• feministbrud

Malaysia

Jag vet, jag är redan gift och har redan åkt på bröllopsresa, men nu funderar jag på nästa resa. Vi har funderingar på att åka Singapore - Malaysia - Bali i februari och det vi skulle vilja veta mer om är vad ni tycker om Malaysia. Eventuellt skippar vi Bali och satsar på Malaysia enbart istället.

Kuala Lumpur. Tips? Hur många dagar ska man vara där?

Penang. Någon varit där? Hur är det med turism kontra vackra stränder. Vi gillar när det är lite fart (dock ej så mycket som på Kuta Beach på Bali).

Lätt att ta sig runt?

Vi vill ha alla tips vi kan få!

Mer tips?

• Svar på tråden Malaysia
  • feministbrud

Tack för alla tips! Emmibob: Bomba på du bara, det är tråden till för! Jag vill också veta.

Jag kommer att boka allt själv via nätet. Reseguiden.se tar fram det billigaste förslaget när det gäller både flyg och hotell. Jag har fixat en rundresa i Sydostasien förut samt en rundresa i Kina på det sättet och det funkar kanon!

Glasögon var ett bra tips på saker att köpa, ska jag säga till min man som borde skaffa sig nya.

• kullaberg

Vad gäller äventyrlig resa har jag varit på Borneo och tittat på orangutanger, åkt runt på båt i regnskogen och tittat på näsapor samt att vi även var på en ö som heter Turtle Island där de föder upp sköldpaddor. Där fick man titta på när sköldpaddorna kom in och la ägg på natten, samt att de hade äggkläckningsstationer så man fick släppa iväg sin egen lilla sköldpadda i vattnet när den var nykläckt (de är riktigt söta när man håller de i handen och sprattlar). Hur häftigt som helst. Borneo är verkligen och rekommendera och där finns hur mycket som helst att titta på. Vi var även på grottsafari och tittade på massa grottor och många med fladdermöss och annat äckelpäckel i.

Vad gäller billiga saker att shoppa är glasögon ett bra tips. Eller linser. Annat som är billigt är kläder. MegaMall som någon nämnde tidigare är ett bra shoppingmall, där har jag spenderat många många timmar Skor är också sjukt billigt, alla mina sandaler jag äger är införskaffade i Malaysia. Och klippa sig passade jag alltid på att göra när jag var där.

Vill man bo på något litet hotell nära vattnet rekommenderar jag att åka till nån liten ö. Kapas eller Gem är fantastiskt vackra, här kan man bara ta det lugnt, njuta av klimatet, naturen och maten. Lang Tengah är också en favorit. Alla dessa öar ligger dock på östkusten så det gäller att kolla att klimatet är rätt när man åker (februari är nog ingen bra tid tyvärr).
    Vill man ha lyxhotell på en ö rekommenderar jag Pangkor Laut på västkusten. Här finns bara ett hotell på ön och det är ett spa-hotell som håller lyxklass. Det är dock lite dyrare här, eftersom de är ensamma på ön kan de ju ta vilka priser de vill. Men vackert!

• feministbrud

Jag puffar upp denna tråden lite då semesterplanerna verkligen börjar bli på allvar.

Nu är den största frågan Bali eller bad i Malaysia, men det löser vi nog inte än. Vi kommer att åka de två första veckorna i februari, så det verkar som att Tioman går bort.

En fråga till er som varit på Cameron Highland: Finns det organiserade resor dit från KL, eller hur har ni åkt dit?

• feministbrud

Och Kullaberg: Tack för hotell-tipsen. Vi har nu hittat ett vi tror på. Det är inte Swiss inn, men ett i närheten som har pool

• feministbrud

Tack, Kullaberg! I Ssaigon fanns det ju tusen och en resebyråer som ordnade resor till lite varsatns (Mekon-floden och andra spännande resmål). Tänkte att det kanske kunde vara lite samma sak här.

Nu har vi kommit så långt i planeringen att vi nog bokar flygresan i helgen. vi har ännu inte bestämt oss för om det blir Bali eller något ställe i malaysia, men det ska få växa fram.

