• Meria84

Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...

...hur gick det på bröllopet?

Vi var helt naiva, hade skrivit en dikt om att vi önskade oss bidrag till en skinnsoffa. Dikten var utformad som de brukar med att vi har en massa grejer hemma och behöver inget mer osv.

När gästerna sen kom undrade vissa vart de skulle ställa presenterna Som tur var hade vi ett litet bord där gästboken låg osv, där det fanns plats. Sen kom fler och fler. Tror det var hälften av gästerna (38 var vi totalt) som kom med present istället.

Självklart glada ändå, för de flesta hade en fin tanke bakom presenten. Blev alltså inte besviken för att vi inte fick en slant istället. Men undrar lite hur ni haft det. Även era funderingar kring varför man bestämmer sig för att köpa en present ändå?

• Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...
  • Heloise

Vi hade 54 gäster på vårt bröllop och vi önskade oss presentkort på resia, och vi fick det av samtliga av våra gäster, sedan fick vi även ett fin fat, en paradhanduk och en linneduk.

• Moirie

Jag ska på ett bröllop ganska snart och brudparet vill ha presentkortpå ett viss typ av affär. Jättesmidigt, speciellt om man inte vet exakt vad de skulle gilla, men jag kommer på mig själv med att fundera på hur mycket jag "borde" lägga och känner det som att den summa jag hade tänkt använda på present skulle se snål ut som presentkort och att jag borde lägga ned mer pengar just för att det är en presentkort. När man önskar sig presentkort eller pengar framgår det ganska tydligt hur mycket var och en har gett och jag tycker som gäst att det känns genant faktiskt. Frestelsen att köpa en present är stor just nu men jag kommer nog ändå skaffa det där presentkortet. De har ju valt att önska sig det av en anledning.

En annan anledning till att gästerna kommer med presenter kanske för att det känns lite trist att ge bort pengar? De kanske redan hade tänkt ut något som de ville ge er.

• MimmiMama
    Moirie skrev 2009-08-28 08:24:30 följande:
    När man önskar sig presentkort eller pengar framgår det ganska tydligt hur mycket var och en har gett och jag tycker som gäst att det känns genant faktiskt.
    instämmer!
  • agtiwi

Vi fick pengar av samtliga gäster utom ett sällskap. Av dessa fick vi en ugnsform som är allt annat än billig. Summorna vi fick av varje sällskap varierade från 300-2000 kr. Kan tala om att vi känner oss jättedumma över att vissa gav så mycket, lite svårt att förklara. För i huvudsak bjöd vi inte in till bröllop för att få en massa pengar eller prylar, det hade gott och väl räckt med att de kom och delade den stora dagen med oss. Det poängterade vi väldigt noga innan.

• Aeternum

Vi kommer också att önska oss bidrag till festen/bröllopsresa istället för present, för vi har verkligen inget annat vi saknar!

MEN, som gäst tänker jag annorlunda. Även om jag vet att de kanske önskar sig pengar vill jag nog gärna göra något speciellt av det. Och kanske tänker att "alla andra" kommer med pengar... OCh som någon sa, det är lite genant att ge bort pengar eftersom de då ser summan... Istället för en present. Känner samma sak med ett presentkort även om jag tex vet att de önskat sig just det så känns det lite "fjuttigt"...
    Ger jag bort pengar har vi istället gjort något roligt av det hela... Tex gjort en klädställning & hängt upp vikta tjugolappar (som skjortor på tork) eller en skattkista full av guld (tior) osv...
    Som gäst känner jag nog oxå att man vill ge bort något "bestående"... Så det är varken lätt att vara den som önskar sig något, & heller inte den som ger bort något

• Meria84

Bra synpunkter där! Det är klart det kanske känns dumt för vissa att alla ser just hur mycket man gav. Den biten kunde säkert ha lösts på ett annat sätt som inte blev så uppenbart.

Jag känner bara för mig själv, om jag ska på ett bröllop där de önskar sig bidrag. Det skulle bara kännas lite envist på ett sätt att ändå komma med en present. På samma sätt som att komma med en present när paret avsagt sig presenter i huvudtaget.

Nej vi hade ju inte bröllop för att ha råd med en soffa om man säger så Vi såg det bara som ett smidigt sätt att komma undan att få en massa grejer vi kanske inte behövde, om folk ändå ville komma med presenter. Framgick i dikten också.

• Alexxxi

Hehe... va konstigt, gud så förvånad jag hade blivit.

Jag tror vi ska hänvisa till ett "bröllops konto", då vi själva vill köpa allt istället för att få tex dubletter. Tycker det är mer pinsamt att fråga om ett kvitto.

Så istället pengar, haha hoppas folk förstår.

Meria84 skrev 2009-08-28 10:31:11 följande:
    Bra synpunkter där! Det är klart det kanske känns dumt för vissa att alla ser just hur mycket man gav. Den biten kunde säkert ha lösts på ett annat sätt som inte blev så uppenbart.Jag känner bara för mig själv, om jag ska på ett bröllop där de önskar sig bidrag. Det skulle bara kännas lite envist på ett sätt att ändå komma med en present. På samma sätt som att komma med en present när paret avsagt sig presenter i huvudtaget. Nej vi hade ju inte bröllop för att ha råd med en soffa om man säger så Vi såg det bara som ett smidigt sätt att komma undan att få en massa grejer vi kanske inte behövde, om folk ändå ville komma med presenter. Framgick i dikten också.
  • Frulle

Vi fick pengar av kanske hälften av gästerna.
    Vissa köpte fina saker som vinkaraff tex. Och sen var det förvånansvärt många som inte ens hade med sig ett grattiskort!

• Alexxxi

Menar du att dem inte köpt grattiskort med presenten eller att dem varken köpte en present och inte gav nåt grattiskort heller?

Frulle skrev 2009-08-28 10:52:53 följande:
    Vi fick pengar av kanske hälften av gästerna. Vissa köpte fina saker som vinkaraff tex. Och sen var det förvånansvärt många som inte ens hade med sig ett grattiskort!
  • Ne11ie

Vi fick både pengar och presenter

Vi hade ej skrivit någon önskelista eller skrivit i korten vad vi önskade oss. Till de som frågade oss om vad vi önskade oss svarade vi ett bidrag till resa, men att om man hellre ville köpa något så gick detta bra

Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...