• lillalyckan

Kyrkovalet

Hur många här finns det som har åsikter gällande kyrkans vigselrätt? Kommer ni att rösta i valet? Är lite nyfiken på hur folk ställer sig i frågan...

• Svar på tråden Kyrkovalet
  • Hjartafró

Jag tycker kyrkan ska ha kvar vigselrätten. Och ja, jag kommer att rösta. Du?

• JustMeAndMyLove

Jag hoppas de inte har kvar vigselrätten. Ser al separation från staten som ett framsteg :)

• lillalyckan

Jag hoppas att vigselrätten stannar hos kyrkan, men samtidigt så tycker jag att de måste förändra vissa saker, tex så borde samkönade äktenskap (som det så fint heter ) vara en självklarhet, kärlek som kärlek eller hur?

För mig skulle det vara så enormt viktigt att bli gift i kyrkan, det skulle inte vara samma sak att bara få en välsignelse

Därför tänker jag även rösta.

• Kjell Präst
    lillalyckan skrev 2009-09-14 05:54:47 följande:
    Jag hoppas att vigselrätten stannar hos kyrkan, men samtidigt så tycker jag att de måste förändra vissa saker, tex så borde samkönade äktenskap (som det så fint heter ) vara en självklarhet, kärlek som kärlek eller hur?
    För mig skulle det vara så enormt viktigt att bli gift i kyrkan, det skulle inte vara samma sak att bara få en välsignelse
    Därför tänker jag även rösta.
    Det är ju så det blir om kyrkan behåller vigselrätten - att samkönade äktenskap blir en självklarhet. Dock kommer inte alla präster att ställa upp på det, de kommer att ges möjlighet att avstå - då får kyrkoherden se till att någon annan präst tar vigseln.
  • Lindusen

Jag kommer definitivt att rösta!

Jag vill inte ha "bara" en välsignelse (det kan man ju få när som helst när man går till kyrkan...) utan krykan ska få ha sin vigselrätt kvar tycker jag.

Borgerlig vigsel finns ju som alternativ redan nu!!

• Hjartafró

När jag läste igenom vårt församlingsblad uppfattade jag set som att "alla" partier (åtminstone de som fick uttala sig i tidningen) vill behålla vigselrätten OCH är för samkönade äktenskap.

Någon som vet vilka "partier" är emot dessa två punkter?

• Moirie

Det är inte bara partier som ställer upp i kyrkovalet. Jag tror "Frimodig kyrka" är emot samkönade äktenskap.

• ALLIMA

Nej! Så det kan bli så att hela vigseln i kyrkan görs om? Då gråter jag....visste inte om sakfrågan. men hur blir det isåfall? Bara en 5 minutare i kyrkan då eller? Vi planerar att gifta oss i början av 2011 så jag hoppas innerligt att ceremonin återstår. bara att gå och rösta då!

• Kjell Präst
    ALLIMA skrev 2009-09-14 13:37:14 följande:
    Nej! Så det kan bli så att hela vigseln i kyrkan görs om? Då gråter jag....visste inte om sakfrågan. men hur blir det isåfall? Bara en 5 minutare i kyrkan då eller? Vi planerar att gifta oss i början av 2011 så jag hoppas innerligt att ceremonin återstår. bara att gå och rösta då!
    Det som händer om SvK avsäger sig vigselrätten är att den juridiska delen måste klaras av innan man kommer till kyrkan. Man registrerar sig i "rådhuset" (eller var det nu blir) och sedan kan man få välsignelse över sitt äktenskap i kyrkan. Någon femminutare i kyrkan blir det knappast tal om, akten kan utformas väldigt vigsellikt redan idag (med psalmer, böner, bibelläsning etc), och om det inte alls går att gifta sig juridiskt i kyrkan så är min gissning att man gör om ritualet ännu mer för att det ska påminna om en vigsel.
  • lillalyckan
    Kjell Präst skrev 2009-09-14 06:08:21 följande:
    Det är ju så det blir om kyrkan behåller vigselrätten - att samkönade äktenskap blir en självklarhet. Dock kommer inte alla präster att ställa upp på det, de kommer att ges möjlighet att avstå - då får kyrkoherden se till att någon annan präst tar vigseln.
    Var inte en fråga också om präster ska få vägra? Det var något parti som ville göra så att redan prästvigda skulle få möjlighet att att säga nej men inte "nya" präster...
    Hur funkar det idag? Kan en präst "vägra" viga ett par av personliga skäl?

Svar på tråden Kyrkovalet