• flizz

Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart

detta skrev jag till butiken, hoppas nu att jag får ett svar med en ursäkt.

Hej,

Mitt namn är Felicia.

Jag känner att jag behöver skriva till er då jag och min sambo fick väldigt tråkigt bemötande på guldfynd i Karlstad.

Vi gick in i butiken den 30/8 och väntade på vår tur, tjejen i kassan låste upp och tog fram dom släta förlovningsringarna jag bad om.

Efter det gick hon bara därifrån och ställde sig i kassan, det fanns inga kunder i butiken så hon gick inte dit för att hjälpa någon.

Jag var tvungen att gå tillbaka till henne för att be om något att prova storlekarna på fingrarna med, hon gick och hämtade det och lämnade oss sedan igen.

Sen när vi hade bestämt oss var jag tvungen att gå till kassan ännu en gång för att visa vilka ringar det var vi ville ha, vi beställde dom sedan och gick därifrån.

När jag sedan kom hem kände jag verkligen hur tråkigt det var att vi inte hade fått någon hjälp, vi fick inte veta vilken kvalitet det var på vilka ringar eller vad någon av det kostade (jag vet att priset står nedanför).

Jag hade mer än gärna sätt att hon hade pratat om ringarna så vi hade fått veta vad vi köpt.

Jag trodde att när man skulle välja ut ringar skulle vara trevligt och att man skulle kunna få ha en kunnig människa bredvid sig som skulle kunna hjälpa en om man hade några frågor.

Nu var jag istället som kund tvungen att springa fram och tillbaka till henne om jag hade några frågor, det hade kännts okej om hon hade varit ensam som säljare i butiken och det hade varit kunder i kassa och hon hade ursäktat sig och frågat om det var okej att gå till kassan och hjälpa kunderna där, men nu var hon varken ensam eller hade kunder i kassan.

Vi ville också ha gravyr i ringarna, och jag frågade då hur mycket det rymdes i ringen då fick jag till svar:

- jag vet inte, typ inte så mycket.

Borde inte hon veta det när hon jobbar i butiken?

Känner nu att jag nästan ångrar att jag spenderade mina slantar hon er, det känns också mycket tråkigt att det är fler än jag som hade denna tråkiga åsikt om dålig service, då jag har pratat med många andra som också kännt sig dåligt bemötta.

Hoppas att ni tar detta mail som något som kan göra eran butik bättre, hoppas också på att i framtiden kunna få bättre bemötande om jag nu väljer att gå tillbaka någon gång.

Om det är viktigt hette säljaren ******.

Mvh Felicia

• Svar på tråden Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart
  • AnnBo

Jag tycker det är helt rätt att du skickar ett brev.
    Har själv jobbat inom service och det spelar ingen roll om man har en kass dag, kunden är viktigast, annars kan man stanna hemma.

• KatjaB

Men om det är butikens "problem" så är det väl inte fel att göra butiken uppmärksam på det.

Ore skrev 2009-09-01 15:47:55 följande:
    Hur svårt hade det varit att fråga "ursäkta, skulle vi kunna få litet hjälp här"? Eller att be henne ta reda på det som hon inte visste?Eller att helt sonika gå därifrån om man inte var nöjd med servicen.Visst kan det vara bra att skriva och "klaga" ibland, men jag tycker det är litet fel hanterat i det här fallet. Där och då så agerade ni inte som att ni tyckte att hennes bemötande var fel. Eller vågade ni inte ta det med henne?Hur som helst, litet fegt att komma med ett brev i efterhand om man inte vågat begära den hjälp man önskat där och då. Att sedan expediten inte verkar vara någon höjdare är ju en annan femma, men det är ju butikens "problem".
  • Alexxxi

Tycker att du både har gjort rätt och fel faktiskt. Eftersom du tyckte du blev dåligt bemött kunde du tagit det med henne eller till och med nån annan i butiken först.

Hon kanske uppfattade er som ett par som ville kolla själva och så sen att ni fick dra i henne varje gång ni ville ha hjälp så är det en annan sak.

Som flera andra redan har sagt, har man ett serviceyrke och inte är på humör den dagen ska man nog hellre stanna hemma än att va på jobbet och vara otrevlig istället.

Frågan är bara om ditt brev kommer göra nån större nytta med tanke på att hon inte va otrevlig mot er utan hon gav er bara inge större uppmärksamhet om man säger så.

