• Chrysoberyl

Tårtmonster-tråden del 11.

Hej alla tårtmakare!

Jag var här och bad om tips för ett tag sedan när jag skulle göra tårtor till en studentmiddag, och nu skulle jag behöva lite tips och råd igen. Om ni vill och har tid alltså :)
    Min mamma fyller snart femtio och jag har fått i uppdrag att baka minst en stor tårta (vi blir många) och jag har idétorka när det gäller... ja, i stort sett allt.
    När det gäller fyllningar skulle jag vilja ha något som inte är mousse, utan något mer i stil med kräm eller fluff, gärna syrliga eller fruktiga smaker. Jag hittade ett intressant recept på vaniljfluff som jag skulle kunna använda, men jag vet bara inte vilken smak jag skulle kombinera med. Helst skulle jag vilja ha en riktig smakexplotion och inte något alldeles för "safe" om ni förstår vad jag menar. Det enda jag igentligen vet är att det inte får vara för sött. har ni några idéer?
    Finns det något bra att täcka med som man kan göra själv? som inte är sugarpaste, för det tycker jag är för sött...

tack på förhand!

• Chrysoberyl

Kristo: Blåbär är kanske ingen dum idé. "Syra" är precis vad jag är ute efter. :) Jag skulle kunna ha blåbärsmousse (alternativt blåbär blandat med grädde, men det kanske blir för mycket grädde i tårtan då?), rörörda blåbär i ett lager och den där vaniljfluffen i ett. Fluffen jag ska göra är från ett recept som innehåller bland annat créme fraiche, så den kommer ju inte vara väldigt söt utan med mer fräsch smak. Fungerar blåbär ändå, tror du?
    Annars var jag inne på lemoncurd/lemoncurdgrädde också, som jag vet att min mamma tycker om. Jag har för mig att blåbär passar bra ihop med lemoncurd, men då kanske det blir alldles för mycket med vaniljfluff också?
    Jag har bestämt mig för att täcka tårtan med marsipan, alternativt någon form av grädde. Kan man kanske använda vaniljfluff istället för grädde att täcka tårtan med, eller är det bättre att bara använda smaksatt grädde?

förlåt mina hundra frågor, men det är inte långt kvar till festen och jag har som sagt idétorka :)
    tack så mycket för hjälpen!

• Chrysoberyl

Kirsto: tack så mycket för din hjälp, det låter som ett jättebra förslag! Jag lyckades få tag på fox citronkola. Jag köpte ett halvt kilo ungefär. Tänkte att det är bättre att ha för mycket än för lite... Har du ett recept på citronfluffen som du vill dela med dig av?

• Chrysoberyl

Kirsto: Tack så mycket! Då ska jag väl försöka mig på detta nu då :) Jag vet precis hur jag ska göra med hela tårtan nu. Om det blir bra lägger jag upp bilder i mitt galleri senare, men det finns ju en viss risk att jag är lite för överambitiös när det gäller tårtans utseende så vi får se om det blir några bilder :)
    Tack för all din hjälp

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.