• feministbrud

Malaysia

Jag vet, jag är redan gift och har redan åkt på bröllopsresa, men nu funderar jag på nästa resa. Vi har funderingar på att åka Singapore - Malaysia - Bali i februari och det vi skulle vilja veta mer om är vad ni tycker om Malaysia. Eventuellt skippar vi Bali och satsar på Malaysia enbart istället.

Kuala Lumpur. Tips? Hur många dagar ska man vara där?

Penang. Någon varit där? Hur är det med turism kontra vackra stränder. Vi gillar när det är lite fart (dock ej så mycket som på Kuta Beach på Bali).

Lätt att ta sig runt?

Vi vill ha alla tips vi kan få!

Mer tips?

• Svar på tråden Malaysia
  • feministbrud

Tack för alla tips, Kullaberg! Det var bra det där med att omprioritera mellan KK och Singapore. Min man har dock länge velat åka till Singapore så några dagar ska vi ändå vara där.

Nu drabbades vi av panik: Vi höll på att boka resan under de två veckor vinter-os pågår För oss skulle det vara en katastrof att missa

• kullaberg

Så lite så!
    Ja som sagt, absolut är Singapore värt ett besök! Så helt klart ska ni åka dit oxå!

Förresten, här är lite tips om KL; och det är så klart Twin Towers (Petronas Towers). Om man vill kan man åka upp i tornen. Tidigare var det gratis, och biljetter släpptes vid tornen tidigt på morgonen (vet dock inte om detta ändrats de senaste åren).
    Sen så klart China Town som är ett myller av folk och billiga kopior. Alltid kul att gå och strosa och titta på.
    Åka upp i KL Tower är också trevligt. De har även en snurrande restaurang här där det är mysigt att äta på kvällstid då man har en fantastisk utsikt över stan.
    Det finns mängder av shopping malls att besöka, både i centrala KL och även utanför. Lot 10, KLCC (precis vid Petronas tornen) och Times Square är några som är värda att besöka och ligger centralt. Times Square har en nöjespark inohus också om man får för sig att åka lite berg-och -dal-bana mitt i allt shoppande

Lycka till med planerandet, är som sagt bara lite lite avundsjuk

• feministbrud

Hur är prisläget i KK resp Singapore när det gäller mat och dryck. jag fattar att det är dyrare på skybarer och liknande, men genrerellt?

Och finns det backpackingkvarter där man absolut måste bo? Och finns det ställen där man absolut inte kan bo?

• kullaberg

Generellt är det billigare i KL än i Singapore. Både mat, dryck och boende.

Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om Backpacker-ställen i KL, då jag inte har bott på några sådana när jag varit där. Jag har haft turen att ha föräldrar som bott där under många år och har således inte behövt bo på hotell eller backpacking, iaf i KL.

• feministbrud

I see. Men var tycker du att man ska bo om man vill bo finast?

kullaberg skrev 2009-09-15 11:25:55 följande:
    Generellt är det billigare i KL än i Singapore. Både mat, dryck och boende. Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om Backpacker-ställen i KL, då jag inte har bott på några sådana när jag varit där. Jag har haft turen att ha föräldrar som bott där under många år och har således inte behövt bo på hotell eller backpacking, iaf i KL.
  • kullaberg

Sheraton Imperial som ligger i Golden Triangle området (nära Petronas Towers och centrum) är jättefint. Det är inte jättedyrt att bo på lite lyxigare hotell om man känner att man vill lägga pengar på detta. Jag skulle tro att man kan få ett rum för knappt 1000 kr per natt (för två) inklusive enormt bra frukost.
    Sen finns det så klart bra billigare alternativ också! Swiss Inn som ligger i China Town har jag aldrig varit på själv, men har hört andra som sagt att det är bra för pengarna.
    Hotel Equatorial tror jag mina föräldrar bott på nångång och var också fint! Ligger också i sk Golden Triangle. (kostar enligt hotels.com bara 376 kr /natt).
    Kolla på Hotels.com , de har bra bilder och prisuppgifter på hotellen.
    Så bra hotell i centrum är inga problem att hitta!

