• Ore

Tips på billig brudbukett

RonnysNina skrev 2009-09-09 20:44:07 följande:
    Undvik att nämna order "brud" framför så blir det bra mycket billigare.
    I de flesta floristbutiker är nog det är en myt att det blir dyrare bara för att man nämner ordet brud... Däremot så kan det ju gå på en del om det ska vara ett visst antal blommor, i en viss storlek osv, när floristen ska följa en färdig bild och ha med vissa saker. Det kan då vara dyrt i inköp, för att man garanterat ska få färska, fina blommor av rätt sort. Kanske behöver beställa några extra för att gardera att det inte är färgvariationer. Avsätta gott om tid för att göra buketten, och även gott om tid för (minst) en konsultation innan...

Den floristen jag anlitade sa att bruden i fråga är nöjd med en bukett som hon sätter ihop på 5 minuter av de blommor som finns hemma, och sedan bara binder ett band runt, så spelar det ingen som helst roll om den ska användas som brudbukett eller inte.

Dock kan det ju komma in litet yrkesstolthet också, man vill att en brudbukett, som blir förevigad på en massa bilder, ska vara snygg och jämn, så i många fall så VILL nog floristen gärna kunna lägga litet tid på buketten. Och tid är ju pengar för alla företag...
  • Ore

Just det, precis som Frulle säger, så skulle jag om jag var du gått till floristen, sagt maxbeloppet och att du ska gifta dig och vill ha en enkel bukett med röda rosor i.

• Ore
    SecretWedding skrev 2009-09-09 20:54:59 följande:
    RonnysNina, så sant så sant. Bara för att man säger något bröllopsrelaterat ord så pangar de på med typ 50% höjning av priset. Så är det ju både vad gällande, blommor, tårta, hår och dylikt.
    Återigen... Ifrågasätt varför? Både florist, konditor och frisör kunde mycket väl förklara för mig vad jag fick för de extra pengarna. En tårta monterad på ställning, levererad i kylbox (hyra av dessa var inkluderat i priset) t.ex. Min frisyr var ungefär dubbelt så dyr som min tärnas, den tog också dubbelt så lång tid att fixa, och så låg konsultationstid utöver det.

Skulle aldrig gått med på att betala extra om jag inte ville ha den servicen som jag betalar för.
  • Ore

Snart Andersson skrev 2009-09-10 09:45:45 följande:

Min syster gick till närmsta florist och sa att hon ville beställa en bukett för 300 kronor. Sedan sa hon vilka färger hon ville ha (gult, blått och vitt) och att det skulle vara en handbukett. Hon nämnde aldrig att det var till ett bröllop och därför fick hon en superfin bukett för bara 300 kronor. Smart, va?
    Jag hävdar ju att jag hade kunnat få en lika fin bukett, för samma pris, ÄVEN om jag nämnde att det skulle vara till mitt bröllop.
Svar på tråden Tips på billig brudbukett