Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Kyrkovalet

lillalyckan skrev 2009-09-14 05:54:47 följande:
    Jag hoppas att vigselrätten stannar hos kyrkan, men samtidigt så tycker jag att de måste förändra vissa saker, tex så borde samkönade äktenskap (som det så fint heter ) vara en självklarhet, kärlek som kärlek eller hur?
    För mig skulle det vara så enormt viktigt att bli gift i kyrkan, det skulle inte vara samma sak att bara få en välsignelse
    Därför tänker jag även rösta.
    Det är ju så det blir om kyrkan behåller vigselrätten - att samkönade äktenskap blir en självklarhet. Dock kommer inte alla präster att ställa upp på det, de kommer att ges möjlighet att avstå - då får kyrkoherden se till att någon annan präst tar vigseln.
  • Kjell Präst
    ALLIMA skrev 2009-09-14 13:37:14 följande:
    Nej! Så det kan bli så att hela vigseln i kyrkan görs om? Då gråter jag....visste inte om sakfrågan. men hur blir det isåfall? Bara en 5 minutare i kyrkan då eller? Vi planerar att gifta oss i början av 2011 så jag hoppas innerligt att ceremonin återstår. bara att gå och rösta då!
    Det som händer om SvK avsäger sig vigselrätten är att den juridiska delen måste klaras av innan man kommer till kyrkan. Man registrerar sig i "rådhuset" (eller var det nu blir) och sedan kan man få välsignelse över sitt äktenskap i kyrkan. Någon femminutare i kyrkan blir det knappast tal om, akten kan utformas väldigt vigsellikt redan idag (med psalmer, böner, bibelläsning etc), och om det inte alls går att gifta sig juridiskt i kyrkan så är min gissning att man gör om ritualet ännu mer för att det ska påminna om en vigsel.
  • Kjell Präst
    lillalyckan skrev 2009-09-14 16:40:21 följande:
    Var inte en fråga också om präster ska få vägra? Det var något parti som ville göra så att redan prästvigda skulle få möjlighet att att säga nej men inte "nya" präster... Hur funkar det idag? Kan en präst "vägra" viga ett par av personliga skäl?

Javisst, en präst kan vägra viga ett par.
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-09-14 18:40:43 följande:
    Jag hoppas att kyrkan själva väljer att inte behålla vigselrätten. Jag tycker inte att kyrkliga gudstjänster och statlig myndighetsutövning ska blandas - det slutar sällan väl...
    Åjo, de flesta vigslar jag har haft har slutat väl
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-09-15 01:16:57 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-09-14 23:21:28 följande:
    Jo, det hoppas jag ju Likväl är jag emot att kyrkan behåller vigselrätten. Jag tror nog att alla präster kommer att ha fullt upp ändå...
    Ja, för min egen del är vigslarna en v-ä-l-d-i-g-t liten del av mitt arbete (Det blir så när man inte arbetar i en söt medeltidskyrka i vacker miljö). Jag skulle knappast ens märka någon skillnad om vigselrätten försvann Min största kontakt med brud(p)ar har jag här på BT.
Svar på tråden Kyrkovalet