• tingeling11

kuvertavgift

Hej svejs!

Ni som tagit/tänker ta kuvert avgift istället för bröllopspresent, hur har ni formulerat det? I inbjudan eller på något annat sätt? hur har ni gjort för att få in pengarna? öppnat ett spec konto där gästerna kan sätta in eller tagit emot kontanter på bröllopsdagen?

• Svar på tråden kuvertavgift
  • CeKe

Hej! Vi är i valet o kvalet hur vi ska göra just mellan önska oss pengar och be om kuvertavgift... Om vi väljer kuvertavgift, har jag ett konto som jag/vi aldrig använder, så det blir nog det vi skriver i sådana fall... Eller så kanske vi öppnar ett gemensamt.

Vi har fundrat på ett rim att skriva som inbjudan (har snott bitar från en annan tjej här på BT):

I Frötuna kyrka ska bröllopsmarschen ljuda
    och vi har den stora äran att
    X & X
    I valfria kläder bjuda
    Den 10 juli kl 15:00 är det dags
    Då fyller vi kyrkan till max
    Den bästa gåva för oss va
    om ni som bröllopsgäst innan den 31 maj tacka ja

Men på förfrågan utav er
    om vi en önskelista skrivit ner?
    Att önska oss något till hemmet är inget vi vill,
    då vi bor så litet att de räcker till

En önskan vi dock har
    är att kunna bjuda alla och en var
    därför vi be alla som komma kan
    till kuvertavgift sätta in 250 kr per man
    Med middagsbuffé, tårta dans och sång
    i X bygdegård from kl 17:00 vi fröjda oss natten lång

• tingeling11

tack så mycket ceke! några andra som har några tips?

• JoPe2009

Tolka mig nu inte fel och mitt inlägg handlar _inte_ om att ha invändningar mot kuvertavgifer, men blir det inte lite konstigt formulerat på slutet att skriva att man vill "bjuda" alla när det i praktiken handlar om att man måste betala själv som gäst för att vara med. Brudparet bjuder ju inte?!

Som sagt, det är ingen ivändning mot kuvertavgifter men jag tycker inte den formuleringen känns rätt.

• mittid

Om man bjuder in till knytis, "bjuder" man inte in till fest då??

Om man istället för present eller bidrag till en resa önskar ett bidrag i form av en kuvertavgift, bjuder man inte in till fest då???

Måste man bjuda på ALLT för att man ska kunna skriva "bjuda"? Få bröllopskalas kostar runt 250 kr/person och skulle nu så vara fallet så är det väll bra ändå!

Är det på nått sätt "finare" att ta emot fyra brödrostar och förfasa sig över hur oengagerade gästerna har varit när de inte tagit reda på vad man faktiskt önskat sig och hålla reda på vad alla andra har köpt?

Såklart så kan man skriva att man avsäger sig presenter och istället föredrar en kuvertavgift som bidrag till festen.

Det ena är inte på något sätt "bättre" än det andra!!!

JoPe2009 skrev 2009-09-03 18:05:33 följande:
    Tolka mig nu inte fel och mitt inlägg handlar _inte_ om att ha invändningar mot kuvertavgifer, men blir det inte lite konstigt formulerat på slutet att skriva att man vill "bjuda" alla när det i praktiken handlar om att man måste betala själv som gäst för att vara med. Brudparet bjuder ju inte?!Som sagt, det är ingen ivändning mot kuvertavgifter men jag tycker inte den formuleringen känns rätt.
  • tingeling11

vi har frågat några i våran gemenskapskrets ang kuvertavgift och ingen annan än min mamma har haft invändningar kring detta. hon tyckte som JoPe2009. Alla vi frågat tycker att det är ganska skönt att slippa behöva leta present och sedan ha en fast summa som alla betalar och inte behöva känna att dom ger för liten summa pengar i present. Vi har festen på herrgård och bjuder annars på brudskål med snittar, middag, dryck till middag samt vickning. Och vi tänkte ta 200 kr i kuvertavgift.
    Dock förstår jag vad JoPe2009 menar, det känns lite si så där att "be" om pengar men övriga kalas/fester vi varit på där det önskats pengar/kuvertavgift har vi aldrig rynkat på pannan över alls. Känns inte alls konstigt för en annan... Har fått för mig att det är ganska vanligt idag. Det är festen man vill ha, inte presenterna. Förstå mig rätt!(oj, nu blev det långt inlägg)

• Moirie

Jag tycker inte man behöver lägga in någon värdering i det här med kuvertavgift eller inte men jag studsade lite när jag läste rimmet eftersom jag läste "bjuda" som i betydelsen "bjuda på något" och sen läser man om avgift. Om du lägger ändrar till "att kunna bjuda IN alla och envar..." så tycker jag det blir mer logiskt.

CeKe skrev 2009-09-03 15:35:03 följande:
    En önskan vi dock harär att kunna bjuda alla och en vardärför vi be alla som komma kantill kuvertavgift sätta in 250 kr per manMed middagsbuffé, tårta dans och sångi X bygdegård from kl 17:00 vi fröjda oss natten lång
  • JoPe2009
    mittid skrev 2009-09-03 22:09:23 följande:
    Det ena är inte på något sätt "bättre" än det andra!!!
    Läs om och läs rätt! Jag skriver tydligt att jag inte invänder mot kuvertavgifter i sig!!!

Moirie verkar ha snappat vad jag menar och jag håller med henne.
  • CeKe

Intressant diskussion. Jag menar, även om man har kuvertavgift, bjuder man ju in folk att delta på festen så att de vet att de är välkomna =) Annars måste man ju ändra på ordet inbjudningskort också och det verkar ju lite jobbigt o krångligt...

Jaja, nog om det. Rimmet är inte 100 %, men har bara spånat lite.

Har börjat fundera mer och mer på det här med vad det är som gör att alla förväntar sig helt andra saker när det gäller en bröllopsfest än en annan slags fest... För mig blir det konstigt om en bröllopsfest blir nåt som man bara kan ha om man känner sig rik och kan bjuda på allt etc. Äsch, nu blev det här långt och snurrigt, men ni kanske fattar vad jag menar???

Vi har också pratat med släkt och vänner om vad de anser om kuvertavgift. Tror ingen har tyckt det varit en dum idé, utan de reaktioner vi fått är "Gu va smarta ni är!", "skönt, då behöver vi inte fundera på presenter" etc. Så för oss känns det helt ok. Har dock ändå börjat fundera på att önska oss pengar istället, men ärligt talat tycker jag nästan det känns mer kymigt... i a f då vi inte har tänkt oss ngn bröllopsresa att önska oss pengar till etc, då vår plan är att vara ute med båten i skärgården!

• mittid

Jag kan läsa... Det var min åsikt jag skrev ner och den är kopplad till raden ovanför: "Såklart så kan man skriva att man avsäger sig presenter och istället föredrar en kuvertavgift som bidrag till festen."

Påstår inte att du har invändningar emot kuvertavgift...
    Min kommentar ang. ditt inlägg var att du ansåg att man inte "bjuder" om man väljer kuvertavgift.

Så läs om och läs rätt!

JoPe2009 skrev 2009-09-07 10:29:07 följande:
    Läs om och läs rätt! Jag skriver tydligt att jag inte invänder mot kuvertavgifter i sig!!!Moirie verkar ha snappat vad jag menar och jag håller med henne.
Svar på tråden kuvertavgift