Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...

Vi fick lite presenter, en del presentkort/upplevelsepresenter och en del pengar insatta på konto. Det kändes som att det var lättare för familj och släkt att ge rena pengabidrag än för vänner och yngre gäster, vilket jag absolut förstår! Vi hade dock varit väldigt tydliga med att vi inte önskade oss något alls i första hand, i andra hand bidrag till resan. Därför var det några som inte gav något, vilket jag tyckte var jättebra! De följde ju vårt önskemål Men eftersom många kom 'tomhänta' ändå(de hade satt in pengar i förväg) var det inget som stack ut heller. Som tur var hade vi försökt att berätta för gästerna att vi skulle åka på bröllopsresa dagen efter och helst inte ville ha buketter, de skulle ändå bara stå och vissna när vi var borta. Så vi fick bara en bukett (av gäster som inte alls tänkt på det) vilket var bra. Inget kul att få dyra presenter (så som buketter) som man inte kan uppskatta.

Men man får nog, som många sagt här innan i tråden, acceptera att dels förstår inte alla ens "önskerim", dels VILL INTE alla ge pengar. Om 30år kommer jag absolut att komma ihåg varenda en som hjälpt oss iväg på vår fina bröllopsresa, men jag kommer lika mycket att komma ihåg de fina presenter vi fick.

• Red Scarlet
    feministbrud skrev 2009-08-28 14:57:29 följande:
    Och ja, jag tycker att det är bättre att skriva saker rent ut, men det är jag det
    Jag tycker också att det är bättre att skriva/säga saker rätt ut, men ibland låter det som väldigt dålig etikett att göra det. Snarare låter vissa saker mer som KRAV än något annat.

"Vi har redan så mycket saker, vi undviker helst att få brödrostar och kaffekokare, istället önskar vi oss pengar att köpa en soffa för. Det kommer att finnas en låda med en sidenrosett runt på bröllopet där ni får lägga era bidrag." (??)

"Vi har omsorgsfullt formulerat en virtuell önskelista med presenter i olika prisklasser, där kan ni välja en som passar er bäst och klicka i att ni köper den. Då kan de andra gästerna se vad som finns kvar att köpa!" ....suck.

"Var snälla och ta kontakt med presentansvarig som har hand om vår önskelista så vi slipper ONÖDIGA dubletter!" (!)

Osv osv... gah.. att brudpar orkar obsessa över sådant i skrift, tycker det är lite oförskämt
  • Red Scarlet
    Tristan79 skrev 2009-08-29 07:01:59 följande:
    Är det bara jag som typer det är pinsamt med presentönskemål i inbjudan överhuvudtaget? Eller är den svenskan i mig????Jag menar, det är väl i 99 procent av fallen klart att gästerna har presenter men det könns så fult att ANTA det....säg åt mig att jag är knäpp
    Vi skrev inget i inbjudan, det tycker jag är lite övertydligt. Vi hade en bröllopshemsida med all information om bröllopet, länken fanns med i inbjudan. Där hade vi också en rubrik med "önskelista", och om någon frågade om vad vi önskade oss sa vi att de kunde gå in på hemsidan och kika om de ville. Jag tycker faktiskt att det räcker så, inbjudan handlar väl om bröllopet, inte om eventuella presenter?
  • Red Scarlet
    SecretOne skrev 2009-08-31 22:44:33 följande:
    Vi var på bröllop i helgen och gav pengar med ett kort därtill att vi önskar att de använder pengarna till en lyxig middag på bröllopsresan. Då gav vi dem ändå en present fast att den inte är materiell. Jag hoppas vi får det så....
    Jag tycker att det var jättefint att ni gjorde så, får hoppas att de följer er instruktion! Det ÄR tråkigt att ge bort pengar men är det vad brudparet önskar sig så är det trevligast etikett att följa det. I våra tackkort skrev vi specifikt vad vi hade kunnat göra för pengarna. Resan var ju redan betald när vi åkte men fickpengar hade vi inte så mycket. Så vi skrev ett stort TACK för att vi kunde unna oss lyxiga spa-behandlingar, thai-massage, att rida på elefanter och åka longtailboats till häftiga öar osv till de gäster som gett oss bidrag till bröllopsresan i present. Vi menade på att vi tänkte på de gäster som gjort alla dessa upplevelser möjliga. Vad jag fått höra uppskattades det av gästerna.
Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...