Inlägg från: lillalyckan |Visa alla inlägg
  • lillalyckan

Kyrkovalet

Hur många här finns det som har åsikter gällande kyrkans vigselrätt? Kommer ni att rösta i valet? Är lite nyfiken på hur folk ställer sig i frågan...

• Svar på tråden Kyrkovalet
  • lillalyckan

Jag hoppas att vigselrätten stannar hos kyrkan, men samtidigt så tycker jag att de måste förändra vissa saker, tex så borde samkönade äktenskap (som det så fint heter ) vara en självklarhet, kärlek som kärlek eller hur?

För mig skulle det vara så enormt viktigt att bli gift i kyrkan, det skulle inte vara samma sak att bara få en välsignelse

Därför tänker jag även rösta.

• lillalyckan
    Kjell Präst skrev 2009-09-14 06:08:21 följande:
    Det är ju så det blir om kyrkan behåller vigselrätten - att samkönade äktenskap blir en självklarhet. Dock kommer inte alla präster att ställa upp på det, de kommer att ges möjlighet att avstå - då får kyrkoherden se till att någon annan präst tar vigseln.
    Var inte en fråga också om präster ska få vägra? Det var något parti som ville göra så att redan prästvigda skulle få möjlighet att att säga nej men inte "nya" präster...
    Hur funkar det idag? Kan en präst "vägra" viga ett par av personliga skäl?

• lillalyckan
    Hjartafró skrev 2009-09-14 11:00:25 följande:
    När jag läste igenom vårt församlingsblad uppfattade jag set som att "alla" partier (åtminstone de som fick uttala sig i tidningen) vill behålla vigselrätten OCH är för samkönade äktenskap. Någon som vet vilka "partier" är emot dessa två punkter?
    Kristdemokraterna vill t.ex att kyrkan avsäger sig vigselrätten, men de partier som har flest mandat  är för. Här kan man läsa vad de olika partierna ställer sig i frågan

www.dagen.se/dagen/article.aspx

www.qx.se/samhalle/11506/kyrkoval-engagerar-hbtrorelsen

Svar på tråden Kyrkovalet