Vad gäller äventyrlig resa har jag varit på Borneo och tittat på orangutanger, åkt runt på båt i regnskogen och tittat på näsapor samt att vi även var på en ö som heter Turtle Island där de föder upp sköldpaddor. Där fick man titta på när sköldpaddorna kom in och la ägg på natten, samt att de hade äggkläckningsstationer så man fick släppa iväg sin egen lilla sköldpadda i vattnet när den var nykläckt (de är riktigt söta när man håller de i handen och sprattlar). Hur häftigt som helst. Borneo är verkligen och rekommendera och där finns hur mycket som helst att titta på. Vi var även på grottsafari och tittade på massa grottor och många med fladdermöss och annat äckelpäckel i.
Vad gäller billiga saker att shoppa är glasögon ett bra tips. Eller linser. Annat som är billigt är kläder. MegaMall som någon nämnde tidigare är ett bra shoppingmall, där har jag spenderat många många timmar
Skor är också sjukt billigt, alla mina sandaler jag äger är införskaffade i Malaysia. Och klippa sig passade jag alltid på att göra när jag var där.
Vill man bo på något litet hotell nära vattnet rekommenderar jag att åka till nån liten ö. Kapas eller Gem är fantastiskt vackra, här kan man bara ta det lugnt, njuta av klimatet, naturen och maten. Lang Tengah är också en favorit. Alla dessa öar ligger dock på östkusten så det gäller att kolla att klimatet är rätt när man åker (februari är nog ingen bra tid tyvärr).
Vill man ha lyxhotell på en ö rekommenderar jag Pangkor Laut på västkusten. Här finns bara ett hotell på ön och det är ett spa-hotell som håller lyxklass. Det är dock lite dyrare här, eftersom de är ensamma på ön kan de ju ta vilka priser de vill. Men vackert!