Jag själv kan irritera mig på sånt men då nämner jag det hellre för nån annan i butiken kanske, en annan anställd jag blir bättre bemött av tex, och då hade jag påpekat det för henne först och hoppats på att hon skulle göra nåt åt saken.

• Ore
    KatjaB skrev 2009-09-01 16:21:33 följande:
    Men om det är butikens "problem" så är det väl inte fel att göra butiken uppmärksam på det.
    Nej, i det här fallet tycker jag nog inte det. Det här brevet kommer säkert landa hos butikschefen, och finnas med i dennes medvetande bra länge angående just denna säljaren - oavsett om det hela var ett missförstånd eller inte. Hade TS istället uttryckligen bett om att få mer hjälp, bett säljaren ta reda på saker som hon ev inte visste, och liknande så hade det varit befogat att skicka ett brev enligt mig. Som fallet verkar vara nu är det en överdrift, tycker jag.

Alltid när man reklamerar/klagar m.m. bör man ge säljaren/butiken/företaget en chans att korrigera sitt "fel". Borde ju vara allra lättast innan man ens har köpt något, eftersom man då kan låta bli... Till och med Allmänna Reklamationsnämnden rekommenderar ej ersättning eller kompensation till dem som inte tar upp sitt klagomål direkt på plats, om de är missnöjda...

Som så många andra är inte jag alltid 100 % på topp på mitt jobb, och kan göra små misstag. Men jag är glad om jag får en chans att rätta till dem själv, genom påpekan eller liknande, INNAN man klagar till min chef. Är det inte så för de flesta?
  • flizz

saken är faktiskt den att jag bad om hjälp jag sa att jag inte visste något om detta och gärna ville ha hjälp och hon vände lika fort ryggen till ändå jag kanske skulle ha nämnt det i brevet, men tänkte inte på det förän några av er har påpekat de.

Jag är inte ute efter kompensation eller ersättning jag vill bara göra dom uppmärksam på hur jag uppfattade att jag blev bemött.

Jag kanske skulle sagt något till henne, men jag kände mej alldelens för feg, kanske låter dumt men så är det.

• Augusti09

det är bra att du skickar brev för vissa anställda uppträder annorlunda när chefen är närvarande och då får man som chef en bra bild vilket i fallet inte behöver vara sant!

• flizz

ja hon behöver ju inte alltid vara en dålig säljare men vid detta tillfälle tyckte jag att hon va det, hon blängde också konstigt på oss, och antog direkt att vi inte kunde betala hela summan utan bara skulle betala handpenningen.

Sådana saker har jag inte skrivit med i brevet, då känns det som man blir för gnällig men nu när dom flesta bara tror att jag har skitit i att göra henne uppmärksam på att jag finns.
    Så jag kanske inte borde ha utelämnat alla detaljer ändå.

Men men får jag ett svar och dom vill veta mer så får dom självklart veta mer.

• 090208

Nja du, det ar knappast kundernas fel... Sorry, men jag har sana pa mitt jobb ibland. Det ar ens jobb helt enkelt, och det ar faktiskt inte sa svart att bara le fast man ar ledsen inuti som ju hander alla.
    Men ar det sa jakla elandigt kanske man ska stanna hemma. Jag vet att alla ar manniskor med daliga dagar, men nar man jobbar med kundservice... Kanske ska byta jobb om man inte pallar.

Waersta skrev 2009-09-01 14:41:52 följande:
    Men hon kanske hade något hon var tvungen att göra? Eller hade en riktigt kass dag? Alla kan inte vara på topp jämnt och hon kanske kände att hon inte orkade vara social och positiv just den här dagen. vad som helst kan ju ha hänt. Om det nu fanns andra butiksbiträden, varför frågade ni inte dem om hjälp istället?Det kanske var den här tjejens tur att ha ansvar för kassan eller vad som helst.
  • 090208

flizz:
    Var det inte du som skrev nat om att ni ville betala allt pa en gang? Och att tjejen innan sagt nat lustigt om forskottet?

• 090208

Preciiiis vad jag tankte skriva. Det ar ju inte butikens problem om dom inte vet om det an.

Tycker det ar BRA att TS sager ifran.

KatjaB skrev 2009-09-01 16:21:33 följande:
Svar på tråden Nu är mitt "arga" brev till guldfynd klart