• lillalyckan

Kyrkovalet

Hur många här finns det som har åsikter gällande kyrkans vigselrätt? Kommer ni att rösta i valet? Är lite nyfiken på hur folk ställer sig i frågan...

• Svar på tråden Kyrkovalet
  • lillalyckan
    Hjartafró skrev 2009-09-14 11:00:25 följande:
    När jag läste igenom vårt församlingsblad uppfattade jag set som att "alla" partier (åtminstone de som fick uttala sig i tidningen) vill behålla vigselrätten OCH är för samkönade äktenskap. Någon som vet vilka "partier" är emot dessa två punkter?
    Kristdemokraterna vill t.ex att kyrkan avsäger sig vigselrätten, men de partier som har flest mandat  är för. Här kan man läsa vad de olika partierna ställer sig i frågan

www.dagen.se/dagen/article.aspx

www.qx.se/samhalle/11506/kyrkoval-engagerar-hbtrorelsen

• Kjell Präst
    lillalyckan skrev 2009-09-14 16:40:21 följande:
    Var inte en fråga också om präster ska få vägra? Det var något parti som ville göra så att redan prästvigda skulle få möjlighet att att säga nej men inte "nya" präster... Hur funkar det idag? Kan en präst "vägra" viga ett par av personliga skäl?

Javisst, en präst kan vägra viga ett par.
  • Duchess

Jag hoppas att kyrkan själva väljer att inte behålla vigselrätten. Jag tycker inte att kyrkliga gudstjänster och statlig myndighetsutövning ska blandas - det slutar sällan väl...

• Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-09-14 18:40:43 följande:
    Jag hoppas att kyrkan själva väljer att inte behålla vigselrätten. Jag tycker inte att kyrkliga gudstjänster och statlig myndighetsutövning ska blandas - det slutar sällan väl...
    Åjo, de flesta vigslar jag har haft har slutat väl
  • Duchess

Kjell Präst skrev 2009-09-14 23:21:28 följande:

Åjo, de flesta vigslar jag har haft har slutat väl
    Jo, det hoppas jag ju Likväl är jag emot att kyrkan behåller vigselrätten. Jag tror nog att alla präster kommer att ha fullt upp ändå...
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-09-15 01:16:57 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-09-14 23:21:28 följande:
    Jo, det hoppas jag ju Likväl är jag emot att kyrkan behåller vigselrätten. Jag tror nog att alla präster kommer att ha fullt upp ändå...
    Ja, för min egen del är vigslarna en v-ä-l-d-i-g-t liten del av mitt arbete (Det blir så när man inte arbetar i en söt medeltidskyrka i vacker miljö). Jag skulle knappast ens märka någon skillnad om vigselrätten försvann Min största kontakt med brud(p)ar har jag här på BT.
  • Duchess

Det blir mindre extraknäck för svärfar (emeritus), men ser jag inga nackdelar. Svärfar får väl ta lite fler begravningar och dop

Kjell Präst skrev 2009-09-15 04:16:31 följande:

Ja, för min egen del är vigslarna en v-ä-l-d-i-g-t liten del av mitt arbete (Det blir så när man inte arbetar i en söt medeltidskyrka i vacker miljö). Jag skulle knappast ens märka någon skillnad om vigselrätten försvann Min största kontakt med brud(p)ar har jag här på BT.
  • Stefan09

Frimodig kyrka

Svenska Kyrkan måste åter bli evangeliserande och missionerande.
    Partipolitiseringen måste upphöra, så att besluten kan fattas utifrån Bibeln och kyrkans egen bekännelse.
    Äktenskapet skall även fortsättningsvis, enbart vara mellan man och kvinna.

Svar på tråden Kyrkovalet