Inlägg från: Vid havet |Visa alla inlägg
  • Vid havet

här sitter jag och tvekar..

Tycker Berg är fint och det funkar med era förnamn - så länge ni kan ta det alltså.

Ang. en ev. skilsmässa så är ju ingen tvingad att byta tillbaka då utan man kan ju fortsätta heta det man hette som gift oavsett vems namn man har valt. Och det har ju då blivit ditt namn eller hur?

• Vid havet

Exakt...

Tooticki skrev 2009-08-27 13:35:23 följande:
    Får jag fråga, varför ska du betala för namnbytet? Antingen så heter eller har ni eller någon av era föräldrar hetat namnen eller hur? Då är det gratis!
  • Vid havet

Fast... ska han heta Sloberg Berg då? Blir int det lite konstigt?

Ang. sonen: Det är bara att skicka in en blankett till skatteverket sen.

Mamli skrev 2009-08-27 14:02:18 följande:
    vi bestämde oss Sambon behåller sitt namn som mellan namn.och vi tar Berg, så jag får tillbaka en del av min pappa igen då han inte finns med i mitt liv.Är de någon som vet hur jag ska göra för att ändra sonens namn när jag har bytt.Har även ett förnamn jag skulle vilja ta bort som jag la till efter en händelse för flera år sen.
  • Vid havet

Tanken är ju fin. Men om det som i vårt fall är mamma, barn, pappa, barn. Dvs inga gemensamma barn... Det är vi ändå, vi är en familj även om vi inte delar biologi. Då spelar det mindre roll vad vi heter i efternamn. Och vad ska barnen heta? Ska min bonusson ta mitt namn? Vad tycker hans mamma om det? osv osv

Red Scarlet skrev 2009-08-27 15:14:16 följande:

Jag tycker att det är fint att alla i familjen heter samma, mamma, pappa och barn. För mig är det en förlängning av att jag har vigselring och att det står "gift" på papprena. Det är liksom "vi" inför ALLA. Tycker att det är så fint. Men förstår såklart om man inte vill ha det så. Inget ska göras bara för att man "måste".
  • Vid havet

Coolt!

lindab87 skrev 2009-08-27 15:31:09 följande:
    Min man hete Jäder och jag Björk så vi gjorde ett eget efternamn så nu heter vi Jäderbjörk !
  • Vid havet

HAHAHA! Underbart

JustMeAndMyLove skrev 2009-08-27 16:14:53 följande:
    Ja men då slipper ju jag och min sambo ha namn alls då, eftersom det är en manlig gåva.... Är ju inte värt att bära ett namn som inte det står en man bakomVilken tur
Svar på tråden här sitter jag och tvekar..