Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

Men vill inte betala för det? Det var ju lite märkligt måste jag säga.

grönrosavit skrev 2009-08-27 13:49:47 följande:
    han tyckte att det blev för dyrt. ngt som jag tycker är små pengar men han tycker att riktigt bröllop har man i kyrkan.
  • feministbrud

Underhålls inte kyrkorna av andra pengar för att de är kulturarv (ja, då såklart inte nyare kyrkor)?

Men jag håller såklart med om att man bör betala om man vill utnyttja tjänsterna.

Tooticki skrev 2009-08-27 15:25:19 följande:
    Men, alla de som inte vill vara medlemmar men ändå gifta sig/begravas i kyrkan. Vad säger ni den dagen vi inte har några kyrkolokaler kvar för att ekonomin inte finns att underhålla och äga då så stor del av svenska folket gått ur svenska kyrkan?
  • feministbrud

Haha, nej det är en ren förlustaffär! Tjänar du 25000 i månaden betalar du mer än 3000 kr i månaden till kyrkan. Så inte sparar du en slant om det bara är gifta dig du vill göra i kyrkan.

Dock undrar jag varför man vill gifta sig i krykan om man inte är medlem.

Moirie skrev 2009-08-27 15:19:42 följande:
    Tack! Då låter det som man sparar en slant som medlem.
  • feministbrud

Usch vad jag är hemsk. Jag menade så klart om året inte i månaden! Så fel det kan bli

Tooticki skrev 2009-08-27 16:16:44 följande:
    Nja, det stämmer inte riktigt! Medeltalet för kyrkoskatten är 1,33%. Dvs 332,50 kr/mån för en person som tjänar 25 000 kr.
  • feministbrud

Gud, det förstår jag. Jag ber om ursäkt för min förvirrig. Dock är det ju fortfarande så att medlemsavgiften är mycket hög och man "tjänar" inte på att vara medlem om man bara gifter sig i kyrkan, om det nu bara var en ekonomisk fråga.

Moirie skrev 2009-08-28 08:14:28 följande:
    Jag satte nästan mitt te i halsen när jag läste det och undrade hur 17 jag kunnat vara så dum att jag gått med i kyrkan igen . Tack och lov för dementierna
  • feministbrud

Vilket jag kan tycka är rimligt om de ska stå för kostanderna. Den kompetensen som behövs för att avgöra hur underhållet ska ske kanske man inte kan räkna med finns i varje församling.

allehanda skrev 2009-08-27 16:35:46 följande:
    Kyrkounderhållet står församlingarna för och kan få bidrag från länsantikvarierna OM man gör precis som de vill( dvs använder sig av hantverkare som de bestämmer och material som de bestämmer=mycket dyrare än vad som hade behövts).
Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?