• Meria84

Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...

...hur gick det på bröllopet?

Vi var helt naiva, hade skrivit en dikt om att vi önskade oss bidrag till en skinnsoffa. Dikten var utformad som de brukar med att vi har en massa grejer hemma och behöver inget mer osv.

När gästerna sen kom undrade vissa vart de skulle ställa presenterna Som tur var hade vi ett litet bord där gästboken låg osv, där det fanns plats. Sen kom fler och fler. Tror det var hälften av gästerna (38 var vi totalt) som kom med present istället.

Självklart glada ändå, för de flesta hade en fin tanke bakom presenten. Blev alltså inte besviken för att vi inte fick en slant istället. Men undrar lite hur ni haft det. Även era funderingar kring varför man bestämmer sig för att köpa en present ändå?

• Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...
  • Meria84

Bra synpunkter där! Det är klart det kanske känns dumt för vissa att alla ser just hur mycket man gav. Den biten kunde säkert ha lösts på ett annat sätt som inte blev så uppenbart.

Jag känner bara för mig själv, om jag ska på ett bröllop där de önskar sig bidrag. Det skulle bara kännas lite envist på ett sätt att ändå komma med en present. På samma sätt som att komma med en present när paret avsagt sig presenter i huvudtaget.

Nej vi hade ju inte bröllop för att ha råd med en soffa om man säger så Vi såg det bara som ett smidigt sätt att komma undan att få en massa grejer vi kanske inte behövde, om folk ändå ville komma med presenter. Framgick i dikten också.

• Meria84
    feministbrud skrev 2009-08-28 14:26:41 följande:
    En önskelista är ingen beställningslista, det måste man komma ihåg. Som gäst vill jag också hellre ge present än pengar och jag är en sådan som tycker att det är lite oförskämt (inte mycket, men lite) att BARA önska sig pengar. Att man gör en dikt av det hela skulle nog göra saken mer irriterande för min del
    Vet ju såklart att det inte är en beställningslista, så korkad är jag inte. Men jag förstår inte grejen att köpa en massa grejer som är "brukligt" till ett brudpar, när de redan sagt att de inget behöver. Oförskämt ser jag inte hur det kan bli, det var ju ett sätt att ha ett önskemål. Jag tycker det är svårt med bröllopspresenter när man inte känner paret såpass att man vet vad de kanske vill ha. Lättare då med ett bidrag.

Dikten struntar jag i om folk tyckte om eller inte faktiskt, de flesta verkade tycka det var skoj iaf. Hellre en dikt än att bara skriva "vi önskar oss bidrag till en soffa", låter stelare än vad det var vi menade. Smaksak antar jag
  • Meria84
    Alexxxi skrev 2009-08-28 10:35:11 följande:
    Hehe... va konstigt, gud så förvånad jag hade blivit.Jag tror vi ska hänvisa till ett "bröllops konto", då vi själva vill köpa allt istället för att få tex dubletter. Tycker det är mer pinsamt att fråga om ett kvitto.Så istället pengar, haha hoppas folk förstår.
    Tydligen inte alla som förstår Nej men jag blev lite paff när det var så många som köpte presenter istället. Tacksam fortfarande för att de lagt ner tid att välja ut något, så man fnyste ju inte bara och tänkte "men vi ville ju ha pengar". Bara ren förvåning.
  • Meria84
    feministbrud skrev 2009-08-28 14:57:29 följande:
    Jag håller med om att det är trist att få saker man inte vill ha, men om man önskar sig pengar enbart så kommer de som itne vill ge det att få hitta på något. Bättre då att ha en liten önskelista med alternativa saker, men precisera att man helst vill ha pengar. Man kan ju alltid önska sig handdukar och lakan, sådant går ju åt.Och ja, jag tycker att det är bättre att skriva saker rent ut, men det är jag det
    [/citat]

Det hade varit smart, tänkte jag inte på. Borde ha kunnat klämts in nånstans på alternativa grejer vi behövde...
    Alexxxi skrev 2009-08-28 14:59:46 följande:
    [citat]
    Precis, man blir glad för det minsta lilla, bara tanken att dem tänkte ut och valde nåt gör mkt.Men när man klart och tydligt skrivit att man gärna vill ha pengar, speciellt när man skrivit till VAD man vill ha det, så borde folk förstå. hehe.Aja, men har det blivit nån soffa än?
    Ja, en soffa var det vi kom på att vi verkligen behövde, så tanken var ju att de som ville komma med present kunde hjälpa oss att få den Nej vi har inte hunnit än, bara en vecka sen bröllopet nu så man försöker mest komma ur trötthetskoman
  • Meria84

Vi skickade inbjudan till namnfest & bröllop samtidigt (namnfesten var i juni, bröllopet för en vecka sen) och hade med dikten på en separat lapp och även bröllopshemsidan. Alla våra gäster har inte internet, så det var därför.

Jag har hellre en önskelista än en hög samtal som undrar vad vi önskar oss (nog för att ett fåtal ringde ändå). Lärde jag mig av min syster, hon blev nedringd nån vecka före bröllopet av folk som undrade.
    Var ju knappast så att dikten var utformad som "ja det här vill vi att ni köper"

Svar på tråden Ni som önskade bidrag i bröllopspresent...