Inlägg från: Tooticki |Visa alla inlägg
  • Tooticki

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

Det räcker att ena parten är medlem.

Måste bara fråga dock; hur kommer det sig att han vill gifta sig i kyrkan om han inte är medlem?

• Tooticki

Men, alla de som inte vill vara medlemmar men ändå gifta sig/begravas i kyrkan. Vad säger ni den dagen vi inte har några kyrkolokaler kvar för att ekonomin inte finns att underhålla och äga då så stor del av svenska folket gått ur svenska kyrkan?

• Tooticki

anne på grönkulla skrev 2009-08-27 15:28:35 följande:

Jag håller helt med dig, är själv inte medlem men har då valt att inte gifta mig i kyrkan. Hade dock en anhörig som trots utträde uttryckt vilja att begravas i kyrkan, så den viljan sökte vi följa. Kyrkoherden gav tillåtelse och dödsboet betalade kostnaden. Skulle dock själv välja annorlunda.
    Kul att se dig här förresten, det var länge sen!
    Tack anne, jag bara gästspelar lite. Hittade lite intressanta trådar som jag inte kunde låta bli att lägga mig i
  • Tooticki
    feministbrud skrev 2009-08-27 16:12:51 följande:
    Haha, nej det är en ren förlustaffär! Tjänar du 25000 i månaden betalar du mer än 3000 kr i månaden till kyrkan. Så inte sparar du en slant om det bara är gifta dig du vill göra i kyrkan.Dock undrar jag varför man vill gifta sig i krykan om man inte är medlem.
    Nja, det stämmer inte riktigt! Medeltalet för kyrkoskatten är 1,33%. Dvs 332,50 kr/mån för en person som tjänar 25 000 kr.
  • Tooticki
    allehanda skrev 2009-08-27 16:35:46 följande:
    Det blev inte riktigt rätt den där summan på 3000:- den är mer rätt på ett år.Det beror sig ju faktiskt på hur stor avgift just din församling bestämt sig för att ta ut. Jag har inte den lönen du pratar om och jag betalar närmare 5000 om året i kyrkoskatt+begravningsavgift.Kyrkounderhållet står församlingarna för och kan få bidrag från länsantikvarierna OM man gör precis som de vill( dvs använder sig av hantverkare som de bestämmer och material som de bestämmer=mycket dyrare än vad som hade behövts).
    Det är viktigt att inte slå ihop dessa som en klump då begravningsavgiften inte är till kyrkan. Den kan du aldrig avsäga dig, som jag förstått det, och det är väl av den enkla anledningen att alla ska kunna begravas oavsett hur den ekonomiska situationen ser ut efter personens bortgång.
  • Tooticki
    allehanda skrev 2009-08-27 16:44:59 följande:
    Jag kan upplysa dig om att jag inte kan gå ur svenska kyrkan, jag och alla andra kyrkvaktmästare har ett luddigt krav på oss att de som jobbar i kyrkan skall vara medlemmar och dela svenska kyrkans värderingar=att vi är de enda i sverige som har ett medlemskrav för att få lov att jobba.
    Det är jag medveten om, jag studerar till präst. Nu syftade jag inte på oss som jobbar i kyrkan utan på "allmänheten".
Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?