• Tojk

Tårtmonster-tråden del 11.

Kirsto
    Aha!
    Funderade på om man kanske skulle göra någon typ av kräm med vitchoklad. Här tänkt att det ska vara:
    -ljus botten
    - citronmousse
    -ljusbotten
    -hallonmousse
    -ljusbotten

Andra förslag på vad man kan täcka med innan man har på marsipanen? Räknar man med ca 500g marsipan till 1 tårta?

• Tojk

Kirsto
    Då kör jag nog på vaniljgrädde, det är smidigt och enkelt att göra
    För du menar grädde och marsan? Eller tänker jag galet nu?

• Tojk

Hur många dagar kan tårtan stå i kylen?
    Tänkte om man gör dem och sen får de stå 2-3 dagar innan de äts. Men jag sätter inte på lock förrens dagen innan.
    Funkar det? Så det blir bottnar och mousse.. sen dagen innan lägger jag på vaniljgrädden och så på med lock så får de stå över natten och äts sen på kvällen dagen efter.

Ber jag om mirakel nu ?

• Tojk

Fjällbruttan skrev 2009-09-26 21:53:51 följande:

Tojk, så gjorde jag och det funkade kanon! Trots att det var mitt i sommaren La tårtorna på onsdagkväll,ville att moussen skulle hinna sätta sig ordentligt!,  drog på smörkräm på torsdagen och lät stelna i iskall kyl och så på med SP på fredagen och garnering samma dag. Jättefina på lördagen coh gick utmärkt att äta även på söndag och måndag...Kola bara så att du har det torrt i kylen så de inte tar åt sig fukt, då kan de ju smälta....Lycka till
    Så bra!! Då funkar det utan att be om mirakel
    Fukt i kylen.. det har jag aldrig tänkt på.. får ta och kolla upp det. Annars får jag väl hiva in lite kattsand (?!) *skoja*
  • Tojk

Yllo
    Nä jag har köpt marsipan extra vit. Funkar inte vaniljgrädde under det?

• Tojk

Aila, Kirsto
    Här får ni recept på mjölkproteinfri fluff. Den gör jag själv och den blir bra

Mjölkproteinfri fluff:
    Godis (det du vill fluffa till)
    Vanlig havregrädde
    Vispbar havregrädde

Smält godis med lite av den vanliga havregrädden i ett vattenbad. Grädden ska bara vara så godiset inte fastnar i bottnen när det smälter så det behövs bara lite.
    När det har smält så låt det stå och svalna lite men det ska fortfarnande vara rinnigt!

Vispa den andra grädden, tillsätt sedan fluffet och vispa lite till så allt blandas riktigt ordentligt. Ställ i kylen över natten och vispa sedan precis som vanligt fluff dagen därpå.
    (vid kris så behöver den inte stå över natten, släng in det lite i kylen och vispa sen)

Grädden går inte att värma och sen vispas. Den mjölkproteinfria grädden är inte heller som vanlig grädde, den går inte att få lika "hårt" vispad som vanlig grädde utan den är lite mer som lättvispad grädde.

Aila
    Vill du prova göra chokladmoussen så tycker jag du ska göra det. Använd vanlig havregrädde till det du ska värma upp och vispa sedan den vispbara för sig.

• Tojk

Jag har precis slängt ut den ägg&mjölkfria tårtan och jag känner mig så grymt nöjd! Var bara tvungen säga det

Imorgon gifter jag mig och jag går halvt tillbaka till ursprungsplanen vad gäller bröllopstårta. De andra får de väldigt snygga fina tårtorna sprängfyllda med mjölkprotein och ägg
    Vi herr och fru får varsin fin muffins som får samma dekoration som tårtorna. Är så lättad! Öppnade man kylen och tittade så var det fyra fina höga tårtor och så ett monster. Blir tokig på att baka utan ägg.

• Tojk

Aila
    Ahlgrensbilar går bra att äta

Mjölksyrebakterier finnas i magen hos alla människor och bildas även om man tränar hårt och musklerna inte syresätts tillräckligt. Så det går utmärkt att äta produkter med just mjölksyrebakteriet

• Tojk

Mica o Krille skrev 2009-10-05 09:36:04 följande:

Tooojk, hur var det, hur hade ni det? Grattis i efterskott!!!
    Vi hade en underbar dag! De hade fått till själva festen riktigt bra också, det blandades med fina tal och spex, lekar och sånger så det stod härligt till! Det blev bättre än vad vi önskat oss
  • Tojk

Flygande taxen
    Färga marsipanen.. men jag tror det bästa är att kavla locken innan det ska på tårtorna. Kavla locken går riktigt fort och marsipan behövs inte mjukas upp på samma sätt som ex sp.

Kirsto & Yllo
    Tack !

Sitter och funderar på att göra äpplemuffins men vet inte vad för något gott man ska toppa dem med. Funderar på att prova göra en frosting på sojaspread (typ philadephiaost). Någon som har ett bra tips?

• Tojk

Är nog bara jag som är helt kavelförstörd

Berätta gärna sen om du provade kavla ett lock och förvarade det ett par dagar innan.

Flygande taxen skrev 2009-10-14 09:24:17 följande:

Marsipanen är färdigfärgad, så det behöver jag som tur var inte göra Men såå fort går det nog inte att kavla locken, tycker jag.
    [/citat]

Glasskräm låter ju gott annars. Tänkte ta mig en runda i affären idag och inspektera vad för tokigheter man kan hitta på
    Kirsto skrev 2009-10-13 18:20:04 följande:
    [citat]
    Tojk: Vaniljsås är ju gyllene till äppelpaj, så kanske gammal hederlig glasskräm (vaniljkräm/grädde)? Annars låter ju philadelphiaalternativet jättegott också.
  • Tojk

HAha.. *suck* jaja.. kirsto du fick mitt svar i citat rutan

• Tojk

smält sockerpasta? nu blev jag nyfiken

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.