• Aila

Tårtmonster-tråden del 11.

Hej alla tårtmonster!

Jag är ganska ny här på BT men har inte undgått tårtmonster-tråden!!!

Titta med Handgjort Stockholm, vet att de gör både klassiska våningstårtor och staplade tårtor. Har sett deras hemsida, de håller till i Fruängen.

Lycka till i jakten på er drömtårta/bröllopscupcakes!

• Aila

Hej Alla pyssliga tårtmonster!

Jag undrar om jag skulle kunna få hjälp med recept på mjölkproteinfria tårtfyllningar? Det drar ihop sig tll barnkalas och några av barnen är både laktos- och mjölkproteinallergiska. Ägg och gluten går bra.

Har inte hjärta att sätta fram en fin tårta som inte alla får ta av... Det är ju en sak när barnen blir större men de är bara 3-4 år gamla så känns det inte rätt att ge dem något annat.

Vill gärna att det ska vara med hallon och choklad. Har börjat testa litet och tycker själv att Go Greens visp är mkt godare än Carlshamns. Behöver man tillsätta mer gelatin än vanligt? Klarar de av att stå ett-två dygn i kylen utan att fyllningen blir lösare/rinnig?

Mycket tacksam för svar!

• Aila

Tack snälla Kirsto för dina tips! Ska prova chokladgrädden!

Kan man inte värma mjölkproteinfri grädde?

Jag har recept på mousser som bygger på att man värmer en liten mängd grädde, häller över choklad, och sedan blandar ner en kallvispad sockerlag med äggulor. Sist vänder man i en lite större mängd vispad grädde.

Provade att göra det i em, men den verkar inte riktig vilja hålla ihop =(

Färska (eller frysta) hallon är ju alltid friskt och gott. Tänkte prova göra hallonpannacotta men kan man inte värma grädden så...

Jag får dra på mig stora experiment-handskarna!

Jag återkommer om det blir framgång!

• Aila

Tänker delge er mina resultat från tårtfyllningslabbet!

Kirsto: chokladgrädden blev riktigt bra, halverade dock mängden kakao och socker efter att först ha provat receptet du gav. Använde fin, fransk kakao så jag tror att de minsta kan uppleva det lite starkt att köra 1 + 1 dl! Tack än en gång =)!

Har provat hallonpannacotta som också blev riktigt bra! Jag mixade hallonen med stavmixer, värmde upp dessa och tillsatte gelatin. När blandningen var rätt så sval blandade jag i Go greens visp. På så sätt hettades ju aldrig grädden upp. Tillsatte inget extra socker så smaken blev frisk och god!

Men nu till nästa fråga: kan man äta Ahlgrens bilar om man är mjölkproteinallergiker? Tänker prova att göra fluff av dessa.

Har läst på innehållet på påsen men det står inget om mjölkproteintillsats. Däremot innehåller det E 270, en syra framställd av mjölksyrabakterier...

Någon som vet?

• Aila

Tack ska du ha Tojk!

Ibland känns det som om jag inte tänker längre än näsan räcker, visst vet jag ju också det där med mjölksyra i kroppen...

Men jag vill bara vara på den säkra sidan! Har senaste tiden fått titta en hel del på alla E beteckningar och ibland vill man nog inte veta vad det är man äter. Ska trotsa vindarna och gå och handla Ahlgrens!

Ha en bra dag allihopa!

• Aila

Hej på er alla!

Nu är kalaset avklarat och "specialtårtorna" utan mjölkprotein blev mycket lyckade och uppskattade av såväl barnen som deras föräldrar!

Den ena blev en chokladpenslad marängbotten, luftig chokladsmörkräm (Mildas mjölkproteinfria) gjord på kvalitetschoklad + en liten nypa salt, sockerkakasbotten, jordgubbsmousse (Gogreens visp), sockerkaksbotten och sedan lite smörkräm runt tårtan och ett täcke av marsipan.

Den andra blev sockerkaksbotten m lite hallon på, variant av hallonpannacotta, sockerkaksbotten och chokladfluff och sockerkaksbotten igen. Tunt med smörkräm och sedan marsipan täcke där med.

De barnen som var allergiska sken med hela ansiktet när de också fick äta av samma tårta som alla andra! De brukar oftast få maränger och glass istället.

Så tack för tipsen jag har fått här!

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.