• Kirsto

Tårtmonster-tråden del 11.

Innie: Klart det hör till tråden! Välkommen hit!

Jag har sett många som har moussetårtor, passar utmärkt. Du kan också ha valfri smak på moussen med plattor av vit choklad runt. Blir vackert och är inte svårt att göra. Annan dekoration som är buslätt är att lägga färska (helst ekologiska så man slipper gifter) blommor på tårtan. Svårt att misslyckas med, se bara till att försegla snittytan med.. ja vad använder man? Vax? Lack? Kanske nån annan vet bättre.

Du kan också köpa färdiga dekorationer på www.kakburken.se eller liknande affär, eller beställa bara dekorationer av någon hobbybagerska. Särskilt i Stockholmsområdet är det en möjlig lösning då jag vet att det finns en hel del som gör sockerblommor här (flera i denna tråd). Eller så lär du dig! Inte svårt att göra rosor, men jag varnar dig... det är så kul att man lätt fastnar, och DÅ blir det inte billigt eftersom man vill ha så jädrans mycket verktyg!

• Kirsto

Innie: Kom precis att tänka på en enkel dekoration till! Oblatbilder! Är inte hundra på om det funkar på mousse, men man kan ju också ha en platta av SP ovanpå. T.ex. monogram kan bli urtjusigt på ett väldigt enkelt sätt. Finns att beställa på www.cakedesign.se (under webshopen).

• Kirsto

Aila: Låter som en bra idé att göra chokladgrädden lite mildare i smaken till de små. Roligt att hallonpannacottan blev bra också!

• Kirsto

Flygande taxen: Jag törs inte heller säga att det funkar med marsipanlocken. Jag hade inte vågat chansa, men det är jobbigare att färga in marsipanen än att kavla den.

GRATTIS Tojk! Det tog ett tag men nu fattar jag vad som har hänt.

• Kirsto

Tojk: Vaniljsås är ju gyllene till äppelpaj, så kanske gammal hederlig glasskräm (vaniljkräm/grädde)? Annars låter ju philadelphiaalternativet jättegott också.

• Kirsto

Flygande taxen: Jag tror att det är lite olika hur mjuk marsipanen är också, är den hård är det mycket tyngre att kavla.

Tojk: Åh! Tack för att du berättade, hade missat svaret annars.

• Kirsto

Yllo: Det är ett lite missvisande namn, det är 50/50 av vispad grädde och vaniljkräm. Jag brukar ta mer grädde än vaniljkräm, men det gör man ju som man vill och tycker är godast! Brukar vara i prinsesstårta.

• Kirsto
    GrodanoJag2010 skrev 2009-10-20 13:33:40 följande:
    några bra tips på hur jag får fina rosor? har provat allt utom att köpa special verktyg..
    Snabbrosen är annars väl värd sina pengar, går snabbt och lätt. Men mitt bästa tips är att tunna ut kanterna! Använd baksidan på en sked till exempel. Här finns massor av olika filmer på temat, kanske finns bra tips där? www.youtube.com/results&search_type=&aq=f
  • Kirsto

Aila: Vad jätteroligt att det blev lyckat! Jag gjorde en helt mjölkfri prinsess-variant när vi gifte oss till en pojke som var svårt mjölkallergisk, och han blev också lycklig över att han också fick tårta. Oftast blir de liksom utan. Lätt att förstå hur tråkigt det känns!

• Kirsto

Kul med ny tårtgrej-butik, GrodanoJag!

Några tårtor på gång till fars dag? Jag ska baka men har inga riktigt perfekta idéer ännu. Pappan i fråga vill nog helst ha en budapestrulle ändå, så det kan tänkas att det blir en sådan även om jag inte får dekorera så mycket då.

• Kirsto

Mica: What?! Vad är det för knasig man du har? Jag gjorde en budapestrulle med blåbär, makens favorit. Inte mycket till dekorationer, bara smält mörk choklad och hjärtströssel. Fast gott!

På lördag ska jag göra en tårta till en kompis som ska fira sin syster. Den första som jag inte ska vara med och äta upp själv.

I början av december fyller min knodd ett år, och då måste det ju bli tårta! Absolut!

• Kirsto

Mica: Jag har absolut recept! Lyckas varje gång. Återkommer strax med det.

Jag har gjort min första beställningstårta. Kladdkakebotten med apelsinchoklad, hallon, enkel chokladgrädde och marsipantäcke. Jag var själv inte helt nöjd med kompositionen, men recensionerna blev fantastiska! Födelsedagsbarnet sa att det var den godaste tårta hon hade ätit, och bättre än så kan det ju inte bli. Jätteglad för det! Har inte laddat över bilden från kameran ännu så nyfikna får ge sig till tåls ännu ett tag.

• Kirsto

Mica: Ja, jag blev asglad! Födelsedagsbarnet är dessutom grym på att laga mat (har jobbat med det) så jag tyckte VERKLIGEN att det var superfint omdöme.

Vår dator har brunnit (!), sitter nu med en bärbar och innan den nya datorn (som för övrigt äntligen står i hallen) är installerad och klar orkar jag inte rodda med att ladda upp bilden. Sorry Mica! Men tänk dig en rosa, pärlemorskimrande rund tårta med ett pärlband runt om (rullade vita pärlor), monogram i choklad (även det pärlemorpenslat så det såg nästan silvrigt ut) mitt på och 3 vita orkidéer på ena sidan. Om det hjälper?

• Kirsto

Mica: Då kanske jag skiter i att visa den på riktigt, bättre att den fortsätter vara snygg i ditt huvud!

Ja jösses alltså... Det var inte öppen låga, men FY vilken äcklig rök det blev! Kändes riktigt giftig. Iskallt i lägenheten eftersom vi var tvugna att vädra och vädra... Och till råga på allt så hade maken som lovat att han hade backupat allt av värde missat mina monogram. Allt jobb sen mars väck. Nåja.. Det hade kunnat vara värre. Allt är ju inte borta iaf. Men TA BACK UP OFTA!

• Kirsto

Mica: Jag kan inte heller själv. Kopiera över allt viktigt till en hårddisk som INTE är kopplad till datorn resten av tiden. Gärna en gång i månaden iaf, oftare om du jobbar mycket på datorn.

theBride2010: Gluten finns dels särskild mix att baka på (har inte provat tårtbotten, så jag törs inte säga hur bra det blir), dels kan du göra en mandelmassebotten eller marängbotten (svårare att vara säker på att den inte smälter tycker jag).

Mousser är inte så svåra att göra mjölkfria, gör som vanligt men med en mjölkfri visp-produkt. Soyatoo, t.ex. Jag har inte lyckats så bra när man hettar upp den alternativa grädden, så använd helst recept utan värme.

Min favorit"chokladmousse" är enkel chokladgrädde, 3 dl vispgrädde (eller motsvarande mjölkfri grädde), 1 dl socker och 1 dl kakao. Blanda allt, vänta en halvtimme så att sockret smälter och vispa sedan. Klart! Jättegott till tårtor, jag brukar ha bär eller banan till.

Svar på tråden Tårtmonster-tråden del 11.