• nikitakatt

Hej!
    Jag reste till både Bali och Malaysia i våras. Vi bodde i KL i ti dagar i chinatown. Där finns massor av EXTREMT billiga backpacker alternativ, vi bodde tex för ca 30 kronor/natt. Ett billigt och fräsht backpackerställe är Reagge house. Tror vi betalade runt 100 kronor/natt för ett dubbelrum och frukost. De hade väldigt städat och rent om ni nu är ute efter något så billigt.

I övrigt var inte vi överförtjusta i China town. Visst det finns massor av billig shopping men ganska mycket obehagligt folk och det händer tydligen mycket där också, så som rån. Tex besköt någon våra resekompisars rum, de var inte i rummet som tur var men man blir ju lite nervös när man kommer hem och har skotthål i rutan. Som sagt, vi stannade i tio dagar bara för att vi träffade massa underbart folk och älskade de enorma köpcentren så det var inte bara negativt.

Sen måste jag säga att Bali är UNDERBART! Det finns så mycket mer att se än bara Kuta. Malaysia är också vackert men människorna på Bali är så mycket mer vänliga.

Lycka till =)

• feministbrud

Nikitakatt: Tack infon! vi kan verkligen inte bestämma oss för bara Malaysia eller Bali. Det slutar väl som det alltid gör för oss med att vi klämmer in allt och är två dagar på varje ställe Vi skulle försöka undvika det den här gången. Får se hur det går.

• nikitakatt

Jag skulle iaf inte satsa allt för mycket på KL, visst det finns mycket shopping men det är en rätt trist och smutsig stad om man vill ha det mysigt och strosa. Europas huvudstäder är så mycket vackrare och en nackdel med KL är ju helt klart att man knappt kan gå om du vill ta dig någonstans, man måste ta tåg eftersom det inte finns övergångsställen och så. Jag är så avundsjuk, längtar tillbaka till Bali så jag skulle ju åka dit om jag vore er! Ha det underbart! =)

• feministbrud

Vi tänkte inte stanna en vecka eller så i KL, men två-tre dagar hade vi tänkt. Hm, tål att tänka på det där med Bali!

• feministbrud

Nu har vi bokat!!! Det blir förmodligen Langkawi istället för Bali. Tips om det, någon?

Det känns helt fantastiskt nu!

• PINI

Jag har varit på Langkawi och det är väldit fint och romanstiskt, missa inte stranden Tanjung Rhu, ligger långt från shopping o dyl men stranden är oerhört fin. Vi ska dit i december och komemr att på några dagar på cenang (tror jag stranden hette) och några nätter på Berjaya resort.
    Tycker även KL är fantastiskt, rent och grönt och fint men jag såg att någon ovan tyckte det var smutsigt, så smaken kan vara olika=)
    Men Langkawi är romantiskt och fint men inte så "livat", var har Ni tänkt bo? Några bra tips på Cenang?

• Cltsp

Hej, gud vilken bra tråd!

Vi har också bokat resa till Malaysia i mars nästa år. Vi ska vara borta i ca tre veckor och då blir det Singapore - Langkawi - KL.

Vill gärna ha massor med tips på saker att uppleva :)

• feministbrud

Pini: Vi har inte bestämt än var vi ska bo och är öppna för förslag. Cenang är det som låter mest spännande just nu. Vi är inte dem som vill ha det folktomt omkring oss, men inte heller dem som vill parta på nattklubb hela natten lång. Det hotellet jag spanat in heter Holiday Villa.

Cltsp: Precis som vi då, men vi åker i början av februari. VI ska vara borta två och en halv vecka. Vad har ni planerat att göra?

• PINI

Hej!

Feministbrud: Jag gillar med Cenang bäst, men ta en dagstur till Tanjung Rhu och kolla, den var (när jag var där) stor, oerhört vacker och faktiskt helt folktom=9
    Åk även till vattenfallet seven wells och kabinbanan.

Alla:
    Vi ska vara borta 7 veckor och gifta oss i Thailand och sedan åka någon vecka till Langkawi, ska bli så härligt. Nå+gon som har tips till boende eller aktviteter på Langkawi så tas det tacksamt emot.

• feministbrud

Vi hade tänkt att göra lite dagsutflykter. Ska ta och beställa en guidebok nu när jag ändå håller på!

Svar på tråden Malaysia