• Meria84

Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...

...hur gick det på bröllopet?

Vi var helt naiva, hade skrivit en dikt om att vi önskade oss bidrag till en skinnsoffa. Dikten var utformad som de brukar med att vi har en massa grejer hemma och behöver inget mer osv.

När gästerna sen kom undrade vissa vart de skulle ställa presenterna Som tur var hade vi ett litet bord där gästboken låg osv, där det fanns plats. Sen kom fler och fler. Tror det var hälften av gästerna (38 var vi totalt) som kom med present istället.

Självklart glada ändå, för de flesta hade en fin tanke bakom presenten. Blev alltså inte besviken för att vi inte fick en slant istället. Men undrar lite hur ni haft det. Även era funderingar kring varför man bestämmer sig för att köpa en present ändå?

• Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...
  • Jen09

Vi önskade oss bidrag till resan och hade även en önskelista i en butik. Vi fick ungefär hälften bidrag, hälften presenter. De flesta presenterna var från listan, men vi fick även en del andra presenter. Vi blev glada över precis allt

Vi lämnade ut ett kontonummer, och där ser vi inte vem som satt in om de inte skrivit det själva. Många satte in där, och de flesta lämnade även ett kort där de skrev att de satt in bidrag. En del lämnade istället pengar i kuvert.

• rottizz1

Av de ca 60 som kom så var det endast 2 som hade presenter- de övriga fick vi pengar av. Hade oxå skrivit rim. Är väldigt glad för det, vill inte ha massa onödiga saker hemma som samlar damm =)

• Frulle

Alltså jag bryr mig absolut inte om jag får present eller inte.. Men bjuder man på en dyr fest så tycker jag ioaf ett litet grattiskort är på sin plats!

Alexxxi skrev 2009-08-28 14:57:14 följande:
    Nä men... Klart man ska köpa, hur liten grej det än är man har köpt så spelar det ingen roll, men tycker man ska ge bort nåt.
  • MrsMuffin

Vi kommer nog önska oss resepresentkort...hos ett specifikt bolag. Och skriva detta i inbjudningarna, lr hur man nu brukar göra. Jättesvårt sånt där, många verkar tycka det är "tråkigt" att bara ge pengar, istället går de ock köper en brödrost. Typ. Jag kommer bli glad för vad vi än får, men som sagt - för vår del ( som redan har ett hus fullt med kaffebryggare och lakan och muggar, samt två barn som slår sönder grejor då och då ) vore pengar/resepresentkort toppen.

• Red Scarlet

Vi fick lite presenter, en del presentkort/upplevelsepresenter och en del pengar insatta på konto. Det kändes som att det var lättare för familj och släkt att ge rena pengabidrag än för vänner och yngre gäster, vilket jag absolut förstår! Vi hade dock varit väldigt tydliga med att vi inte önskade oss något alls i första hand, i andra hand bidrag till resan. Därför var det några som inte gav något, vilket jag tyckte var jättebra! De följde ju vårt önskemål Men eftersom många kom 'tomhänta' ändå(de hade satt in pengar i förväg) var det inget som stack ut heller. Som tur var hade vi försökt att berätta för gästerna att vi skulle åka på bröllopsresa dagen efter och helst inte ville ha buketter, de skulle ändå bara stå och vissna när vi var borta. Så vi fick bara en bukett (av gäster som inte alls tänkt på det) vilket var bra. Inget kul att få dyra presenter (så som buketter) som man inte kan uppskatta.

Men man får nog, som många sagt här innan i tråden, acceptera att dels förstår inte alla ens "önskerim", dels VILL INTE alla ge pengar. Om 30år kommer jag absolut att komma ihåg varenda en som hjälpt oss iväg på vår fina bröllopsresa, men jag kommer lika mycket att komma ihåg de fina presenter vi fick.

• Red Scarlet
    feministbrud skrev 2009-08-28 14:57:29 följande:
    Och ja, jag tycker att det är bättre att skriva saker rent ut, men det är jag det
    Jag tycker också att det är bättre att skriva/säga saker rätt ut, men ibland låter det som väldigt dålig etikett att göra det. Snarare låter vissa saker mer som KRAV än något annat.

"Vi har redan så mycket saker, vi undviker helst att få brödrostar och kaffekokare, istället önskar vi oss pengar att köpa en soffa för. Det kommer att finnas en låda med en sidenrosett runt på bröllopet där ni får lägga era bidrag." (??)

