liljekonvaljer, men minns faktiskt inte vilken tyll jag använde.. var det den där som ser ut som en glad mun? I vanlig ordning är dina tårtor helt underbara! Liljekonvaljtårtan var tokfin.. barntårta.. visst är det colourflow (eller hur det nu stavas) som är bilden?

Kirsto: Vad i hela friden betyder "ganasch"?

Sörön10: Jag fuskar rejält när jag gör min chokladmousse Jag använder Ekströms chokladpuddingspulver och blandar den med 2/3 grädde och 1/3 mjölk. Då blir den god, krämig och stabil

Har äntligen fått hem mina tårtprylar. Håller på och skissar på en tårta som jag ska baka till jobbet till min födelsedag. Nästa vecka far jag till Canada och det första som står på programet är att uppsöka den där bakaffären som ligger i närheten av hotellet och shoppa!! (+ att jag måste till en Appel retail store för att köpa lite leksaker åt min bror *fniss*).

• Tojk

Ganasch är väl grädde och choklad.. och ett riktigt krångel att få bra. Men ja.. jag och mitt minne Inte är jag kirsto heller

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.