• Mica o Krille

Tårtmonster-tråden del 11.

Valde att döpa om tråden..

Cake designers, det är vi, ja iaf som hobby..

Råd, uppmuntran, recept & kritik i alla dess former. Så vi bara kan bli bättre på vad vi gör!

Välkomna, här pratar vi dekorativa TÅRTOR!
    ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

MissDoe berömda blogg med smarriga recept!!!
    www.brollopstorget.se/hem/missdoe/blogg.php

Gamla trådar!!!

Förra tråden (#7):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3050521.htm...
    (#8):
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3157901.htm...

(#9): www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3275564.htm...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-22 02:18
    Del 10.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3401375.html

• Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.
  • Kirsto

Chrysoberyl: Det är alltid så svårt att veta vad andra gillar, men jag tycker själv att citron och blåbär borde gå utmärkt! Lemoncurd är mera söt än frisk tycker jag själv, men icke desto mindre gott!

Jag tycker att marsipan är jättegott, och särskilt till grädde. Jag skulle nog kanske göra så här med början nerifrån:
    -ljus botten
    -fluff på fox citronkola (om du får tag på, asgott!)Vill man kan man ha ett tunnare lager lemoncurd under, men det behövs egentligen inte.
    -ljus botten
    -färska blåbär + vaniljmousse
    -ljus botten
    -vaniljgrädde (antingen bara vispad grädde med vaniljsocker eller vispad grädde eller vispad grädde+vaniljkräm)
    -marsipan

• Tojk

Kirsto
    Aha!
    Funderade på om man kanske skulle göra någon typ av kräm med vitchoklad. Här tänkt att det ska vara:
    -ljus botten
    - citronmousse
    -ljusbotten
    -hallonmousse
    -ljusbotten

Andra förslag på vad man kan täcka med innan man har på marsipanen? Räknar man med ca 500g marsipan till 1 tårta?

• Chrysoberyl

Kirsto: tack så mycket för din hjälp, det låter som ett jättebra förslag! Jag lyckades få tag på fox citronkola. Jag köpte ett halvt kilo ungefär. Tänkte att det är bättre att ha för mycket än för lite... Har du ett recept på citronfluffen som du vill dela med dig av?

• Kirsto

Chrysoberyl: Å gud vad det vattnas i min mun nu... Hungrig och tänker på FOX-fluff, då rinner det till minsann!

Jag är lite osäker, men jag tror att jag körde ca 130 g till 3 dl grädde. Det är ju lite mer än vanligt när man gör fluff, men bra blev det! Skulle du tycka att det blir för kraftig smak kan du ju alltid blanda i mer vispad grädde efteråt. Smält kolan försiktigt i grädden (koka inte), och kyl sedan smeten över natten. Vispa, och fluffet är klart!

Tojk: Men du, till hallon och citron blir det ju asgott med vaniljgrädde! Tycker absolut att du ska ta det. Vit chokladmousse tror jag också smakar jättegott i kombination, men jag tycker att det blir så himla sött ofta. Tar bort mycket av det friska. 500 g till en tårta på 24 cm i diameter bör räcka fint.

• Chrysoberyl

Kirsto: Tack så mycket! Då ska jag väl försöka mig på detta nu då :) Jag vet precis hur jag ska göra med hela tårtan nu. Om det blir bra lägger jag upp bilder i mitt galleri senare, men det finns ju en viss risk att jag är lite för överambitiös när det gäller tårtans utseende så vi får se om det blir några bilder :)
    Tack för all din hjälp

• Kirsto

Chrysoberyl: Visst är det skönt att ha bestämt sig! Vet du, jag tycker det är så uppfriskande med folk som törs lägga upp även de mindre lyckade tårtorna. Fram för mindre självkritik och mera bilder!!! Roligt att jag kunde hjälpa till!

• Tojk

Kirsto
    Då kör jag nog på vaniljgrädde, det är smidigt och enkelt att göra
    För du menar grädde och marsan? Eller tänker jag galet nu?

• Kirsto

Tojk: Precis så menar jag! Jag kör snabbmarsan, kolla på förpackningen så att du gör som kräm, inte sås (dvs tjockare). Vispar grädden och blandar i marsan tills jag tycker det är lagom mycket smak.

• Yllo

Tojk: När jag gör vaniljgrädde så använder jag snabbmarsán, men jag blandar 2/3 grädde och 1/3 mjölk för att få den lite mindre gräddig i smaken. Vispa med elvispen så får du en perfekt vaniljgrädde att täcka eller fylla en tårta med

Jaha, tjejer.. nu är jag i Canada och var igår till The Cookshop. Måste erkänna att jag nog blev lite besviken över hur lite Wilton produkter de hade där De kakformar som jag tänkt köpa fanns över huvudtaget inte, hade ju tänkt köpa det där setet med 4 st fyrkantiga formar. Däremot fick jag tag i den rektangulära formen och en mönstermatta som jag suktat efter när jag letat på Wiltons hemsida. Det övriga som fanns där har jag redan eller är inte intresserad av. Märkte att just den här affären hade valt att ta hem produkter för chokladkonfektstillverkning, för just de produkterna fanns det massor av.. former, flaskor, råmaterial o.s.v.
    Funderar på om jag idag ska ta och uppsöka ett annat köpcenter för att botanisera och se om jag kan hitta något annat skoj att köpa med mig hem, även om det inte är Wilton

• Kirsto

Yllo: Å, jag som gillar praliner så mycket... Typiskt att det fyrkantiga setet inte fanns, det är ju skitsnyggt med fyrkantiga våningstårtor.

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.