Inlägg från: Imma |Visa alla inlägg
  • Imma

när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?

Det räcker, som redan skrivits, att den ena parten är med i svenska kyrkan för att kunna gifta sig där. Min man är inte heller med, då han är nybliven svensk och man inte längre blir automatiskt medlem i svenska kyrkan. Min man är dock inte religiös och han gifte sig i kyrkan eftersom det var viktigt för mig. Spontant tycker jag annars att det är märkligt att man vill nyttja kyrkans "tjänster" utan att vilja betala för dem.

• Imma

Nej, det var det jag menade. Det är alltså kostnadsfritt för båda att gifta sig i kyrkan om den ena parten är medlem.

grönrosavit skrev 2009-08-27 14:13:14 följande:
    imma - behövde ni betala ngt för din make?
  • Imma

Saxat från svenska kyrkans hemsida:

"Tillhör man inte kyrkan vill man väl i regel inte ta kyrkans tjänster i anspråk. Men ingen regel utan undantag!

Det räcker med att en av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan för att man ska ha rätt till kyrklig vigsel. Om vare sig mannen eller kvinnan tillhör Svenska kyrkan föreslås att det ska vara möjligt att gifta sig i Svenska kyrkans ordning om det finns särskilda skäl. Församlingen kan då ta ut en avgift. Det går inte att ge ett direkt svar på hur stora avgifterna för vigsel och andra förrättningar kan bli. Det beslutar varje församling för sig. Det kan vara rimligt att man får täckning för kostnader för präst, organist, vaktmästare och upplåtande av kyrka."

www.svenskakyrkan.se/SVK/KYRKSTAT/faq.htm

Moirie skrev 2009-08-27 15:06:28 följande:
    Jag undrar dock vad som gäller om ingen är medlem i kyrkan. Kan inte hitta någon info om det på svenska kyrkans hemsida så det kanske är upp till varje församling hur mycket de vill ta betalt?
  • Imma

Men begravningsavgift betalar ju alla som inte är medlemmar i svenska kyrkan just för att det är kyrkan som hanterar begravningar. Då ska det väl inte tillkomma någon ytterligare avgift?

anne på grönkulla skrev 2009-08-27 15:21:47 följande:

Jag tror kyrkoherden i församlingen måste godkänna att man alls får vigas (så var det för en anhörig till mig som inte var med i kyrkan men ville begravas där) i kyrkan, förutom att en avgift för prästen, lokalen och kantorn tas ut. Om det finns en fast taxa för det eller är upp till varje församlingen vet jag inte, men det bör väl pastorsexpeditionen eller nån av BT's eminena präster veta?
  • Imma

Det står ju dessutom att det bara är om det finns särskilda skäl som man tillåter två icke-medlemmar att gifta sig. Det rimliga är ju onekligen att om man gillar svenska kyrkan och den verksamheten som bedrivs där så är man med och betalar.

Moirie skrev 2009-08-27 15:19:42 följande:
    Tack! Då låter det som man sparar en slant som medlem.
Svar på tråden när man inte är med i kyrkan? hur göra med vigsel ngn?