"Vi har omsorgsfullt formulerat en virtuell önskelista med presenter i olika prisklasser, där kan ni välja en som passar er bäst och klicka i att ni köper den. Då kan de andra gästerna se vad som finns kvar att köpa!" ....suck.

"Var snälla och ta kontakt med presentansvarig som har hand om vår önskelista så vi slipper ONÖDIGA dubletter!" (!)

Osv osv... gah.. att brudpar orkar obsessa över sådant i skrift, tycker det är lite oförskämt
  • Tristan79

Är det bara jag som typer det är pinsamt med presentönskemål i inbjudan överhuvudtaget? Eller är den svenskan i mig????

Jag menar, det är väl i 99 procent av fallen klart att gästerna har presenter men det könns så fult att ANTA det....säg åt mig att jag är knäpp

• Tjena

Vi kommer att göra så att vi skriver att vi har en presentlista på duka (har varit ihop i 12 år så lite nytt kan ju alltid behöva) men att vi mest av allt önskar oss ett bidrag till resan... kommer ju inte att lägga upp det på detta viset men det ska tydligt framgå iaf... då kan ju de som inte vill lägga pengar köpa något på duka som vi verkligen vill ha... istället för att leta upp något som vi kanske inte har behov av...

• Red Scarlet
    Tristan79 skrev 2009-08-29 07:01:59 följande:
    Är det bara jag som typer det är pinsamt med presentönskemål i inbjudan överhuvudtaget? Eller är den svenskan i mig????Jag menar, det är väl i 99 procent av fallen klart att gästerna har presenter men det könns så fult att ANTA det....säg åt mig att jag är knäpp
    Vi skrev inget i inbjudan, det tycker jag är lite övertydligt. Vi hade en bröllopshemsida med all information om bröllopet, länken fanns med i inbjudan. Där hade vi också en rubrik med "önskelista", och om någon frågade om vad vi önskade oss sa vi att de kunde gå in på hemsidan och kika om de ville. Jag tycker faktiskt att det räcker så, inbjudan handlar väl om bröllopet, inte om eventuella presenter?
  • Meria84

Vi skickade inbjudan till namnfest & bröllop samtidigt (namnfesten var i juni, bröllopet för en vecka sen) och hade med dikten på en separat lapp och även bröllopshemsidan. Alla våra gäster har inte internet, så det var därför.

Jag har hellre en önskelista än en hög samtal som undrar vad vi önskar oss (nog för att ett fåtal ringde ändå). Lärde jag mig av min syster, hon blev nedringd nån vecka före bröllopet av folk som undrade.
    Var ju knappast så att dikten var utformad som "ja det här vill vi att ni köper"

• rottizz1

Vi skrev att det var viktigast om dom kom på bröllopet men OM de hade tänkt ta med present så önskade vi oss bidrag till resa eller presentkort på valfri affär. Fast lite snyggare formulerat =) Kände att då kan de som inte vill ge pengar köpa ett presentkort så man själv kan välja ut nåt man vill ha för det. Men som sagt- var bara 2 som hade köpt nåt, resten fick vi pengar av.

• LB5

Vi skrev att vi önskar oss ett bidrag till bröllopsresa i present och fick över 45000 kr, en gitarr och en Tiffany's skål!!! Åh går fortfarande omkring och ler efter vårat underbara drömbröllop förra helgen!! Kan inte komma på en enda sak som gick fel... Kram på er alla!!!

• Aeternum

Här är en till! Jag tycker det är fruktansvärt genant att ens önska mig något till min födelsedag - samtidigt som jag (OM jag får något) heller inte vill ha en massa saker jag ändå inte vill ha.... Så när svärmor undrar om jag vill ha en skål/tekanna/brödrost eller vad som helst har jag svårt för att svara vad jag egentligen vill, tycker också att det är så otroligt tråkigt att alltid veta vad man ska få redan innan...
    Samtigt som det ju faktiskt är rätt praktiskt... Men jag brukar oftast svara eller önska mig gåvor tex från välgörenhetsorganisationer etc... DET uppskattar jag - men oftast inte så många som vill ge bort sådant!

