Hej!
Jag och min man var i Malaysia förra våren, 22/3-9/4.
Vi flög till KL och bodde där två nätter på Crowne Plaza, tror vi betalade ca 700 kr natten. Väldigt fint och bra hotell med en gigantisk frukostbuffé för alla smaker! Vi bodde på 19:e våningen och hade utsikt över Petrona Towers.
I KL shoppade vi och gjorde inte så mycket annat. Hehe! Åkte till ett shoppingcenter som hette Mega Mall. Gjorde verkligen skäl för namnet. Jag köpte glasögon. Först gjorde jag syntest, fick sen välja bågar, och så var de klara på en timma. För detta betalade jag 500 kr. Sjukt billigt!
Vi var även i Chinatown, men det var bara roligt de första 10 meterna, då försäljarna där var sjukt jobbiga som slet och drog och följde efter en. Här fanns kopior av ALLT.
Vi hade siktat in oss på antingen Tioman Island eller Perhentian Island, beroende på vart första flyget gick.
Vi stack ut till Sabang Airport och löste biljetter till Tioman Island, en ö i sydkinesikska sjön. Det tog ca en timma att flyga. När vi landat tog vi en båttaxi till Salang, en liten by på norra delen av ön. Det finns bara två vägar på hela ön, runt tar man sig i båt.
Vi bodde i Salang ca en vecka, i små bungalows nära vattnet. Inget lyxstandard direkt, men varmvattendusch och toa på rummet. Sen stack vi till Berjaya Beach & Spa Resort, 5 stjärnor visserligen med ack så ocharmigt! Bara snobbiga engelsmän och vräkiga amerikaner. Här stannade vi endast två nätter.
Tog sen båt och buss tillbaka till KL, tog ca 2 h med båt och sen vidare 6 h med buss.
Kan verkligen rekommendera Tioman, dock inget party-party. Men väldigt bra ö för såväl snorkling som dykning.
Vi var där i slutet av mars och då hade inte högsäsongen riktigt kommit igång, det regnade ett par dagar, som mest i tre timmar en eftermiddag. Så tidigare än mars ska man nog inte åka.
Ska dock tillägga att det fanns ett rikt djurliv på ön. 5 m från stranden fanns ett litet vattendrag där det simmade en massa ödlor på ca 2,5 m. Slå på "monitor lizard" på Google så kommer det upp bilder. Det fanns även flygande hundar som hängde i ett träd precis vid bugalowen samt apor som sprang på stranden emellanåt.
Kan varmt rekommendera Malaysia och Tioman Island!