• grönrosavit

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

min blivande gick ur kyrkan förra året men blev lovad av en präst att det går att lösa. Ngn mer som gått ur men gift sig i kyrkan? jag är fortfarande med och våra barn.. ngn?

• Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?
  • Tooticki

Det räcker att ena parten är medlem.

Måste bara fråga dock; hur kommer det sig att han vill gifta sig i kyrkan om han inte är medlem?

• grönrosavit

han tyckte att det blev för dyrt. ngt som jag tycker är små pengar men han tycker att riktigt bröllop har man i kyrkan.

• feministbrud

Men vill inte betala för det? Det var ju lite märkligt måste jag säga.

grönrosavit skrev 2009-08-27 13:49:47 följande:
    han tyckte att det blev för dyrt. ngt som jag tycker är små pengar men han tycker att riktigt bröllop har man i kyrkan.
  • Moirie

Jag undrar vad det kostar att ha en vigsel i kyrkan för de som inte är med, för jag antar att präst och kantor inte bjuder på den servicen i så fall? Och hur stor är den kostnaden i jämförelse med kyrkoavgiften?

• grönrosavit

det undrar ja också men som ngn skrev så behövde visst bara 1 vara med o det är ju jag.

• Imma

Det räcker, som redan skrivits, att den ena parten är med i svenska kyrkan för att kunna gifta sig där. Min man är inte heller med, då han är nybliven svensk och man inte längre blir automatiskt medlem i svenska kyrkan. Min man är dock inte religiös och han gifte sig i kyrkan eftersom det var viktigt för mig. Spontant tycker jag annars att det är märkligt att man vill nyttja kyrkans "tjänster" utan att vilja betala för dem.

• grönrosavit

imma - behövde ni betala ngt för din make?

• Imma

Nej, det var det jag menade. Det är alltså kostnadsfritt för båda att gifta sig i kyrkan om den ena parten är medlem.

grönrosavit skrev 2009-08-27 14:13:14 följande:
    imma - behövde ni betala ngt för din make?
  • Moirie

Jag undrar dock vad som gäller om ingen är medlem i kyrkan. Kan inte hitta någon info om det på svenska kyrkans hemsida så det kanske är upp till varje församling hur mycket de vill ta betalt?

• Imma

Saxat från svenska kyrkans hemsida:

"Tillhör man inte kyrkan vill man väl i regel inte ta kyrkans tjänster i anspråk. Men ingen regel utan undantag!

Det räcker med att en av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan för att man ska ha rätt till kyrklig vigsel. Om vare sig mannen eller kvinnan tillhör Svenska kyrkan föreslås att det ska vara möjligt att gifta sig i Svenska kyrkans ordning om det finns särskilda skäl. Församlingen kan då ta ut en avgift. Det går inte att ge ett direkt svar på hur stora avgifterna för vigsel och andra förrättningar kan bli. Det beslutar varje församling för sig. Det kan vara rimligt att man får täckning för kostnader för präst, organist, vaktmästare och upplåtande av kyrka."

www.svenskakyrkan.se/SVK/KYRKSTAT/faq.htm

Moirie skrev 2009-08-27 15:06:28 följande:
    Jag undrar dock vad som gäller om ingen är medlem i kyrkan. Kan inte hitta någon info om det på svenska kyrkans hemsida så det kanske är upp till varje församling hur mycket de vill ta betalt?
Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?