Är det bara jag som typer det är pinsamt med presentönskemål i inbjudan överhuvudtaget? Eller är den svenskan i mig????Jag menar, det är väl i 99 procent av fallen klart att gästerna har presenter men det könns så fult att ANTA det....säg åt mig att jag är knäpp
  • MimmiMama

I så fall är jag också knäpp för jag känner likadant!

Vi skickade en bröllopsinbjudan och var nöjda och glada med det. Vi hade inte en tanke på att skicka med en önskelista När första gästen ringde och tackade ja så fick vi frågan vad vi önskade oss.
    Vi blev helt ställda för så långt hade vi inte ens tänkt!
    Vi ville bjuda på fest! Att vi skulle få presenter var liksom inte något viktigt Men vi skrev ner några saker på en lista som vår toastmadame hade och vi fick en del från den listan och en del andra saker som vi också blev jätteglada för som vi inte hade kommit på att vi kunde ha önskat oss

Som gäst tycker jag det är tråkigt att ge pengar, aptrist!
    Jag gillar att ge bort presenter som är på pricken något som de vill ha/ deras stil/ deras humor osv Jag filurar gärna i månader på en bra present som är given med hjärtat inte bara något man rycker åt sig i en affär för att ha något med sig.

Den bästa presenten vi fick på bröllopet var en mycket personlig sak som vi fick. Min styvdotter hade tagit ett väldigt vackert foto och jag hade vid ett tillfälle förra året att det var så vackert att hon borde göra en canvastavla av fotot.
    Det hade hon gjort nu och gav till oss
    En sådan present är mycket mera värd än pengar för oss.
    Men alla är olika....
  • SecretOne

Vi har gjort som många andra o skrivit att vi inte önskar oss något (har precis slagit ihop två hem och kört flera lass till biståndsaffären) men att om de vill ge något är vi jätteglada för ett bidrag till bröllopsresan. Vi har också skrivit att de kan lägga pengarna i vår resväska som vi har med under kvällen. Inga bankkonton eller sånt.

Vi var på bröllop i helgen och gav pengar med ett kort därtill att vi önskar att de använder pengarna till en lyxig middag på bröllopsresan. Då gav vi dem ändå en present fast att den inte är materiell. Jag hoppas vi får det så....

• Red Scarlet
    SecretOne skrev 2009-08-31 22:44:33 följande:
    Vi var på bröllop i helgen och gav pengar med ett kort därtill att vi önskar att de använder pengarna till en lyxig middag på bröllopsresan. Då gav vi dem ändå en present fast att den inte är materiell. Jag hoppas vi får det så....
    Jag tycker att det var jättefint att ni gjorde så, får hoppas att de följer er instruktion! Det ÄR tråkigt att ge bort pengar men är det vad brudparet önskar sig så är det trevligast etikett att följa det. I våra tackkort skrev vi specifikt vad vi hade kunnat göra för pengarna. Resan var ju redan betald när vi åkte men fickpengar hade vi inte så mycket. Så vi skrev ett stort TACK för att vi kunde unna oss lyxiga spa-behandlingar, thai-massage, att rida på elefanter och åka longtailboats till häftiga öar osv till de gäster som gett oss bidrag till bröllopsresan i present. Vi menade på att vi tänkte på de gäster som gjort alla dessa upplevelser möjliga. Vad jag fått höra uppskattades det av gästerna.
  • Tristan79

Bra idé! (Och jag kan fortsätta tycka att önskemål i inbjudan är pinsamma!

Red Scarlet skrev 2009-08-29 11:19:47 följande:

Vi skrev inget i inbjudan, det tycker jag är lite övertydligt. Vi hade en bröllopshemsida med all information om bröllopet, länken fanns med i inbjudan. Där hade vi också en rubrik med "önskelista", och om någon frågade om vad vi önskade oss sa vi att de kunde gå in på hemsidan och kika om de ville. Jag tycker faktiskt att det räcker så, inbjudan handlar väl om bröllopet, inte om eventuella presenter?
  • Tristan79

ÅÅ, det är det bästa som finns att lura på gåvor

MimmiMama skrev 2009-08-31 20:08:07 följande:
    [citat]

Som gäst tycker jag det är tråkigt att ge pengar, aptrist!Jag gillar att ge bort presenter som är på pricken något som de vill ha/ deras stil/ deras humor osv Jag filurar gärna i månader på en bra present som är given med hjärtat inte bara något man rycker åt sig i en affär för att ha något med sig.
Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...