Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Tips på billig brudbukett

Ore har alldeles och helt och hållet rätt i sitt inlägg!

Det ÄR dyrare med ett traditionellt brudbinderi, men det gäller ALLA specialbinderier av massor av skäl, men ffa att man är tvungen att förbeställa exakta sorter. När man som florist gör det så blir det dyrare, och det beror på att blommor säljs på vad som kallas omvänd auktion. Dvs, i början är varan s pris högst, och sjunker sedan allteftersom klockan på auktionen tickar ner.

Har man is i magen som grossist och trycker sent så kan man göra riktiga kap. MEN man kan likaväl bli utan.

Alla förbeställningar bokas INNAN auktionen börjar. Alltså kan priset dra iväg rejält.
    Det är inte i floristens makt att påverka och definitivt inte något lurendrejeri eller att man passar på vid bröllop att klämma pengar ur brudparen.
    Här har ni ett mycket gott skäl att inte detaljstyra floristen för mycket i fråga om sorter om priset är viktigt att hålla nere. Prata då färg,form och känsla på buketten istället för exakta sorter och sätt ett maxpris. Ge därefter floristen mycket handlingsfrihet, så slipper ni de fördyrande förbokningarna.

Dessutom tar brudbeställningar med allt letande av material, konsultationer med ändringar och velande och så själva arbetet, oerhört mycket tid i anspråk. Betalt för sin tid måste man ta, men jag lovar att de flesta LÅNGT ifrån tar betalt för ALL tid man lägger ner.

Går du ts in i en butik och ber om en fin bukett för 300 kr dagen innan din vigsel och inte föräntar dig annat än vad de har inne för dagen, så är jag säker på att du går ut med en fin bukett i handen.

• passionsblomman

Ja gör det och hitta inte på några andra omformuleringar! Det blir bara pinsamt och helt onödigt. Jag själv blir inte glad om jag märker att någon ljuger för mig, oavsett anledning.

Du kommer att få en jättefin bukett, det är jag säker på.

M Magdalena skrev 2009-09-09 21:39:00 följande:

Tack alla! Ja, jag var in för ett par dagar sedan och de skulle ha färsa blommor inne imorgon så jag går in då och säger precis så som ni skiver. Blir nog kanon!
  • passionsblomman

Det var med säkerhet inte att hon lät bli att säga bröllop som gjorde priset, uatn att hon höll sig till att ange färgönskemål och dessutom inte behövde värsta konsultationen, utan var tämligen klar över vad hon ville beställa.

Så, det smarta var att inte haka upp sig på exakta sorter och antal i blomväg.

Snart Andersson skrev 2009-09-10 09:45:45 följande:

Min syster gick till närmsta florist och sa att hon ville beställa en bukett för 300 kronor. Sedan sa hon vilka färger hon ville ha (gult, blått och vitt) och att det skulle vara en handbukett. Hon nämnde aldrig att det var till ett bröllop och därför fick hon en superfin bukett för bara 300 kronor. Smart, va?
  • passionsblomman

Hur i all världen räknar du då?

Vad får "kvistar" kosta? Får en ros bara kosta tio spänn? eller mindre? Vad får arbetet kosta?
    Du verkar mer tänka dig de priser flooristen själv får betala i inköp för blommorna. 400 för 20 rosor är ett jättelågt pris!

• passionsblomman

Problemet här är ju att det inte är så lätt att specialbetälla hem tio-pack,dvs billighetsrosor i särskilda sorter och färger. kommer du in till mig och säger att du vill ha din bukett bunden av "skitrosor" så får du inga särskilda garantier på exakta sorter och nyanser, utan då blir det som det blir. Ska du ha röda så kan det väl funka, då det knappast kan skära sig åtminstone. men jag skulle aldrig våga garantera hållbarhet en hel dag Och det är inte det brudar brukar vilja ha i sin bukett heller, utan de finaste rosor de sett snarare.

jag skulle inte ta mer betalt för blommorna, men du skulle få betala nån hundralapp för arbetet hursomhelst. Jag skulle behöva avsätta tid för att binda den nämigen och den personalen kan inte serva andra kunder samtidigt.

Förövrigt så borde ingen florist binda om buntar till buketter utan att ta betalt, för det är ju just att de står obehandlade på hink i sin plast som gör priset. Så fort du bryter förpackningen och börjar jobba med dem tickar klockan och du behöver ha påslag för tiden, precis som på allt annant snitt i kylen. Det är också mycket vanligt att man tar 25-50 kr för att binda om buntar.

• passionsblomman

Elinoch Fege: Jag såg just din tråd omblommor och vill bara tillägga att du SJÄLVKLART inte måste ha någon brudbukett öht! Det finns inga sådana måsten. Och vill man kan man ju tex ha en sådan där fin liten väska, antingen kuvert eller en sån som ser ut som en liten påse.

Det funkar också med bara en enda blomma. Vill man kan man köpa en sk. solitär, där floristen tar en särskilt fin blomma och dekorera s´den med annat grönt, fina kvistar/bär/fjäder/band etc så den blir lite mer arbetad.

Mitt bästa tips för att det inte ska bli kostsamt är att man går till en välsorterad butik och pratar med floristen dagen innan eller smma dag och ber dem binda något fint av vad de har hemma för dagen. Då slipper man alla fördyrande specialbeställningar. DSka man ha fler arbeten, som coursage, tärnbukett osv, bör man komma senast dagen innan, annars kanske de inte hinner göra allt.

• passionsblomman

Visst är jag florist. Och brinner för mitt yrke och att saker ska gå rätt till också. I alla led.
    notera att jag har citttecken runt "skitblommor", dvs, det är inte A-kvalite, isåfall skulle de aldrig gå som buntblommor.

Däremot kan man mycket väl hitta ok buntar och de behöver inte alls dö snabbt eller så. Men det är ändå skillnad på kvalité mot de man inte säljer på hink.
    Jag ser att du skriver JAG hela tiden, men det framgick inte i ditt första inlägg att du pratade buntblommor och det förekommer väldigt varierande uppfattning om vad blommor får kosta utan att det är "hutöst dyrt" osv, så det brukar behövas ett och annat inlägg som nyanserar bilden lite.

Även ditt inlägg bidrar ju till en helhetsbild eller hur? Och när det nu står lart vad du mer exakt tänkt så är det ju inte konstigare än så.

Jag önskar dig lycka till, gratulerar till en florist du litar på och hoppas du får en härlig brölopsdag.

Svar på tråden Tips på billig brudbukett