• M Magdalena

Tips på billig brudbukett

Vi gifter oss enkelt och jag vill ha en billig brudbukett. Hittar man något för 200-300 kr eler 500 kanske? Vad skulle vara fint?

Vad skulle det kosta att binda ihop något av 10 röda rosor?

• Svar på tråden Tips på billig brudbukett
  • passionsblomman

Ore har alldeles och helt och hållet rätt i sitt inlägg!

Det ÄR dyrare med ett traditionellt brudbinderi, men det gäller ALLA specialbinderier av massor av skäl, men ffa att man är tvungen att förbeställa exakta sorter. När man som florist gör det så blir det dyrare, och det beror på att blommor säljs på vad som kallas omvänd auktion. Dvs, i början är varan s pris högst, och sjunker sedan allteftersom klockan på auktionen tickar ner.

Har man is i magen som grossist och trycker sent så kan man göra riktiga kap. MEN man kan likaväl bli utan.

Alla förbeställningar bokas INNAN auktionen börjar. Alltså kan priset dra iväg rejält.
    Det är inte i floristens makt att påverka och definitivt inte något lurendrejeri eller att man passar på vid bröllop att klämma pengar ur brudparen.
    Här har ni ett mycket gott skäl att inte detaljstyra floristen för mycket i fråga om sorter om priset är viktigt att hålla nere. Prata då färg,form och känsla på buketten istället för exakta sorter och sätt ett maxpris. Ge därefter floristen mycket handlingsfrihet, så slipper ni de fördyrande förbokningarna.

Dessutom tar brudbeställningar med allt letande av material, konsultationer med ändringar och velande och så själva arbetet, oerhört mycket tid i anspråk. Betalt för sin tid måste man ta, men jag lovar att de flesta LÅNGT ifrån tar betalt för ALL tid man lägger ner.

Går du ts in i en butik och ber om en fin bukett för 300 kr dagen innan din vigsel och inte föräntar dig annat än vad de har inne för dagen, så är jag säker på att du går ut med en fin bukett i handen.

• M Magdalena

Tack alla! Ja, jag var in för ett par dagar sedan och de skulle ha färsa blommor inne imorgon så jag går in då och säger precis så som ni skiver. Blir nog kanon!

• passionsblomman

Ja gör det och hitta inte på några andra omformuleringar! Det blir bara pinsamt och helt onödigt. Jag själv blir inte glad om jag märker att någon ljuger för mig, oavsett anledning.

Du kommer att få en jättefin bukett, det är jag säker på.

M Magdalena skrev 2009-09-09 21:39:00 följande:

Tack alla! Ja, jag var in för ett par dagar sedan och de skulle ha färsa blommor inne imorgon så jag går in då och säger precis så som ni skiver. Blir nog kanon!
  • Snart Andersson

Min syster gick till närmsta florist och sa att hon ville beställa en bukett för 300 kronor. Sedan sa hon vilka färger hon ville ha (gult, blått och vitt) och att det skulle vara en handbukett. Hon nämnde aldrig att det var till ett bröllop och därför fick hon en superfin bukett för bara 300 kronor. Smart, va?

• Frulle

Vad var så smart menar du?

Snart Andersson skrev 2009-09-10 09:45:45 följande:

Min syster gick till närmsta florist och sa att hon ville beställa en bukett för 300 kronor. Sedan sa hon vilka färger hon ville ha (gult, blått och vitt) och att det skulle vara en handbukett. Hon nämnde aldrig att det var till ett bröllop och därför fick hon en superfin bukett för bara 300 kronor. Smart, va?
  • Ore

Jag hävdar ju att jag hade kunnat få en lika fin bukett, för samma pris, ÄVEN om jag nämnde att det skulle vara till mitt bröllop.
  • BlomAnna
    JollyO skrev 2009-09-09 23:35:09 följande:
    Kolla in buketten hon gör i detta klippet. Görsnygg och jättebillig!www.tv4.se/1.283438
    Vilken bra länk. Den blev verkligen jätte fin ju...och lär inte kosta många kronor. vill ma ha den lyxigare är det ju lätt som en plätt att lägga till lite rosor eller liknande... kanontips
  • passionsblomman

Det var med säkerhet inte att hon lät bli att säga bröllop som gjorde priset, uatn att hon höll sig till att ange färgönskemål och dessutom inte behövde värsta konsultationen, utan var tämligen klar över vad hon ville beställa.

Så, det smarta var att inte haka upp sig på exakta sorter och antal i blomväg.

• BlomAnna

Förstår inte det här med att inte säga att det är till ett bröllop särskilt inte när det gäller blommorna. Preciserar man vad man vill ha och vad det får kosta kommer man få en fin bukett som är avsedd för att vara just brudbukett. Passionsblomma har sagt detta hundra gånger tror jag, att det handlar om vad det kostar att beställa hem blommorna. Går man dit några dagar innan och säger jag vill ha dessa färger, av de blommor du har hemma och det får kosta xxxkr så kan jag lova att man får en jätte fin bukett. De allra flesta vet att bröllop är något speciellt och iaf de flroister jag brukar köpa blommor hos skulle vara lite nogrannare och göra det lilla extra utan att det kostar extra för att det är till ett bröllop.

Jag skulle aldrig kunna ljuga för varken florist eller konditor etc. Däremot skulle jag inte anlita någon som tar ut mer pengar för något som har med bröllop att göra utan att ge extra också. Tex frisör eller makeup där de ofta har konsultation och provsminkningar etc innan vilket ju kostar tid och pengar för företagaren.

Svar på tråden Tips på billig brudbukett