Jag hade nog lagt pengar på ett någorlunda bra hotell istället för ett backpackerställe eftersom man kan få ganska bra hotell för rimliga pengar. Har hört om folk som tagit in på Backpackerställen som inte varit så fräscha... Men det är klart, gör man lite research först via nätet så kan man säkert hitta bra backpackerställen också.

• feministbrud

Tack för tipsen, även om 1000 kr är lite väl i överkant! Ska kolla upp de andra!

Jag bor också hellre bra, men backbackerkvarter kan vara ritkigt mysiga att hänga i på kvällen. Jag vet att jag är 32, men kunde man inte resa när man var 20 får man ta igen det när man är 30+

• Bella83

Vi bodde i Chinatown! Mysigt, speciellt på kvällen!

• emmibob

Förlåt TS att jag kommer och bombar din tråd med frågor...

Men har någon varit på någon "äventylig" upplevelse i Malaysia?

Vad är billigt att shoppa?

Hur beställer ni era biljetter, via nätet eller via resebolag.

Någon som bott på något lite mindre hotell, nära hav?

• Nibla

Hej!

Jag och min man var i Malaysia förra våren, 22/3-9/4.
    Vi flög till KL och bodde där två nätter på Crowne Plaza, tror vi betalade ca 700 kr natten. Väldigt fint och bra hotell med en gigantisk frukostbuffé för alla smaker! Vi bodde på 19:e våningen och hade utsikt över Petrona Towers.

I KL shoppade vi och gjorde inte så mycket annat. Hehe! Åkte till ett shoppingcenter som hette Mega Mall. Gjorde verkligen skäl för namnet. Jag köpte glasögon. Först gjorde jag syntest, fick sen välja bågar, och så var de klara på en timma. För detta betalade jag 500 kr. Sjukt billigt!
    Vi var även i Chinatown, men det var bara roligt de första 10 meterna, då försäljarna där var sjukt jobbiga som slet och drog och följde efter en. Här fanns kopior av ALLT.

Vi hade siktat in oss på antingen Tioman Island eller Perhentian Island, beroende på vart första flyget gick. Vi stack ut till Sabang Airport och löste biljetter till Tioman Island, en ö i sydkinesikska sjön. Det tog ca en timma att flyga. När vi landat tog vi en båttaxi till Salang, en liten by på norra delen av ön. Det finns bara två vägar på hela ön, runt tar man sig i båt.
    Vi bodde i Salang ca en vecka, i små bungalows nära vattnet. Inget lyxstandard direkt, men varmvattendusch och toa på rummet. Sen stack vi till Berjaya Beach & Spa Resort, 5 stjärnor visserligen med ack så ocharmigt! Bara snobbiga engelsmän och vräkiga amerikaner. Här stannade vi endast två nätter.
    Tog sen båt och buss tillbaka till KL, tog ca 2 h med båt och sen vidare 6 h med buss.

Kan verkligen rekommendera Tioman, dock inget party-party. Men väldigt bra ö för såväl snorkling som dykning.
    Vi var där i slutet av mars och då hade inte högsäsongen riktigt kommit igång, det regnade ett par dagar, som mest i tre timmar en eftermiddag. Så tidigare än mars ska man nog inte åka.
    Ska dock tillägga att det fanns ett rikt djurliv på ön. 5 m från stranden fanns ett litet vattendrag där det simmade en massa ödlor på ca 2,5 m. Slå på "monitor lizard" på Google så kommer det upp bilder. Det fanns även flygande hundar som hängde i ett träd precis vid bugalowen samt apor som sprang på stranden emellanåt.

Kan varmt rekommendera Malaysia och Tioman Island!

Svar på tråden Malaysia