• grönrosavit

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

min blivande gick ur kyrkan förra året men blev lovad av en präst att det går att lösa. Ngn mer som gått ur men gift sig i kyrkan? jag är fortfarande med och våra barn.. ngn?

• Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?
  • Moirie

Tack! Då låter det som man sparar en slant som medlem.

• anne på grönkulla

Jag tror kyrkoherden i församlingen måste godkänna att man alls får vigas (så var det för en anhörig till mig som inte var med i kyrkan men ville begravas där) i kyrkan, förutom att en avgift för prästen, lokalen och kantorn tas ut. Om det finns en fast taxa för det eller är upp till varje församlingen vet jag inte, men det bör väl pastorsexpeditionen eller nån av BT's eminena präster veta?

Moirie skrev 2009-08-27 15:06:28 följande:
    Jag undrar dock vad som gäller om ingen är medlem i kyrkan. Kan inte hitta någon info om det på svenska kyrkans hemsida så det kanske är upp till varje församling hur mycket de vill ta betalt?
  • Imma

Men begravningsavgift betalar ju alla som inte är medlemmar i svenska kyrkan just för att det är kyrkan som hanterar begravningar. Då ska det väl inte tillkomma någon ytterligare avgift?

anne på grönkulla skrev 2009-08-27 15:21:47 följande:

Jag tror kyrkoherden i församlingen måste godkänna att man alls får vigas (så var det för en anhörig till mig som inte var med i kyrkan men ville begravas där) i kyrkan, förutom att en avgift för prästen, lokalen och kantorn tas ut. Om det finns en fast taxa för det eller är upp till varje församlingen vet jag inte, men det bör väl pastorsexpeditionen eller nån av BT's eminena präster veta?
  • Tooticki

Men, alla de som inte vill vara medlemmar men ändå gifta sig/begravas i kyrkan. Vad säger ni den dagen vi inte har några kyrkolokaler kvar för att ekonomin inte finns att underhålla och äga då så stor del av svenska folket gått ur svenska kyrkan?

• Imma

Det står ju dessutom att det bara är om det finns särskilda skäl som man tillåter två icke-medlemmar att gifta sig. Det rimliga är ju onekligen att om man gillar svenska kyrkan och den verksamheten som bedrivs där så är man med och betalar.

Moirie skrev 2009-08-27 15:19:42 följande:
    Tack! Då låter det som man sparar en slant som medlem.
  • anne på grönkulla

Jag håller helt med dig, är själv inte medlem men har då valt att inte gifta mig i kyrkan. Hade dock en anhörig som trots utträde uttryckt vilja att begravas i kyrkan, så den viljan sökte vi följa. Kyrkoherden gav tillåtelse och dödsboet betalade kostnaden. Skulle dock själv välja annorlunda.

Tooticki skrev 2009-08-27 15:25:19 följande:
    Men, alla de som inte vill vara medlemmar men ändå gifta sig/begravas i kyrkan. Vad säger ni den dagen vi inte har några kyrkolokaler kvar för att ekonomin inte finns att underhålla och äga då så stor del av svenska folket gått ur svenska kyrkan?
    Kul att se dig här förresten, det var länge sen!
  • Tooticki

anne på grönkulla skrev 2009-08-27 15:28:35 följande:

Jag håller helt med dig, är själv inte medlem men har då valt att inte gifta mig i kyrkan. Hade dock en anhörig som trots utträde uttryckt vilja att begravas i kyrkan, så den viljan sökte vi följa. Kyrkoherden gav tillåtelse och dödsboet betalade kostnaden. Skulle dock själv välja annorlunda.
    Kul att se dig här förresten, det var länge sen!
    Tack anne, jag bara gästspelar lite. Hittade lite intressanta trådar som jag inte kunde låta bli att lägga mig i
  • feministbrud

Underhålls inte kyrkorna av andra pengar för att de är kulturarv (ja, då såklart inte nyare kyrkor)?

Men jag håller såklart med om att man bör betala om man vill utnyttja tjänsterna.

Tooticki skrev 2009-08-27 15:25:19 följande:
Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?